החשכ"ל: למסעדות, מספרות ועסקי בידור ופנאי יש בעיה לקבל אשראי – נקים עבורם מסלול מיוחד

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, אמר כי האוצר מתכנן ליצור מסלול אשראי מיוחד עבור העסקים שמתקשים לקבל אשראי • "לגבי מלונות ומלוניות אנחנו יותר רגועים"

רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי
רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: תמר מצפי

"אנחנו מזהים בעיה במתן אשראי למסעדות, לבתי קפה, למספרות ולעסקים בתחומי הפנאי והבידור" - כך אמר היום (א') החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, בישיבת ועדת הכספים בנושא קרן הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים שנקלעו למצוקה עקב משבר הקורונה. חזקיהו הוסיף כי באוצר שוקלים לפתוח מסלול מיוחד לאשראי עבור גופים אלה, וייתכן כי המסלול יוצג כבר בשבוע הבא.

בהמשך לנתונים שמסר נציג החשכ"ל עמית מרזאי על כך ש-65% מהבקשות לאשראי שהוגשו לקרן אושרו, אמר חזקיהו כי "לאוצר חשוב לנתח את הבקשות שסורבו, כדי להבין האם יש ענפים מסוימים שסובלים משיעור לא-פרופורציונלי של דחיית בקשות לאשראי, מאחר שמטרת הקרן היא לספק אשראי לגופים שהיו יכולים לקבל אשראי מהבנקים אילו משבר הקורונה לא היה פורץ. לגבי מלונות ומלוניות אנחנו יותר רגועים".

חזקיהו הוסיף כי האוצר מתכנן ליצור מסלול אשראי מיוחד עבור העסקים שמתקשים לקבל אשראי.

חזקיהו הסכים לבדוק את הטענה שהעלה ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) על כך שוועדות האשראי בבנקים נפגשות רק פעמיים בשבוע ולא על בסיס יומיומי. "אני בטוח שהבנקים ישתדלו לצמצם את הביורוקרטיה אצלם", אמר החשכ"ל.

לגבי העובדה שהיקף הבקשות לאשראי מהקרן כבר מגיע ל-28 מיליארד שקל, אמר חזקיהו כי "אין ספק שאם זה משקף את הגודל של הצרכים, נבוא אליכם בבקשה להגדיל את הקרן הרבה לפני שהקרן תגיע לחצי מהסכום המרבי הנוכחי (כאמור 8 מיליארד שקל)". חזקיהו אישר כי באוצר מתמקדים בניתוח הבקשות שנדחו.

בתגובה לביקורת על הקשיים בהגשת בקשות לקרן, אמר החשכ"ל כי "עשינו שורה גדולה של הקלות אחרי שנתקלנו בקשיים גדולים בעבודה עם המתכונת המקורית של הקרן. הורדנו את הגופים המתאמים, בהלוואות עד מיליון שקל אין צורך באישור של נציג האוצר. מעל מיליון שקל צריך אישור שלנו, כדי לראות שלא עושים סיבוב על האוצר ומסיטים הלוואות רגילות למסלול המועדף".

חזקיהו אמר כי הקרן לעסקים גדולים, שוועדת הכספים אמורה לאשר היום את מסגרת האשראי שלה, תעניק לעסקים שמחזור עסקיהם מעל 200 מיליון שקל הלוואות בסכומים של עד 8% מהמחזור.

לדבריו, "לעסקים הגדולים יש נגישות גדולה של אשראי, ולכן רצינו למקד את הסיוע בחברות שיש להן בעיה לקבל אשראי מהבנקים באופן רגיל. לכן קבענו שחברות מסקטורים מסוימים לא יוכלו לפנות לקרן כדי לא לסתום אותה. הכוונה לתאגידים פיננסיים, חברות החזקה, חברות ממשלתיות, רשתות מזון וסיטונאים שלא נפגעו. ערבות המדינה בהלוואות עומדת על 75% עם פיקדון לווה של עד 5%. יתרת הסיכון תתחלק בין הבנק ללווה בהתאם להסכמות ביניהם. ההלוואות יהיו לחמש שנים עם גרייס של שנה על תשלומי הריבית".

שיעור המינוף של הקרן לעסקים גדולים עומד על 12%, לעומת 15% בקרן לעסקים קטנים ובינוניים. חזקיהו אמר בהקשר זה כי "אם ניתן מינוף גבוה, נעזור למעט ולאלה שלא זקוקים. לבנק יש מידע רב על הלקוחות האלה, וניהול הסיכונים שלהם נמוך יותר, ולכן מחיר האשראי לעסקים גדולים נמוך משמעותית".