העסקה לרכישת ויקטוריה סיקרט קורסת בצל הקורונה

חברת ההשקעות סיקאמור שביקשה לרכוש את חברת ההלבשה התחתונה מבקשת לבטל את העסקה • ביטול העסקה יהיה מבחן משפטי לשאלה האם מגפת הקורונה היא סיבה מספיק טובה לסגת מהסכם

תצוגת אופנה של ויקטוריה סיקרט / צילום: Lionel Hahn, רויטרס
תצוגת אופנה של ויקטוריה סיקרט / צילום: Lionel Hahn, רויטרס

חברת ההשקעות הפרטיות סיקאמור פרטנרס רוצה לבטל את התוכנית שלה לקנות שליטה בויקטוריה סיקרט, וזה יהיה מבחן משפטי בפרופיל גבוה של אם מגפת הקורונה מאפשרת לקונה להסתלק מהסכם שהושג לפני המגפה.

סיקאמור טוענת כי ההחלטה של L Brands , החברה-האם של מותג ההלבשה התחתונה המפורסם, לסגור את חנויותיה בארה"ב בחודש מרץ, להוציא לחופשה את מרבית עובדי החנויות ולהקפיא את תשלומי השכירות של החנויות באפריל, היוותה הפרה של העסקה המוצעת, כך לפי תביעה שהגישה אתמול (ד') לבית משפט בדלוור. החברה מבקשת את אישור בית המשפט לביטול העסקה.

מניית L Brands , שמחזיקה גם את חנויות המותג Bath & Body Works, ירדה במסחר אמש ב-15% ל-10.19 דולר. בפברואר המניה נסחרה מעל 20 דולר.

L Brands מסרה כי היא מאמינה שביטול העסקה אינו תקף, וכי היא "תתגונן בתקיפות מפני התביעה ותנקוט את כל האמצעים המשפטיים לכפות את זכויותיה החוזיות". החברה מסרה כי תמשיך להיערך לסגירת העסקה, והיא מכינה תגובה משפטית שעשויה להישלח עוד היום (ה') לבית המשפט.

בחודש פברואר האחרון הסכימה L Brands למכור את השליטה בויקטוריה סיקרט ובמותג פינק לסיקאמור תמורת 525 מיליון דולר. במסגרת העסקה, המנכ"ל והיו"ר הוותיק לזלי ווקסנר הסכים לפרוש. העסקה מעריכה את מותג ההלבשה התחתונה ב-1.1 מיליארד דולר.

סיקאמור ניסתה לפתוח מחדש את החוזה ולהציע מחיר נמוך יותר בתחילת החודש, מסרו מקורות יודעי דבר. בשבוע שעבר מסרה L Brands כי אין לה מחויבות לדון מחדש במחיר העסקה או בתנאים כלכליים אחרים, לפי המסמכים שהיא הגישה לבית המשפט.

המשבר הכלכלי ואי-הוודאות של מגפת הקורונה עצרו במידה רבה דיונים על עסקאות חדשות, וגרמו לחברות כמו זירוקס החזקות לוותר על הצעות למיזוג. בארה"ב, פעילות המיזוגים שהוכרזו השנה צנחה ב-57% מהתקופה המקבילה ב-2019 ל-233.7 מיליארד דולר, לפי דילוג'יק.

רוב חזוי העסקאות אינם מאפשרים לקונים שהתחרטו לצאת מהעסקאות, אומרים עורכי דין שמתמחים במיזוגי חברות, אם כי הקונים מנסים לעתים לקבל תנאי טובים יותר.

לפני התביעה של סיקאמור, העסקה המפורסמת ביותר שבוטלה הייתה קניית מניות WeWork ממשקיעים ועובדים לשעבר, ביניהם המייסד הישראלי אדם נוימן, ב-3 מיליארד דולר על-ידי תשלובת סופטבנק היפנית. הביטול נומק בכמה סיבות, ביניהן חקירות רגולציה נגד WeWork, אך הביטול היה לפני הקורונה. ועדה מיוחדת במועצת המנהלים של WeWork תבעה החודש את סופטבנק על הפרת חוזה, והמשפט ייפתח רק בינואר 2021.

חברות ציוד התעופה והחלל Hexcel ו-וודוורד הסכימו יחד לבטל את מיזוג המניות שלהן בתחילת חודש זה, כדי להתמקד בתגובה להשלכה ארוכת-הטווח של המגפה על עסקיהן, ושום צד לא ישלם דמי ביטול.

רשת חנויות Bed Bath & Beyond הייתה אמורה למכור עסק קטן לאתר 1-800-Flowers.com לפני שהאתר ביקש לעכב את סגירת העסקה. יצרנית חלקי הרכב BorgWarner האשימה את דלפי טכנולוג'יז בהפרת חוזה מיזוג ביניהן.

בתי המשפט מסתייגים בדרך-כלל משחרור הקונים מהתחייבויותיהם, אך לעתים הם מאשרים זאת, כמו במקרה של אנרג'י טסנספר אקוויטי שחזרה בה מעסקה לקניית וויליאמס על רקע חששות משומת מס מ-2016. ורייזון הצליחה לשנות עסקה עם יאהו ,אחרי שיאהו הודתה בדליפת נתוני משתמשים כאשר העסקה הייתה בהליכים.

לפי התביעה שהוגשה בדלוור, סיקאמור פנתה ל-L Brands ב-2 באפריל ואמרה כי היא חוששת שהתנאים הנחוצים לסגירת העסקה לא יתקיימו. L Brands מסרה בתגובה כי היא מצייתת להסכם המכירה של ויקטוריה סיקרט.

לפני המגפה, L Brands סבלה מירידה במכירות, כאשר הביקוש למוצרי ויקטוריה סיקרט, החזיות והתחתונים, הצטנן. החברה איבדה את רוב הכנסותיה מאז שחנויותיה נסגרו ב-19 במרץ. באותו חודש נעצרו זמנית גם מכירות אתרי מותגי ויקטוריה סיקרט ופינק, והן חודשו אחרי הודעה על נקיטת אמצעי בטיחות מפני הנגיף במרכזי ההפצה, כולל בדיקות חום לעובדים ואמצעי ריחוק זה מזה.