שיתוף פעולה בין תעשייה אווירית וחברת ברוק תעופה: הטסות מסוקים ממתחם תע"א בנתב"ג

שיתוף הפעולה יאפשר הטסות, שירות ותחזוקה של מסוקים ממתחם התעשייה האווירית באזור נתב"ג • תע"א תהיה אמונה על הוצאת הטיסות ועל מתן שירותי תחזוקה מלאים וברוק תעופה תהיה אמונה על אספקת המסוקים והפעלתם

המתחם לטיפול במסוקים / צילום: התעשייה האווירית
המתחם לטיפול במסוקים / צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית וחברת ברוק תעופה חתמו על מזכר הבנות המסדיר שיתוף פעולה בין החברות בתחום המסוקים. ברוק תעופה היא חברה חדשה שתציע שירותים של הטסה במסוקים ללקוחות ציבוריים ופרטיים, דוגמת הטסות לאסדות גז. מי שינהל את החברה וממקימיה הוא גיל פלג.

שיתוף הפעולה יאפשר הטסות, שירות ותחזוקה של מסוקים ממתחם התעשייה האווירית באזור נתב"ג. לפי ההסכם, התעשייה האווירית תהיה אמונה על הוצאת הטיסות ועל מתן שירותי תחזוקה מלאים וחברת ברוק תעופה תהיה אמונה על אספקת המסוקים והפעלתם. הנוסעים ייכנסו למנחת בנתב"ג שבו יקבלו שירותים מינימאליים.

פלג העריך בשיחה עם "גלובס" כי מדובר בסגמנט שהפוטנציאל שלו בארץ עדיין לא מוצה וכי לפי הערכות הטסות במסוקים ילכו ויצברו תאוצה, הן בחסות משבר הקורונה והן בכלל כאמצעי תחבורה ושינוע.

פלג הסביר כ החברה, שקיבלה רישיון מסחרי בחודש מאי 2019, תעניק שירותי תעופה למגזר הפרטי והציבורי כשהיא פועלת בשיתוף פעולה עם חברות בינלאומיות המספקות את המסוקים. פלג הסביר כי התמיכה הבינלאומית תאפשר להתאים את המסוקים לדרישות ולצורכי הלקוחות בהיבט גודל המסוק והתקציב הן לחברות פרטיות והן לציבוריות.

הצורך במציאת מתחם כזה עלה אחרי סגירת שדה דב ביולי 2019. השדה שימש בין השאר כמתחם לחניה ולהטסות מסוקים. יצוין כי שדה התעופה בהרצליה לא מהווה לו תחליף, כשברקע הוא צפוי להיסגר בשנה הבאה.

סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת התעופה, יוסי מלמד, פירט כי חטיבת התעופה מציעה שירותים של שיפוץ מסוקים ותחזוקתם, שיפוץ להבים, שיפוץ ממסרים, השבחות מסוקים ועוד. מלמד התייחס להזדמנויות עסקיות ששיתוף הפעולה הזה יאפשר כשהוא מעריך כי תנועה של בעלי עסקים ממקום למקום במסוקים תגדל בשעה שהתעופה האזרחית תפתח באיטיות ותחת מגבלות (למשל בשמירת מרחק בין הנוסעים). לפי מלמד, סגירת שדה דב האיצה את הצורך בגיבוש פתרונות להטסת נוסעים ממרכז הארץ. 

חטיבת תעופה של התעשייה האווירית פועלת מאז ינואר 2019 כשהיא מיזגה שלוש חטיבות מתוך שש חטיבות החברה שהיו קיימות עד לאותה עת. בחטיבה פועלים ארבעה קווי עסקים ממוקדים ומוטי יצוא, לרבות בדק-MRO, המספק שירותי תחזוקה לכלי טיס צבאיים ואזרחיים. חטיבת התעופה מספקת שירותים לחברות אירוספייס מהגדולות בעולם, בהן לוקהיד מרטין ובואינג, ולחברות תעופה בהן אלאיטליה ו-WizzAir, וחברות שילוח המפעילות הטסות מטען בהן אמזון ו-DHL.