ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות: "נראה שנגיף הגזענות תקף את הממשלה הרבה לפני נגיף הקורונה"

ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות פנו במכתב דרישה חריף לנתניהו במחאה על מה שהגדירו "האפליה שלהם בכל תחום אפשרי" • ראשי הרשויות זועמים ראשית על אי העברתם של 200 מיליון שקל שאושרו כבר בהחלטת ממשלה, כהמשך לתוכנית החומש למגזר שהסתיימה ב-2019

השייח' מואפק טריף / צילום: מארק ניימן, לע"מ
השייח' מואפק טריף / צילום: מארק ניימן, לע"מ

ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות פנו במכתב דרישה חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו הם מוחים על מה שהגדירו "האפליה שלהם בכל תחום אפשרי, מחוק קמיניץ וחוק הלאום, תקצוב ופיתוח ועד בדיקות קורונה. בזמן שהממשלה בראשותך מתגייסת לעזרת חברות פרטיות, רשויות מבוססות וחזקות, אנו משתוממים על שתיקתך הרועמת נוכח העוול שנעשה לעדה הדרוזית והצ'רקסית. נראה שנגיף הגזענות תקף את הממשלה הרבה לפני נגיף הקורונה. אנו פונים אליך היום כדי להבהיר: לא נמשיך לדמם".

ראשי הרשויות זועמים ראשית על אי העברתם של 200 מיליון שקל שאושרו כבר בהחלטת ממשלה, כהמשך לתוכנית החומש למגזר הזה שכבר הסתיימה ב-2019 אבל בשל שנת הבחירות המתמשכת לא הופעלה תוכנית המשך. ב"גלובס" כתבנו אז כי החלטת הממשלה נועדה לגשר על הפער הזה, עד לקבלתה של התוכנית החדשה, אך עד היום, ארבעה חודשים לאחר אישור הממשלה הכסף לא הועבר.

משבר הקורונה החריף את המצב, ענפי ההכנסה של הרשויות הללו, התיירות והמסחר, קרסו, תושביהן במצוקה גוברת והולכת המשפיעה על גביית ארנונה בשיעורים נמוכים במיוחד, ולצד זה ההוצאות גדלו, על רווחה ושירותים חברתיים בעיקר.

"שיעור האבטלה הממוצע בישובים הדרוזים והצ'רקסיים עמד על יותר מ-60 אחוזים עוד לפני הקורונה. התפרצות הנגיף כבר מביאה את 14 הרשויות המקומיות לקריסה מוחלטת. אנו נדרשים להוצאות אדירות על טיפול ומניעה, אבל בניגוד לשכנינו היהודים והערבים - הדרוזים והצ'רקסיים שוב - לא נספרים על ידי ממשלתך, לא בתקציב ולא בסיוע" נאמר במכתב. אחת מהדרישות של ראשי הרשויות היא העברת מנהלת הטיפול בהן בחזרה אל משרד ראש הממשלה, העברה מיידית של 200 מיליון השקלים שהובטחו, ועוד 800 מיליון, חלקיות התקציב המיועד לתוכנית החומש שהייתה אמורה להתחיל בראשית 2020. כן הם דורשים מענק איזון מוגדל בשל בעיית הארנונה והקריסה הכלכלית.

הכתב נאמר עוד: "בעוד מספר ימים יחול יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, כמו כל אזרחי המדינה גם אנחנו נתייחד עם יקירינו שנפלו בעת שירות קרבי למען המדינה. אנחנו לא מבקשים חיבוק ותודה כבוד ראש הממשלה, אנחנו דורשים שתקיים הבטחות שהענקת לנו בדצמבר 2019, בנוכחות ראש העדה והמנהיג הרוחני, השיח' מואפק טריף. "הקשר העמוק עם בני העדה הדרוזית והמחויבות שלנו כלפיה חיוניים", אמרת אז בישיבת הממשלה, הגיע הזמן לקיים!"

לפי גורמים המעורבים במהלך, המכתב נשלח לאחר ניסיונות רבים להעביר את המסר, ופניות שלא נענו עד כה.