בן רד מאשים את הנהלת תאגיד השידור בגזענות ובהדרת מזרחים

מגיש תוכנית המוזיקה "נותן ברוק" ב"כאן 88" שירדה מהאוויר: "התחלתי לשחזר ולבדוק את כל המינויים של אנשי חטיבת הרדיו בשנים האחרונות - כל מי שהוזז, כל מי ששונמך, כל מי שהתקבל, כל מי ששודרג - וחשכו עיניי" • התאגיד: "טענות מופרכות"

בן רד, מגיש התוכנית "נותן ברוק" ב"כאן 88" / צילום: תמונה פרטית
בן רד, מגיש התוכנית "נותן ברוק" ב"כאן 88" / צילום: תמונה פרטית

יחסי הנהלה-עובדים בתאגיד השידור הציבורי "כאן" עוררו לא מעט הדים תקשורתיים מאז הקמתו לפני כשלוש שנים, בעיקר כשמדובר ביחס לו זוכים עובדי רשות השידור לשעבר. אבל בעבר כשהובעה הביקורת, היא הובעה בשקט, לא לייחוס, אולם נראה כי משבר הקורונה משנה גם את זה.

בשבועות האחרונים, תחת הכותרת "התמודדות עם משבר הקורונה", ביצעה הנהלת התאגיד שידורים משמעותיים בלוח השידורים. חלקם - כמו הניסיון לצמצם משמעותית תוכניות של מגישות כמו קרן נויבך ואסתי פרז - טורפדו בגלל החשיפה התקשורתית לה זכה המהלך.

אולם תוכניות מוזיקה מעצם טבען זוכות לזרקור פחות חזק, וכך בחסות הקורונה ירדו מהאוויר תוכניות של אנשי רשות השידור, אשר חלקן נחשבו למוסדות של ממש. בין התוכניות שהורדו נמנות "הקשר הישראלי" של אליהוא בן און, "פנינים לשבת" של גדעון הוד ו"רגעי קסם"  של גדי ליבנה. בנוסף הורדה מ"כאן 88" תוכניתו של בן רד, "נותן ברוק".

הורדת תוכניות המוזיקה אולי לא זכתה לסיקור תקשורתי, אולם ברשתות החברתיות המהלכים של הנהלת התאגיד זכו לתהודה. בהנהלה הוטחה ביקורת, ואף נעשו פניות לרכזת קבילות הציבור, מיכל רחימי, שרק לאחרונה בישרה למאזינים כי בשבוע הראשון של חודש מאי תוחזר התוכנית "הקשר הישראלי" ללוח השידורים עם עוד כמה תוכניות שירדו עקב המצב.

גם תוכניתו של בן רד, "נותן ברוק", חוזרת אחרי חופשה בתשלום של שבוע בלבד, שהצליחה לגרום לו לעשות חשבון-נפש. אתמול (ג') הוא פרסם פוסט שזכה לעשרות לייקים ושיתופים, בו הוא מאשים את הנהלת תאגיד השידור ואת העומד בראשה, אלדד קובלנץ, בגזענות ובהדרת מזרחים.

"מסתמן", כותב רד, "שתאגיד השידור הציבורי 'כאן', העומד בראשו ומנהליו מעדיפים באופן מובהק ומובחן מנהלים ועובדים אשכנזים". 

התוכנית "נותן ברוק" החלה את דרכה כשרשת ב' נוהלה על-ידי רשות השידור והמשיכה לתאגיד, אז שונתה שעת השידור שלה משעות הפריים בצהריים לשעות הלילה המאוחרות. לטענת רד, ההחלטה להוציא אותו לחופשה (בתשלום) הייתה רק תירוץ.

"התחלתי לשחזר ולבדוק את כל המינויים של אנשי חטיבת הרדיו בשנים האחרונות, גם בקרב העובדים וגם בקרב ההנהלה", כותב רד. "כל מי שהוזז. כל מי ששונמך. כל מי שהתקבל. כל מי ששודרג. לאט-לאט התברר לי המכנה המשותף, וחשכו עיניי: נראה כי לראשי תאגיד השידור הציבורי יש העדפה ברורה ומובהקת למנהלים ועובדים אשכנזים".

רד מגיש רשימת מכולת מטרידה של ההרכב העדתי של בעלי התפקידים: במועצת התאגיד, לטענתו, מתוך 12 חברי מועצה שנבחרו בשנת 2016 יש רק מזרחי אחד (וערבי אחד). "זה רחוק שנות אור מהיחס המספרי בכלל האוכלוסייה", הוא כותב. "לזכות ההנהלה ייאמר שבתור גוף מפקח היא איננה מעורבת בצורה ישירה בהדרה או בפיטורי עובדים שכבר התקבלו לתאגיד ועובדים בו. את זה עושה שדרת הניהול של התאגיד". 

רד מציין כי מנכ"ל התאגיד, סמנכ"ל הרדיו ומנהלי תחנות המוזיקה לדורותיהם הם אשכנזים. במקביל הוא מזכיר שורה של מנהלים מזרחיים שהיו בתפקידים ניהוליים והוזזו - ביניהם סמנכ"ל הרדיו הראשון שמעון אלקבץ, מנהל "כאן 88" משה מורד ומנהל "כאן ג'" יובל גנור. יצוין כי גנור מכחיש את הדברים ואומר כי עזב מיוזמתו. 

לטענתו, אין זאת טעות סטטיסטית, ולא מדובר רק בשדרת הניהול של החטיבה אלא גם בשדרנים ובעורכים. כדוגמה הוא נותן את תחנת הרדיו "כאן 88", שבתכניה נעשה שינוי דרמטי עם המעבר לתאגיד, לאחר שהמנכ"ל קובלנץ הגדיר אותה כתחנה שפונה לקהל תל-אביבי אשכנזי מבוגר. "האבסורד הוא שדווקא הבולטים מבין שדרי ועורכי 88 לשעבר ה'אשכנזית' לכאורה, אלה שמצאו את עצמם בחוץ בסופו של יום, רובם ככולם מזרחים - ביניהם בועז כהן, רפאל עיני, ירון חי מנשה". 

רד מזכיר שורה של אנשים ממוצא אשכנזי שקודמו על-ידי הנהלת התאגיד בתחנה שאמורה להיות בעלת אופי שוויוני - ביניהם תומר מולוידיזון, ניר גורלי ואבנר גורלי.

"גם בקרב העובדים החדשים שהתקבלו לתחנה בשנים האחרונות, לא תמצאו ולו מזרחי אחד. ומה עם חברי ועדת הפייליסט, לב-ליבה של התחנה? האנשים שלמעשה קובעים ומשפיעים על מה שכולכם תשמעו? נכון, גם לשם לא הצליח להשתחל אף לא עורך מעדות המזרח".

רד מודע לכך שהוא עלול לשלם מחיר על טענותיו: "למרות שקיבלתי מייל ממנהל התחנות על חזרת התוכנית שלי למתכונתה הקודמת (אחרי התערבות של ארגון העיתונאים), יכולתי לשתוק ולהמשיך הלאה, אבל אני לא יכול לשתוק ולשבת בחיבוק-ידיים אחרי שנחשפתי לנתונים".

"תאגיד השידור הציבורי איננו עסק פרטי של אף אחד", הוא מסכם, "וכשמו כן הוא - קרי, של הציבור ולמען הציבור. לפיכך לא ייתכן שבשנת 2020 בתאגיד ציבורי ממלכתי תהיה אפליה והדרה על רקע של מוצא עדתי. זה מצב חמור ופסול מייסודו, ואם כך הם פני הדברים, ראוי שהמצב יתוקן, ויפה שעה אחת קודם". 

התאגיד: "טענות מופרכות"

מתאגיד השידור נמסר בתגובה: "הטענות מופרכות. תוכנית הרוק של בן רד תשוב למשבצת השידור שלה ב'כאן 88', מיד לאחר שובו מחופשת המחלה. אנחנו מאחלים לבן החלמה מהירה

"מאז תחילת המשבר רשת ב' עברה לשידור תוכן חדשותי חי בכל שעות היום. במקום 'רגעי קסם' משודרת תוכנית שיחות עם מאזינים שנפגעו מהקורונה בהשתתפות מומחים. מדי ערב בשעות 21:30-00:00 משודר משדר מורחב של 'כאן הלילה' בהגשת ובעריכת יעקב אייכלר, ולכן תוכניות המגזין היומית אינן משודרות. כמו כל המשק, גם אנו בוחנים את לוח השידורים בהתאם להנחיות משרד הבריאות והמצב במשק ומבצעים התאמות לטובת מאזינינו".