אלה חברות התעופה שהכריזו על החזרת טיסות לישראל. האם מדובר בהצהרות ריקות מתוכן?

וויז אייר, בריטיש איירוויז, אייר אינדיה ואייר קנדה הן בין חברות התעופה שהכריזו על חזרה לפעילות יחסית בישראל • על פניו מדובר בבשורה שמאותתת על חזרה לשפיות זמנית, אלא שכל ההכרזות הללו תלויות בהנחיות משרד הבריאות

נתב"ג ריק מנוסעים בצל הקורונה / צילום: RAMI AMICHAY, רויטרס
נתב"ג ריק מנוסעים בצל הקורונה / צילום: RAMI AMICHAY, רויטרס

בזו אחר זו מודיעות עוד ועוד חברות תעופה על החזרת הקווים שלהן לישראל, חלקן - בהן וויז אייר, בריטיש איירוויז או דלתא - כבר בימים הקרובים. האם מדובר בהצהרות שיווקיות בעיקר אך ריקות מתוכן?

לפי הודעת החברות, חידוש הטיסות תלוי במידה רבה בהקלות במדיניות הנוגעת לכניסת זרים לישראל, שכיום היא אסורה. במקביל גם במדינות אחרות כניסה ישראלים, כמו גם זרים ממדינות אחרות, איננה מותרת.

עוד קובעות ההנחיות כי השבים מחו"ל ייכנסו לבידוד של 14 ימים.

מתגובת משרד הבריאות ל"גלובס" עולה כי לא צפוי להיות שינוי בהקלות, לפחות לא בקרוב. לפי המשרד, "נכון לכרגע אין שינוי במדיניות הכניסה לישראל. הנושא ייבחן בהמשך במקרה שתימשך הירידה בהיקפי התחלואה".

בינתיים, רשימת החברות שמשבצות טיסות לתל-אביב בלו"ז שלהן הולכת ומתארכת: האחרונה להודיע כי היא שוקלת להחזיר טיסותיה לתל-אביב היא אייר אינדיה, כאשר מדובר באפשרות להפעלת טיסותיה לדלהי בחודש יוני.

בריטיש איירווייז הודיעה כי תפעיל טיסה יומית מ-1 במאי בקו לונדון-תל-אביב. ההודעה המפתיעה למדי של בריטיש הגיעה אחרי שאייר קנדה כבר הודיעה על שיבוץ של טיסות בקווים שונים כולל לתל-אביב. החברה תחזיר את הקו תל-אביב-מונטריאול ב-24 ביוני.

הקו יפעל בתחילה בתדירות של שתי טיסות שבועיות, ומ-6 ביולי בתדירות של שלוש טיסות שבועיות. הקו לטורונטו יחזור קודם לכן, מ-1 ביוני, במתכונת של שלוש טיסות שבועיות, ולאחר מכן, מ-23 ביוני, מתכננת החברה לחזור לטיסה יומית בקו. 

בינתיים בריטיש הספיקה לדחות את החזרה המשוערת שלה ל-16 במאי. הדבר הזה מלמד כי במובן מסוים ההכרזות הן שרירותיות, ראשית כדי לשריין סלוטים (חלונות המראה ונחיתה), ושנית גם בהתנהלות מול הצרכנים - טיסות שמתקיימות לא יחייבו את החברות להחזר כספי. זאת ועוד, החברות מצפות כי התנועה באוויר תוביל לגידול בביקוש, כשההתחלה תלווה בתפוסה נמוכה, והתקווה שהיא שהיא תגדל עם הזמן. המטוסים הריקים יחסית גם יכולים להטיס מטען. 

דלתא איירליינס מתכוננת להפעיל טיסה בקו תל-אביב ניו-יורק ב-8 במאי; ויונייטד איירליינס, מהחברות הבודדות שעוד טסות לישראל גם בימים אלה בקו ניוארק-תל-אביב, מתכננת להחזיר את הקו לפעילות של שתי טיסות יומיות במקום טיסה יומית אחת, וזאת מ-4 ביוני. גם הקו לסן פרנסיסקו צפוי לחזור במתכונת של טיסה יומית מ-4 ביוני.

אליטליה מתכננת להחזיר את הקו תל-אביב-רומא מ-1 ביוני, וחברת אייר באלטיק הודיעה כי תשוב להפעיל טיסות בקו ריגה-תל-אביב.

בשורה גם בכיוון של חברות הלואו קוסט: וויז אייר, שאת שנת 2019 סיכמה כחברת התעופה הזרה החזקה בישראל, הודיעה כי היא מחזירה את הקווים וינה-תל-אביב ו-לוטון (לונדון)-תל-אביב כבר מ-1 במאי. 

על פניו מדובר בבשורה שמאותתת על חזרה לשפיות זמנית, אלא שכל ההכרזות הללו תלויות בהנחיות של משרד הבריאות. אומנם במערכות של החברות מתאפשר לבצע הזמנות, אלא שלא ברור האם הטיסות יצאו אל הפועל.

התלות המרכזית היא בהנחיות של המדינה בכל הנוגע לכניסה בגבולותיה: נכון להיום הכניסה לישראל מותרת רק לבעלי דרכון ישראלי, והחלטות דומות קיימות במדינות אחרות, דוגמת אוסטריה. השבים מחו"ל מחויבים בבידוד של 14 ימים.

גם ההנחיות בבריטניה לא מעודדות את החזרת התיירות: כל מי שנכנס לממלכה יהיה מחויב בבידוד של שבועיים, כאשר מדובר בבריטים ששבים מדינות שונות או בזרים.

בדלתא מדגישים כי החברה מעריכה את לוח הזמנים שלה ומתאימה אותו לפי צורכי לקוחות, החלטות ממשלתיות והנחיות המרכז עולמי למחלות זיהומיות. גם לפי דוברות וויז אייר, השבת הטיסות בקווים לתל-אביב לפעילות תלויה בהחלטת הממשלה באשר להנחיות לשבים מחו"ל.

בהודעתה על החייאת קווים שונים משדה התעופה בלוטון, ציינה וויז אייר כי היא מיישמת פרוטוקולים בנוגע לשמירה על מרחק בין הנוסעים ועל ניקיון המטוס. החברה מבקשת כי הנוסעים יבצעו את הליך הצ'ק-אין מראש, לצד כל השירותים באופן מקוון, לרבות הזמנת כבודה, וזאת כדי למזער אינטראקציה עם הצוותים בשדה. צוותי האוויר יידרשו לחבוש מסכה וכפפות, כאשר מטוסי החברה יעברו מדי לילה חיטוי יסודי.

שלוש חברות התעופה הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע - עדיין לא הכריזו על החזרת קווים לשגרה. היום (א') פרסמה אל על כי היא תפעיל טיסות להשבת ישראלים במהלך השבוע, בטיסות ממיאמי, מפריז ומלונדון. באשר לטיסות הסדירות, אל על לא מתכוונת להחזירן לפחות עד ל-9 במאי.