בלבול בארה"ב בעקבות האיסור חסר התקדים של טראמפ על כניסת מהגרים

אם משמעות הציוץ של טראמפ היא שכל אלו שאינם אזרחים יהיו מנועים מכניסה לארה"ב, זה יהיה מהלך חסר תקדים בתולדות ארה"ב • שאלות נוספות הן מה יקרה לפליטים שנשענים על אשרה הומניטרית, שהוחרגו בעבר מרוב ההגבלות על כניסת מהגרים

דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP
דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP

הכרזת הנשיא דונלד טראמפ בטוויטר שהממשל שלו יעצור זמנית את ההגירה לארה"ב על רקע מגפת הקורונה, הציתה אתמול בו זמנית בלבול וזעם, כאשר ההשלכות של ההוראה נשארו לא ברורות, וארגוני זכויות מהגרים חששו מעוד פעולה נגד המהגרים חסרי ההגנה.

"לאור ההתקפה של האויב הבלתי נראה (נגיף הקורונה), וכן הצורך להגן על מקומות עבודה של האזרחים האמריקנים הנהדרים שלנו, אני אחתום על הוראה נשיאותית להשעות זמנית את ההגירה לארה"ב!", צייץ טראמפ מאוחר בלילה שלשום (ב'). המילה "נהדרים" נכתבה באותיות גדולות.

אם משמעות הציוץ של טראמפ היא שכל אלו שאינם אזרחים יהיו מנועים מכניסה לארה"ב, זה יהיה מהלך חסר תקדים בתולדות ארה"ב. שאלות נוספות הן מה יקרה לפליטים שנשענים על אשרה הומניטרית, שהוחרגו בעבר מרוב ההגבלות על כניסת מהגרים.

ההגירה לארה"ב הואטה כאשר מגפת השפעת הספרדית, הקטלנית ביותר במאה ה-20, פגעה בארה"ב ב-1918, אבל אפילו היא לא הביאה לסגירה מוחלטת של גבולות ארה"ב בפני מהגרים. מספרם בשנת 1918 צנח ל-110,618 מ-1,218,480 בשנת 1914, לפי מנהל האוכלוסין האמריקאי.

גורמים בממשל לא הגיבו לשאלות על ההשלכות שיהיו להוראה כזו על המהגרים החוקיים שכבר הגיעו לארה"ב, כולל אלו שמחזיקים באשרות עבודה זמניות וכבר פנו בבקשות התאזרחות או קבלת מעמד של תושבי קבע.

מזכירת העיתונות של הבית הלבן, קיילי מקאנני, מסרה בהודעה אתמול בבוקר (ג') ש"בזמן שאמריקאים מנסים לחזור לעבודה, נחוצה פעולה". בתדרוך העיתונאים היומי של הבית הלבן על הקורונה, טראמפ אמר מאוחר יותר שההוראה תחול במשך 60 יום, ולא תתייחס לעובדים זמניים. הוא הוסיף שהוא מתכוון לחתום עליה היום (ד'). "אנחנו חייבים לטפל תחילה בעובד האמריקאי", הוא אמר. אחרי 60 יום, הוא יעריך את ההוראה מחדש.

"על ידי הפסקת ההגירה, נעזור להציב את המובטלים האמריקנים ראשונים בתור למקומות עבודה כאשר אמריקה תיפתח מחדש", הוא אמר.

הממשל כבר השתמש בסמכויותיו החוקיות השנה כדי ליישם הגבלות הגירה גבוהות יותר בשם בריאות הציבור, על רקע המגיפה.

לפני ההכרזה שלשום, שירותי האזרחות וההגירה הפדרליים כבר עצרו את כל השירותים הפיזיים למתן אשרות כניסה וגרין קארדס (אשרות עבודה) למהגרים, וטקסי ההשבעה לאזרחות הושעו לפחות עד מאי.

ראיונות למבקשי מקלט בוטלו בהבטחה שהם ייקבעו מחדש אוטומטית אחרי ששירות ההגירה יחדש את פעילותו הרגילה.

המשל גם אסר על כניסת אזרחים זרים מסין ומכמה מדינות באירופה, בהחרגה מצומצמת של בני משפחה בדרגה קרובה.

בנוסף להגבלות הנוכחיות על נסיעות חוקיות, שירותי הגבולות והמכס ממשיכים לסרב לכניסת נוסעים לא מורשים, ומגרשים מידית את אלו שחוצים גבול באופן לא חוקי, לפי הליך מואץ שמדלג על רוב תהליכי הבדיקה והשיפוט של הנסיבות.

רשויות פדרליות היגלו או גירשו יותר מ6,300 מהגרים לא מורשים מקו הגבול במארס "בשם בריאות הציבור", לפי תקנה 42 לחוק הגירה האמריקאי, לפי נתונים רשות הגבולות.