חרושת שמועות באינטרנט: האם שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, מת

הדיקטטור הצעיר, בן ה-36 עבר ניתוח לב ומצבו הוגדר "קשה", ע"פ רשת CNN • טראמפ הגדיר את הדיווח כ"פייק" במסיבת עיתונאים ביום חמישי אך הביע את תקוותו כי מצבו של המנהיג הוא "או.קיי" • בתוך כך, רויטרס דיווחה כי משלחת סינית הכוללת מומחי רפואיים יצאה לצפון קוריאה כדי לסייע בעניין

קים ג'ונג און / צילום: רויטרס
קים ג'ונג און / צילום: רויטרס

חרושת השמועות לגבי מצבו הבריאותי של שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, שעבר על-פי דיווחים מסוימים ניתוח לב מורכב השבוע, עלתה לשיא חדש בהיקפה ביממה האחרונה ברשתות החברתיות לאחר שנטען כי המנהיג מת.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הלילה (ו') בבלעדיות כי על-פי שלושה מקורות שונים המעורים בנושא, משלחת סינית הכוללת בכירים במפלגה הקומוניסטית ומומחים רפואיים יצאה לצפון קוריאה כדי לסייע בעניין המנהיג.

ביום שלישי דווח ברשת CNN כי הדיקטטור עבר ניתוח לב ומצבו הרפואי קשה. על-פי גורם אמריקאי רשמי, הממשל עוקב בדריכות אחר הדיווחים על מצבו הבריאותי של השליט. מקור אחר בממשל האמריקאי מסר, כי קים ג'ונג און נמצא ב"מצב קשה מאוד לאחר הניתוח".

התהיות והספקולציות על מצבו הבריאותי של השליט הצעיר בן ה­-36 עלו לאחר שהוא לא הגיע לאירוע השנתי לציון יום הולדתו של סבו, קים איל סונג, ב-15 באפריל בשבוע שעבר. היעדרותו של קים ג'ונג און מהאירוע היא לכל הפחות תמוהה שכן תאריך זה נחשב ליום החג החשוב במדינה, "יום השמש". בתאריך זה המדינה נוהגת להציג הישגים צבאיים, כגון שיגורי לווין לחלל, ניסויי טילים וכן מציגה מצעדים צבאיים גדולים.

מצבו הבריאותי של הדיקטטור הצעיר, שעלה לשלטון ב-2011, סוקר בהרחבה בעבר לאחר שהוא "נעלם" למשך כחודש ב-2014 כולל היעדרות במפגש צמרת של בכירי השלטון. זאת לאחר שהוא נצפה כמה חודשים קודם לכן צולע וצועד עם מקל הליכה. נראה כי בריאותו של השליט הצפון-קוריאני התרופפה במהלך שנות שלטונו: הוא עלה משמעותית במשקל ופירסומים רבים העידו על כך שהוא אוכל לא בריא ופיתח חיבה לאלכוהול ולסיגריות.

במסיבת עיתונאים שנערכה ברביעי, יום לאחר הדיווח ברשת CNN, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ איחל לדיקטטור שיחלים במהרה והוסיף כי אין לו מושג אם הדיווח בתקשורת לפיו מצבו של קים ג'ונג און "קשה" הוא נכון. "יש לי מערכת יחסים מאד טובה עם קים ג'ונג און", אמר, "אם הוא באמת במצב בריאותי כפי שנמסר בתקשורת, אז זה מאד רציני ואני מאחל לו לבריאות".

יחד עם זאת במסיבת עיתונאים אחרת שנערכה ביום חמישי, טראמפ כבר שינה את הטון וטען כי CNN המציאה את הסיפור. "ננסח את זה ככה - אני חושב שהדיווח לא היה נכון", אמר והוסיף עקיצה כלפי כתבת CNN, קייטלין קולינס שנכחה בתדרוך, "אני שומע שהם השתמשו במסמכים ישנים. אבל זה מה שאני שומע. אני שומע שהדיווח היה לא נכון. ובכן. אני מקווה שזה היה דיווח שגוי".

קולינס שאלה בתגובה את טראמפ האם הוא יצר קשר כלשהו עם צפון קוריאה, הנשיא ענה כי הוא לא רוצה להתייחס לכך, חזר על כך שמערכת היחסים עם צפון קוריאה טובה וכי הוא מקווה ש"מצבו של קים ג'ונג און הוא או.קיי".

"מישהו אולי יגיד 'זה נורא'. לא. זה לא נורא. אני מקווה שהוא בסדר ואני חושב שהדיווח ב-CNN היה פייק", הוסיף הנשיא.

כאשר קולינס ניסתה להמשיך לברר לגבי מצבו של שליט צפון קוריאה, טראמפ התעצבן וענה "לא, זה מספיק. הבעיה היא שאת לא כותבת את האמת, לכן מבחינתי אני רוצה לעבור לכתב הבא".

בעוד קולינס ניסתה להמשיך לשאול אותו שאלה, טראמפ החריף את הטון ואמר "לא, לא CNN. אמרתי לך, CNN היא פייק ניוז, אל תדבר איתי".