לראשונה בהיסטוריה: מחיר הנפט ירד לטריטוריה השלילית

הנפט צלל לטריטורית המחיר השלילית לראשונה בהיסטוריה בצל מצוקת אחסון המלאים • ברקע: הירידה החדה בפעילות הכלכלית בעולם בצל משבר הקורונה גררה עלייה חדה במלאי הנפט בארה"ב • הבעיה שמגולמת כעת בשוק: אין איפה לאחסן את הנפט

משאבת נפט בטקסס / צילום: Eric Gay, Associated Press
משאבת נפט בטקסס / צילום: Eric Gay, Associated Press

מחירי החוזים על הנפט הגולמי בארה"ב למסירה במאי צנחו הערב לראשונה בהיסטוריה מתחת לאפס בצל מצוקת איחסון המלאים היבשתי שצפויים להגיע לתפוסה מלאה עד אמצע השנה הנוכחית, מה שמגלם בתאוריה מצב בו הסוחרים ישלמו, ולו רק כדי להיפטר מסחורה שלא שווה את עלויות האחסון שלה. 

באופן די נדיר מחיר הנפט בשוק הפיזי קרס הערב (ב') מתחת למחיר הנפט בשווקים הפיננסיים. מדובר בנפילה חדה במחיר החוזה למסירה של מאי שפוקע מחר. על פניו, עבור הקונים שהתחייבו לרכוש בשוק את הנפט תמורת אותו מחיר שנקבע מראש, לא משתלם כלכלית לקבל את המשלוח הפיזי של הסחורה בשל מצוקת האחסון, או לחלופין לשאת בעלויות השינוע למקומות איחסון חליפיים. בין היתר, מדובר ברוכשים שכבר העמיסו את שטחי האחסון שברשותם עד אפס מקום מתוך ציפייה למכור את אותן חביות נפט בהמשך כשמחירן יעלה שוב. מחיר החוזה שפוקע מחר צונח שכן הסוחרים ממהרים להיפטר מהנייר שמא יקבלו מחר פיזית את החביות עצמן, וזאת כאשר אין היכן לאחסן אותן.

נציין כי החוזה למסירה ביוני (שפוקעים ב-19.5) ירדו גם הם, אם כי בשיעור נמוך יותר של 12% ונסחרים במחיר "שפוי" של 21 דולר, הרבה מעל לחוזה של מאי שפוקע מחר. נציין כי מחיר הנפט 'יחזור' מחר לרמה של 21 דולר לחבית שכן הוא מגלם את החוזים למסירה ביוני. הפער בין החוזה שפוקע מחר לבין החוזה שפוקע בעוד חודש משקף את עלות האחסון של חבית נפט במשך אותו חודש, והוא מתרחב כעת לשיא מאז 2009. מצב זה בו החוזים המאוחרים יותר נסחרים בשווי גבוה מאלו הקרובים נקרא קונטנגו. לפי שעה גובר החשש כי גם בחודש הבא לא ידפקו הקונים על הדלתות, כך שמחירם של אלו עשוי לרדת בהמשך.

המצב הנדיר בשוק נרשם בצל שיתוק הכלכלה העולמית נוכח משבר הקורונה. מצד אחד, העלייה במלאים בארה"ב דוחקת בסוחרים למכור את הנפט במחיר נמוך עד אשר יעבור זעם ואלו יירדו במעט, ומנגד שיתוק הכלכלה בצל משבר הקורונה גורר צניחה חדה בביקושים, צניחה שעלולה להימשך כל עוד צריכת הדלק בעולם לא תתאושש נוכח שיתוק הכלכלה.

החוזים על מחיר הנפט מסוג קרוד (WTI) למסירה במאי התרסקו הערב ב-300% עמוק מתחת לאפס, למחיר של מינוס 37 דולר לחבית. מדובר אמנם באירוע טכני בחוזים שתוקפם פג מחר כאשר אף אחד לא היה מעוניין להיתקע עם סחורה עד אז, אבל מצוקת האיחסון והיעדר הביקושים לצד המשך הפקת הנפט בקצב הגבוה מהביקוש היומי הינם ממשיים בהחלט. לשם המחשה, ארה"ב מפיקה כבר קרוב ל-12 מיליון חביות ביום, ולפי הערכות, הירידה בביקושים בעולם מסתכמת בכ-20 מיליון חביות ביום, וזאת כאשר הביקוש נמצא בשפל היסטורי. 

נראה כי הביקושים לנפט יישארו נמוכים עוד תקופה ארוכה. לכשתחזור התעופה האזרחית לפעילות, סביר כי ייקח זמן עד שזו תגיע להיקפים גדולים כבעבר. כמו כן, למרות הסרת המגבלות והדיבור על אסטרטגיית יציאה, סביר כי האנשים ישתדלו לצאת פחות ולהדק את החגורה, מה שעשוי להקטין את הביקוש לדלק. 

"ייצור הנפט של ערב הסעודית הגיע בתחילת אפריל לשיא של 12.3 מיליון חביות ביום"

צניחת הנפט שהחלה עם הנפילה בביקושים בצל משבר הקורונה, החריפה עם פיצוץ הברית בין רוסיה וסעודיה בעודן מתחרות על נתח השוק. הסכסוך הגיע לשיאו לפני כחודשיים עם קריסת המחיר של הנפט לאיזו ה-20 דולר לחבית על רקע הגברת ההפקה מצד סעודיה. כשחזרו שתי המדינות לשולחן הדיונים וסיכמו על קיצוץ קצב ההפקה בכמות החדה בהיסטוריה (9.7 מיליון חביות ליום), זה לא הספיק לשוק שסובל משיתוק בצד הביקושים נוכח משבר הקורונה.

"מלחמת המחירים שהייתה בין ערב הסעודית ורוסיה, הביאה לכך שייצור הנפט של ערב הסעודית הגיע בתחילת אפריל לשיא של 12.3 מיליון חביות ביום, וגרם להצפת שוק הנפט. אולם, חלק גדול מהקונים הם משקיעים לטווח הקצר אשר רוכשים את הנפט במחירים הנמוכים ושומרים אותו באחסון על מנת למכור לאחר עליית מחירי הנפט", כך אמר גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי. "כתוצאה מכך, מקומות האחסון היבשתי צפויים להגיע לתפוסה מלאה עד לאמצע 2020. בנוסף, נפח האחסון הימי צפוי לעלות ב-25% במהלך אפריל ובכך "לבחון" את מגבלות האחסון הגלובלי של נפט.

"בטווח הקצר, הקושי באחסנת נפט בא לידי ביטוי בעלייה ניכרת של עלויות האחסון וכתוצאה מכך, רוכשי נפט דורשי הנחה במחיר הנפט כפיצוי על עלות האחסנה הגבוהה יותר. במצב חריג זה של מצוקת כושר אחסון, הממשלות של הודו, סין, ודרום קוריאה, צפויות לסייע לבתי הזיקוק שלהם ולאפשר להם לאחסן נפט במחסני החירום הלאומיים כל עוד מחירי הנפט ישארו ברמתם הנמוכה", אמר בפמן.

למה לא לרכוש נפט ולחכות לעלייה עתידית?

צריך לציין כי ההשקעה בנפט נחשבת ספקולטיבית ונעשית לרוב דרך תעודות סל או קרנות ועל אלו חלות עליות גלגול של החוזים למסירה. לא ניתן לרכוש את הנפט באופן ישיר (את מחיר הספוט המיידי), אלא אם יש לכם מקום בבית לאחסון חבית (מה שבטקסס כבר אין בנמצא בהתחשב בעלות מול תועלת), ולכן צריך לקחת בחשבון כי ההשקעה בתעודות למיניהן נושאות בצדן עלויות גלגול כך שכדי לגרוף רווחים מחיר הנוזל השחור צריך להציג עלייה פנומנלית.