דעה: כך נלחמים בהולנד בקורונה ומסייעים לעסקים

בלי נאומים, ועדות ביורוקרטיות ומסיבות עיתונאים: מענקים בסך 4,000 אירו לכל עסק עצמאי, אי פינוי שוכרי דירות והעמדת סכום של 10 מיליארד למתן הלוואות לעסקים בינוניים וגדולים בתנאים מועדפים • תוכניות הסיוע של הולנד לתושביהן מעוררות קנאה

שלט הסברה בפארק בהולנד על שמירת המרחק ההכרחי בין אדם לאדם / צילום: Peter Dejong, Associated Press
שלט הסברה בפארק בהולנד על שמירת המרחק ההכרחי בין אדם לאדם / צילום: Peter Dejong, Associated Press

קרוב ל-30 שנים שאני מסביר לישראלים את הולנד ולהולנדים את ישראל. כשותף במשרד עו"ד עם נציגויות באמסטרדם ובארץ ביניהן אני מחלק את זמני, לא פעם העברתי ביקורת על השמרנות והאיטיות של ההולנדים. את הסדר והארגון שלהם תמיד הערצתי.

משבר הקורונה מלמד שכשצריך ההולנדים יודעים להגיב מהר ובחכמה ויודעים לשדר עידוד ואמון באזרחים. ממשלת הולנד יצאה כבר בסוף חודש מרץ בחקיקה לעידוד וחיזוק העסקים. התוכנית גם מעניקה עזרה אמיתית ומהירה, גם מבטיחה יציבות והמשך תעסוקה בזמן המשבר ומייתרת את הצורך המיידי לעסוק בהישרדות ובחששות מעתיד לא ידוע.

עיקרי התוכנית ההולנדית דורשים להמשיך להעסיק את כל העובדים שלעלויות העסקתם ניתנת תמיכה ל-3 חודשים לפחות, עם אפשרות להארכת התמיכה וההעסקה בעוד 3 חודשים. כל מעסיק מעריך את הירידה במחזור העסקים, ובהתאם מקבל תמיכה ממשלתית לתשלום משכורות: למשל, מי שאיבד 100% מהמחזור, מקבל 90% מעלות השכר. מי שאיבד 50% מהמחזור מקבל 45% ומי שאיבד 25% מקבל 22.5% מעלויות השכר.

בלי נאומים, ועדות בירוקרטיות ומסיבות עיתונאים, מי שדיווח עד סוף מרץ כבר קיבל 80% מהכסף לחשבון הבנק. דיווח אינטרנטי, ותשלום בהעברה בנקאית.

65 אלף מעסיקים כבר נהנו מהתוכנית והמון משרות ניצלו.

עוד פרט מעורר קנאה: הממשלה מקבלת את ההערכה העצמית של כל עסק. בעתיד יצטרכו לשלוח אישור רו"ח בו יוכל כל עסק לתקן את ההערכה לפי הירידה במחזור שהייתה בפועל.

הממשלה גם העבירה מיידית מענק של 4,000 אירו לכל עסק עצמאי קטן, כגון מסעדות, בתי קפה וכדומה, והודיעה שתמיכה נוספת מתוכננת ותפורסם בהקדם. עצמאים שעבדו כנגד חשבוניות ולא כשכירים יקבלו 1,500 אירו לחודש לזמן המשבר והלוואות בתנאים עדיפים.

אלה שלא עומדים בקריטריונים, כמו רופאי שיניים, מטפלים למיניהם ועוד במגזר הרפואי-טיפולי, יקבלו בין 60% -85% מאבדן המחזור העסקי.

הממשלה גם יוזמת שיחות של שולחן עגול בין בעלי נכסים, בנקים, שוכרים ודיירים. כבר הוכרז על ידי הבנקים על עצירה של פעולות גביה מחייבי משכנתאות אם יוכיחו שהם נפגעו מהמשבר, ודחייה לעסקים של החזרי הלוואות -עד לסכום של 2.5 מיליון אירו לבנקים ההולנדים הגדולים. גם מגזר החקלאות מקבל עזרה שבתהליכי גיבוש.

שוכרי דירות לא יפונו אם אין ביכולתם לשלם שכ"ד לאור פגיעה מהמשבר. בדרך תהליכים נוספים עליהם הממשלה מנצחת בדרך של הסכמות המחלקות באופן הוגן את עלויות המשבר.

ולקינוח, הממשלה העמידה סכום של 10 מיליארד למתן הלוואות לעסקים בינוניים וגדולים בתנאים מועדפים. המדינה תיתן ערבות של עד 80% לחברות גדולות ו90% לחברות של עד 250 עובדים ומחזור של עד 50 מיליון אירו.

הלוואי עלינו.

הכותב הוא שותף מנהל במשרד עורכי דין המתמחה בהשקעות ופעילות מסחרית בינלאומית