לא ממש תופין: מניית הסייבר הישראלית שהונפקה אשתקד איבדה כ-70% מהשיא לאחר שתי אזהרות רווח

תופין הספיקה לבצע הנפקה משנית בדצמבר לפי מחיר מניה כפול מהמחיר הנוכחי • רובי כיטוב, המנכ"ל והמייסד השותף: "חלק מהלקוחות דחו את הרכישות משום שהפוקוס שלהם עבר לנושא הבריאות והבטיחות של עובדיהם"

רובי כיטוב, מייסד משותף ומנכ"ל תופין / צילום: אירית כדורי
רובי כיטוב, מייסד משותף ומנכ"ל תופין / צילום: אירית כדורי

חברת אבטחת הסייבר תופין, שמניותיה הונפקו בראשונה בוול סטריט לפני כשנה, כבר הספיקה לפרסם מאז שתי אזהרות רווח - ומניית החברה התרסקה בכ-70% מהשיא שרשמה אשתקד.

בסוף השבוע פורסמה האזהרה השנייה ברציפות של תופין, בנוגע לרבעון הראשון של 2020, וזאת על רקע משבר הקורונה. אזהרה קודמת של החברה, לרבעון הרביעי של 2019, פורסמה בתחילת השנה על רקע עיכובים בסגירת עסקאות.

תופין מספקת פתרונות סייבר, שמאפשרים לארגונים לאכוף מדיניות אבטחת מידע בסביבות שונות. האזהרה שפורסמה ביום חמישי לאחר סיום המסחר בבורסת ניו יורק, התקבלה באדישות יחסית בשוק, וביום שישי המניה נסחרה ביציבות וננעלה במחיר של כ-9.3 דולרים, המשקף לחברה שווי שוק של 329 מיליון דולר.

לפי אזהרת הרווח, תופין מצפה לרשום ברבעון הראשון הכנסות בטווח של 21.0-21.3 מיליון דולר, לעומת התחזית הקודמת שמסרה, בטווח של 23-26 מיליון דולר. ההפסד התפעולי על בסיס Non-GAAP, שלפי התחזית המקורית היה אמור להסתכם ב-10.5-13 מיליון דולר, יגדל ל-13.0-13.8 מיליון דולר.

הדוחות הכספיים של תופין לרבעון הראשון יפורסמו ב-12 במאי. במקביל, בשל אי הוודאות הנמשכת, החברה משכה את התחזית השנתית שלה, שהיתה להכנסות של 117-123 מיליון דולר (לעומת 103 מיליון דולר ב-2019).

רובי כיטוב, מייסד שותף ומנכ"ל תופין, מסר כי החברה פועלת במודל של רישיון תמידי, ורוב העסקאות שלה נסגרות בסוף הרבעון. לפיכך, לדבריו, רוב העסקאות נסגרו בשבועיים האחרונים של מרץ, כשברקע גברו רמות אי הוודאות ברחבי העולם בשל נגיף הקורונה. "באופן בלתי נמנע, חלק מהלקוחות דחו את הרכישות משום שהפוקוס שלהם, כמו שלנו, עבר לנושא הבריאות והבטיחות של עובדיהם וניהול תוכניות המשכיות עסקית מורכבות", אמר כיטוב. הוא הבטיח כי החברה בוחנת את כל האספקטים של התפעול ומבנה העלויות שלה, ומתמקדת בחיזוק מעמדה תוך שמירה על שביעות רצון הלקוחות.

בבנק ההשקעות אופנהיימר הורידו בתגובה את מחיר היעד למניית תופין מ-17 דולר ל-15 דולר - מחיר הגבוה ב-62% מהמחיר הנוכחי. ההמלצה של אופנהיימר על המניה נותרה ללא שינוי, "תשואת יתר". אגב, אופנהיימר מחזיקים בהמלצה החיובית הזו על המניה מאז ההנפקה, אבל מחיר היעד ירד בהתמדה. "אנו מאוכזבים מהמשך חולשה בפעילות החברה, אך משמרים את ההמלצה משיקולי תמחור יחסי נמוך ופוטנציאל ארוך טווח", מציינים כלכלני אופנהיימר. להערכתם, במצב הנוכחי של שיבושים בפעילות המגזר הארגוני ומעבר לעבודה מהבית, הארגונים מתמקדים בפתרונות גישה מרחוק, ופחות בפתרונות אוטומציה של תופין. "עם זאת, אנו סבורים כי בטווח הארוך קיים מקום לחזרת הביקושים גם לפתרונות אלה", הוסיפו.

בהנפקה הראשונית של תופין לפני כשנה, היה מחיר המניה גבוה בכ-50% מהמחיר הנוכחי - 14 דולר - ושווי החברה אז היה כ-480 מיליון דולר. בשיא, הגיעה המניה למחיר של יותר מ-30 דולר, ובדצמבר בוצעה הנפקה משנית, שבמסגרתה שני בעלי מניות ותיקים, הקרנות קטליסט ומרקר, מכרו מניות תופין ביותר מ-70 מיליון דולר, לפי מחיר של 17 דולר למניה - כמעט כפול מהמחיר הנוכחי.

קרן קטליסט, בראשותו של אדוארד קוקירמן, וקרן מרקר של אוהד פינקלשטיין ויובל שחר (שנרכשה על ידי Innovation Endeavors) מלוות את תופין מאז שהיתה סטארט-אפ בתחילת הדרך. קטליסט השקיעה בתופין בסבב הגיוס הראשון שלה ב-2007, כשהזרימה לחברה 3 מיליון דולר, ומרקר הצטרפה בסבב השני ב-2011 בהשקעה של 7 מיליון דולר. שתי הקרנות השתתפו בהמשך בסבבי גיוס נוספים לפני ההנפקה, שניתן להניח כי בוצעו בשוויים נמוכים משמעותית מהשווי של תופין כחברה ציבורית. בהנפקה המשנית בדצמבר, מרקר מכרה מניות ביותר מ-40 מיליון דולר, וקטליסט מכרה ביותר מ-30 מיליון דולר.

גם לאחר המימוש, שבוצע בתזמון מוצלח מבחינת הקרנות, השתיים עדיין בעלות מניות משמעותיות בחברה: קטליסט מחזיקה ב-12.7% מהמניות ומרקר ב-12.5%. בעלי מניות בולטים אחרים הם Vintage עם 7.2%, הראל עם 5.3%, והמייסדים רובי כיטוב וראובן הריסון עם 6.4% ו-6.2% מהמניות, בהתאמה.

בעלי מניות פורסקאוט אישרו מכירתה

חברה אחרת מתחום הסייבר היא פורסקאוט - חברה אמריקאית שנוסדה על ידי ישראלים ושיש לה גם פעילות פיתוח בישראל. פורסקאוט נסחרת בנאסד"ק בשווי כ-1.6 מיליארד דולר, ומנייתה שמרה על יציבות יחסית בשבועות האחרונים למרות המשבר. זאת, מכיוון שהחברה צפויה להימכר לקרנות Advent ו-Crosspoint מארה"ב תמורת 1.9 מיליארד דולר ולפי מחיר של 33 דולר למניה (לעומת המחיר הנוכחי שעומד על כ-31.9 דולר).

ביום חמישי אישרה אסיפת בעלי המניות של פורסקאוט ברוב גורף את מכירת החברה, כשקרוב ל-99.8% מהמשתתפים בהצבעה תמכו בעסקה, לעומת פחות מ-0.2% נמנעים ומיעוט זניח של מתנגדים. "התוצאות משקפות אבן דרך חשובה בהשלמת העסקה, ואנו מודים לבעלי המניות שלנו על התמיכה", מסר המנכ"ל מייקל דה-סזארה. "כחברה פרטית בבעלות Advent ו-Crosspoint, נהיה בעמדה טובה עוד יותר לפתח פתרונות אבטחת סייבר מובילים ללקוחותינו".