העמותות קורסות, אבל קרן המענקים עדיין לא החלה לפעול

הממשלה הכריזה על הקמת קרן בסך 200 מיליון שקל בסוף חודש מרץ, אבל עדיין אין מודל להפעלתה ולא נקבעו קריטריונים לזכאות • ארגון הגג של העמותות: כ-25% מהעמותות הפסיקו את פעילותן ורבות בסכנת קריסה

עמותת לקט ישראל / צילום: לקט ישראל
עמותת לקט ישראל / צילום: לקט ישראל

לאורך החודש האחרון, בזמן שעסקים קטנים קורסים בעקבות משבר הקורונה, הציגה הממשלה פתרונות חלקיים עבורם. בסוף מרץ נוסח פתרון חלקי נוסף גם לעמותות המגזר השלישי, שנפגעו באופן קשה לאחר שתורמים רבים הפסיקו באחת את תרומתם ומתנדבים הפסיקו להגיע בשל מגבלות התנועה. כעת מתברר שקרן המענקים בסך 200 מיליון שקל, חלק מרכזי בחבילת הסיוע לעמותות, כלל לא החלה לפעול.

לדברי ליאור פינקל-פרל, מנכ"לית "מנהיגות אזרחית, ארגון הגג של העמותות בישראל", לא רק שהקרן לא החלה לפעול, אין מודל להפעלתה ולא גובשו קריטריונים לזכאות. בינתיים, אומרים בארגון, 25% לפחות מהעמותות הפסיקו פעילות באופן גורף, וזאת בזמן שהעמותות נדרשות טפל בהרבה יותר פונים.  

"מהרגע שהודיעו שקרן ה-200 מיליון אושרה, הנושא הוקפא", אומרת פינקל-פרל. "ארגוני המגזר השלישי יושבים וממתינים. אנחנו כבר חודש אחרי, לוחצים כל הזמן כדי לדעת מה קורה".

לפני חג הפסח התקיימו דיוני חירום בוועדת הכספים והקורונה, שבהם הציגו העמותות מודל משלהן להפעלת הקרן, אך לדברי פינקל-פרל עד כה לא התקבלה כל התייחסות מצד הגורמים המקצועיים. "לצערי הרב, התשובה שאנחנו מקבלים יוצרת מצב שבו הממשלה אישרה משהו, אנחנו לא יודעים היכן הוא עומד וכיצד הוא יפעל, וגם לא מתייעצים איתנו. בסופו של דבר, גם 200 מיליון שקל הם תקציב לא מספק על מנת לשמור על תשתיות החברה האזרחית. אם רוצים שימשיכו להיות ארגונים פעילים בצל משבר הקורונה וביום שאחרי, חייבים להפעיל את הקרן הזו - כבר אתמול, או לפחות באופן מיידי".

הציוד מתעכב במכס

בתוכנית החילוץ המשופרת למשק שהוצגה לפני החג הוצגו שלושה מסלולי סיוע למגזר השלישי: קרן המענקים, קרן הלוואות בערבות מדינה והחלת כמה מההקלות וההטבות שניתנו למגזר העסקי גם על המגזר השלישי. בין הטבות אלה דחיית תשלומי ארנונה (הנושא ממתין עדיין לחוזר מנכ"ל ממשרד הפנים) ודחיית תשלומי חשמל ומים - החלטת ממשלה שטרם עברה אך נמצאת בטיפול. 

נותרו כמה פערים בין המגזרים. בזמן שלמגזר העסקי אושרה דחיית תשלומי מע"מ, התשלום המקביל במגזר השלישי - מס שכר -  ממשיך כרגיל. רשות המסים לא אישרה הקלה בגזרה זו. כמו כן, המגזר השלישי איננו פטור ממע"מ על רכישת ציוד חיוני. כך, למשל, עמותת יד שרה גייסה תרומת ציוד רפואי בסך 300 מיליון שקל, אך הציוד מתעכב במכס מאחר שהוא חייב במע"מ. עמותות נוספות נמצאות במצב דומה וממתינות לפתרון ממשלתי.

האוצר: "פועלים לסייע"

ממשרד האוצר נמסר: "במסגרת תוכנית הסיוע הכלכלית גובשו צעדי סיוע רבים לארגוני המגזר השלישי והחברה האזרחית, בהם קרן סיוע ייעודית בהיקף של 200 מיליון שקל לטובת שימור רצף הפעילות והתשתית הארגונית, שהקריטריונים בה יפורסמו בקרוב. נדחו תשלומי ארנונה ותשלומי חובה אחרים, נפתח מסלול מיוחד לעמותות בקרן להלוואות בערבות מדינה, ניתנו הקלות רגולטוריות וביורוקרטיות שונות ועוד. לצד זאת, ארגונים רבים המסייעים בהתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה עושים זאת יד ביד עם משרדי הממשלה השונים ומתוקצבים על כך באופן שוטף. משרד האוצר פועל בכל עת לסייע לארגוני המגזר השלישי והחברה האזרחית לצלוח תקופה זו, ואנו מקווים שנחזור לשגרה במהרה".