קמעונאות | ניתוח

עשרות עובדים הפכו בני ערובה להתקוטטות בין האוצר והקמעונאים

כ-200 רשתות הכריזו כי ללא סיוע של המדינה אין להן טעם לפתוח את החנויות - והותירו עשרות אלפי עובדים בבית • בינתיים, ברשות התחרות פחות סבלניים להתאגדות והודיעו כי יבדקו "שפעילות הקמעונאים אינה עומדת בסתירה להוראות הדין"

מרכז קניות ריק לאחר הוראת משרד הבריאות לסגור את כל מקומות הפנאי / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
מרכז קניות ריק לאחר הוראת משרד הבריאות לסגור את כל מקומות הפנאי / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

ההקלות שפרסמה הממשלה בסוף השבוע התירו לחנויות ברחוב ובמרכזים מסחריים שאינם קניונים לחזור לפעילות, בכפוף להגבלות. אחדות מהן בחרו לחזור לפעילות באופן מדורג ולפתוח סניפים, כשבין הבולטות שבהן נמנות ארומה ישראל, דלתא ואחרות.

אולם התאגדות רשתות האופנה, המסחר וההסעדה - גוף המזוהה עם קבוצות אופנה גדולות ובראשן פוקס, קסטרו, גולף, קפה קפה ואחרות - הודיעה כי 200 מהרשתות שהיא מייצגת לא תפתחנה היום את החנויות שלהן. הנימוק להחלטה, כפי שנמסר לתקשורת: "כיוון שפתיחת החנויות בעת הזו, ללא קבלת רשת ביטחון ממשלתית, רק תעמיק את ההפסדים הכבדים ואת הבור שאליו נפלנו, אנחנו קוראים לכל רשתות האופנה והמסחר לפתוח בשביתה כללית ולסגור את שעריהן עד שדרישותינו המינימליות לעזרה מהממשלה, כפי שהוצגו בפירוט רב בישיבה עם ראש הממשלה, תתקבלנה במלואן".
לפי מסמך שהפיצה ההתאגדות, כ-200 רשתות נענו לקריאה ל"שביתה".

ההכרזה הזו עוררה לא רק את זעמם של פקידי האוצר, שטענו כי היא פוגעת בעובדים שלא יוחזרו היום לעבודה מחל"ת, כי אם גם את תשומת-הלב השלילית של רשות התחרות בראשות עו"ד מיכל הלפרין.

אלא שעל אף הכינוי שבחרו הרשתות להעניק למהלך - "שביתה", בפועל מדובר בחוסר כדאיות עסקית בפתיחת חנויות במציאות הנוכחית. השאלה הגדולה שעולה סביב ההכרזה הזו היא כמה זמן היא תוכל להחזיק - חודש? שלושה חודשים?

הצד של הרשתות: הקונים לא יבואו

חזרה לפעילות תחייב את הרשתות לשוב ולשלם שכר דירה ושכר לעובדים ולהתמודד עם שורת ההוצאות הקבועות אשר מותאמות לפדיון של אותן רשתות בשגרה. אולם חזרה לפעילות כעת, בכפוף לדרישה למדוד חום בכל חנות ולייצר הפרדה בין לקוחות למוכרים, לצד מגבלה חריגה על כמות הלקוחות שתוכל להיכנס בכל פעם - מעלה ספק האם אותן רשתות יצליחו להגיע לפדיון של 50% ביחס לשגרה שהתנהלו בה טרום המשבר.

בנוסף לעלויות הללו, קיים בקרב הרשתות חשש כי הציבור שגם ככה חלק ניכר ממנו נותר ללא הכנסה, ובמקביל חושש לבריאותו, לא יבוא למדוד פריטים של קסטרו, משקפי שמש ברשת אופטיקה או נעלי ספורט של נייקי או אדידס.

כדי לשלם שכר לעובדים ודמי שכירות, רשתות הקמעונאות זקוקות לתזרים שיאפשר להן לנהל את ההוצאות שלהן. במציאות הנוכחית הן מעריכות כי אין ביכולתן לעשות זאת. גם העיתוי נוח - שבוע שבו גם ככה העבודה מצומצמת בשל יום הזיכרון והעצמאות, מאפשר לרשתות למשוך עוד כמה ימים של כיפופי ידיים מול האוצר ושל דרישה לאי-תשלום שכר דירה מהמשכירים.

בהתאגדות הרשתות כבר הצהירו בסוף השבוע האחרון כי "מעבר להפסדי העתק שיצרו לנו חודשים מרץ ואפריל, אנו חוששים שהגרוע מכל עוד לפנינו: כל חנות שתיפתח בימים אלה, תצליח להגיע לפדיון של 50%, במקרה הטוב, מהפדיון שאליו הגיעה לפני המשבר. בפדיונות כאלה, פתיחת החנות תהיה הפסדית ורק תעמיק את המשבר". במילים אחרות: לא כולן איקאה, ולא לכל רשת שתפתח יחכה תור ארוך בכניסה. חלקן, ובראשן רשתות האופנה, סובלות כבר שנתיים או שלוש משחיקה בפדיונות.

התגובה של האוצר: כתף קרה

בשבוע שעבר נפגשו נציגי ההתאגדות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם בכירים באוצר ושטחו את הדרישות שלהן כדי למנוע "השבתה". הדרישות כוללות מענקי פיצוי, במסגרתם יקבל כל עסק שבמרץ-אפריל ירדו הכנסותיו בשיעור של 25% ומעלה פיצוי שינוע בין 5%-10% מהכנסותיו, כפי שדווחו במרץ-אפריל 2019.

בנוסף, הרשתות דורשות מענקי עידוד להחזרת עובדים מחל"ת, בסך 10,000 שקל עבור כל עובד שייקלט מחדש, וכי המדינה תגדיל את הערבות בכל מסלולי ההלוואות מ-12%-15% למינימום 50%, ותצרף את חברות האשראי והחוץ-בנקאיים למעגל המלווים. הן גם דורשות את ביטול הפטור ממע"מ עד 75 דולר לרכישות באינטרנט מאתרים בחו"ל.

הדרישות הללו קיבלו לפי שעה כתף קרה מהאוצר, על אף שלטענת הרשתות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע נכונות לתמוך בהן.

כך או כך, לא מדובר בשירותים שהכרחיים לצרכנים באופן מיידי, וספק אם באוצר יהיו מודאגים מהמשך הסגירה של עוד חנות אופנה ברמת גן או בחיפה.

בנוסף, ברור כי גם אם בעלי הרשתות לא יקבלו את מלוא מבוקשם, יעבור פרק זמן שבו הרשתות עצמן ואולי אף בלחץ המשקיעים שלהן - ככל שזה נוגע לחברות ציבורית שנסחרות בבורסה בתל-אביב - יצטרכו לחשב מסלול מחדש ולהיערך לפיטורים ולקיצוצים.

רשות התחרות: הסבלנות נגמרה

בינתיים, בעוד שהרשתות משתמשות בחזית האחידה שיצרו כמנוף שנועד לזרז את המשא-ומתן שהן מנהלות מול האוצר, נראה כי כעת הן הצליחו להכעיס את רשות התחרות. על אף שנציגי ההתאגדות ועורך דינם מתן מרידור, ממשרד אגמון ושות', נפגשו (באופן מקוון) עם בכירי רשות התחרות וקיבלו ממנה בשבוע שעבר הגדרת גבולות גזרה וגושפנקה להמשך פעילות, היום השתנה הלך הרוח. רשות התחרות הודיעה כי היא פותחת בבדיקה אופן ההתנהלות ואופן הפעולה של התאגדות רשתות האופנה והמסחר.

בעקבות פרסומים על הסכמות משותפות שלא לפתוח את פעילותן בכ-200 רשתות, נשלחה אליהן היום דרישת נתונים מטעם הרשות לתחרות, "במטרה לוודא כי פעילות הקמעונאים אינה עומדת בסתירה להוראות הדין". ברשות מבהירים כי ככל שתוצאות הבדיקה יעלו כי המעשים היו עלולים לפגוע בתחרות באופן שמפר את הוראות החוק - הרשות לא תהסס לנקוט פעולות אכיפה. שיחת ההבהרה הזו התרחשה לאחר פרסום חוות-הדעת שנחשפה ב"גלובס", שלפיה רשות התחרות לא תאפשר לרשתות לנהל משא-ומתן משותף מול הקניונים בנוגע לדמי השכירות.

עו"ד מתן מרידור, שותף באגמון ושות' וראש מחלקת התחרות, שמייצג את צוות הפעולה של הרשתות הקמעונאיות, מסר בתגובה לדברים: "ראוי לציין כי לפני מספר ימים התירה רשות התחרות לוועד הפעולה של הרשתות לנקוט צעדי מחאה נגד הממשלה, על-מנת להסדיר את נושא הסיוע לרשתות בעקבות משבר הקורונה. הממונה הבהירה לוועד, באופן חריג, כי בעת הזאת התארגנות ופעולות כאלה יכולות ליהנות מהגנה במסגרת החוק, ובלבד שהוועד יוודא כי ההשבתה ושאר פעולות המחאה נעשות באופן שעומד בגדרי חוק התחרות הכלכלית".  

מה דורשות רשתות הקמעונאות מהמדינה

מענקי פיצוי:
עסק שבמרץ-אפריל ירדו הכנסותיו ביותר מ-25%, יפוצה ב-5% מהכנסותיו במרץ-אפריל 2019
עסק שבמרץ-אפריל ירדו הכנסותיו ביותר מ-50%, יפוצה ב-10% מהכנסותיו במרץ-אפריל 2019

מענקי עידוד להחזרת עובדים מחל"ת:
המדינה תעניק למעסיק 10,000 שקל על כל עובד שייקלט חזרה מהחל"ת
המדינה תגדיל את הערבות בכל מסלולי ההלוואות מ-12%-15% למינימום 50% ותצרף את חברות האשראי והחוץ-בנקאיים למעגל המלווים

הארכת חל"ת:
הארכת תקופות החל"ת וביטול הדרישה למינימום 30 יום

ביטול הפטור ממע"מ:
ביטול פטור ממע"מ עד 75 דולר לרכישות באינטרנט מאתרים בחו"ל

מובילות את המאבק - הרשתות הגדולות

קבוצת פוקס
8,500 עובדים
700 חנויות

קבוצת קסטרו
5,400 עובדים
460 חנויות

קבוצת קפה קפה
5,000 עובדים
250 חנויות

המשביר לצרכן
3,200 עובדים
38 חנויות

קבוצת גולף
1,800 עובדים
325 חנויות

אופטיקה הלפרין
700 עובדים
130 חנויות

קבוצת בריל
1,300 עובדים
220 חנויות