גן עדן גם בטיפול במגפות: המדינה שהכריזה כי אינה מסתפקת רק ב"השטחת עקומת הקורונה"

ג'סינדה ארדרן, שמדינתה נחשבת לאחת מהמצטיינות בהתמודדות עם הקורונה, הכריזה היום על מעבר לסגר ברמה 3, ובעוד שבועיים תחליט האם לרדת לשלב 2 • כך עובדת תוכנית השלבים המסודרת של ניו זילנד למלחמה במגפה

ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן / צילום: Mark Baker, AP
ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן / צילום: Mark Baker, AP

בזמן שמדינות ברחבי העולם מתמודדות עם שצף בלתי פוסק של חולי קורונה, בניו זילנד, שהחלה להיאבק בהתפשטות המגפה בשלביה המוקדמים, נרשמו עד כה רק כ-1,469 מקרים מאומתים של חולים, ופחות מ-20 נפטרים. הבוקר (ב') הכריזה ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן כי המדינה בלמה את "ההעברה הקהילתית הרחבה והסמויה" של הקורונה, ולכן כבר הלילה, מעט לפני חצות בשעון ניו זילנד, תחל הממשלה להקל את המגבלות שהטילה ולעבור לסגר ברמה 3, לאחר ארבעה שבועות של סגר ברמה 4. למדינה, כאמור, ישנה תוכנית ברורה בת ארבעה שלבים לבלימת המגפה בשטחה של ניו זילנד.

לדברי ארדרן "הגרוע מכל נמנע", אך המדינה תמשיך להילחם בנגיף ולהבטיח את בריאות הציבור. "אין העברה קהילתית נרחבת שאיננה מזוהה בניו זילנד. ניצחנו בקרב הזה, אבל עלינו להישאר ערניים ולשמור את המצב כפי שהוא". המטרה של ניו זילנד, בניגוד למדינות אחרות, הייתה "לחסל את הנגיף" ולא "לשטח את העקומה". המדינה אסרה כניסת נוסעים מסין כבר ב-2 בפברואר, לפני שנרשם בשטחה מקרה הקורונה הראשון, וסגרה את גבולותיה לאזרחים זרים באמצע מרץ.

הסגר הוטל על אזרחיה בשלב מוקדם. ב-25 במרץ הוכרז מצב חירום, במסגרתו כמעט כל העסקים הלא חיוניים במדינה נסגרו יחד עם בתי ספר, בעוד שהאוכלוסייה התבקשה להישאר בבתים ולצאת אך ורק להצטיידות במרכולים והתאווררות קצרה. כבר בשלבים הראשונים להתפרצות הנגיף ארדרן ציפתה שהסגר יימשך מספר שבועות, והבוקר הצהירה כי לא ניתן לדעת מה הייתה חומרת המצב אילו היו בוחרים לפעול אחרת. כעת, עם המעבר לסגר ברמה 3, היא אומרת שישנם סיכונים חדשים בשל המפגשים הבין אישיים שיש לקחת בחשבון, כך שעל הציבור להתנהל באחריות.

סגר ברמת התראה 3, לפי התוכנית של ממשלת ניו זילנד, מאפשר לקמעונאים, מסעדות ובתי ספר שיקבלו היתר לחזור לפעולה, בקנה מידה מצומצם. בתי הספר, למשל, ייפתחו מחדש ביום רביעי עבור ילדים מתחת לגיל 10, שאין ביכולתם ללמוד מהבית או שהוריהם צריכים לחזור למעגל העבודה. עובדים יוכלו לשוב למקום עבודתם, באם ישנה במקום תוכנית בקרה למניעת קורונה ואמצעי בטיחות המאפשרים ריחוק פיזי. בשלב זה, צופה הממשלה שמיליון ניו זילנדים יחזרו למקום עבודתם.

הירידה ל"רמת התראה 3" מאפשרת להגדיל את מה שהממשלה מכנה "בועה" - האנשים שאיתם בא במגע האזרח. כעת יכול האזרח להכניס לביתו מטפל/ת באם הוא זקוק לכך, וילדים יכולים לשהות במשותף עם שמרטף. לחלופין, מי שגר לבד, או זוג שרוצה חברה של עוד אדם אחד או שניים הגרים בקרבת מקום, יכולים להיפגש תחת הכללים הברורים. "שמור תמיד על הבועה שלך בלעדית, ושמור עליה קטנה", מבקשת הממשלה, שהקימה אתר יעודי למלחמה בקורונה ובו ריכזה באופן ברור את הנתונים, השאלות וההנחיות הנוגעות לכל שלב.

ואמנם, גם בשלב זה מזהירה ראש הממשלה את הציבור מפני מפגשים משפחתיים והתקהלויות, גם מצומצמות. "אנחנו פותחים את הכלכלה, אבל לא פותחים את החיים החברתיים של הציבור", אמרה ארדרן. מנכ"ל משרד הבריאות, אשלי בלומפילד, הוסיף במסיבת העיתונאים כי העברת הנגיף "חוסלה", אך לא מדובר באפס מקרים - אלא בזיהוי אפידמיולוגי של מקור ההדבקה בכל אחד ואחד מהמקרים החדשים, באופן המאפשר מעקב הדוק ופיקוח. כשארדרן נשאלה האם ניו זילנד חיסלה את הקורונה, ענתה באופטימיות: "כרגע". נכון לשעה זו, לאחר הצעדים שנקטה ניו זילנד, קצב ההדבקה במדינה עומד כעת על פחות מ-0.4% - לעומת ממוצע של 2.5% בעולם.

למרות האופטימיות, ארדרן הדגישה כי המדינה תישאר בסגר בדרגה 3 במשך שבועיים, לפני שהקבינט יחליט האם בשלה השעה לעבור לשלב 2. אם יהיה צורך בכך - שלב זה יימשך זמן נוסף, כשהמדינה נחושה לזהות כל מקרה הדבקה ולמגר את הקורונה בשטחה.

מילת ההגדרה של השלב הבא בתוכנית, רמת התראה 2, הינה "צמצום". לשלב זה תגיע המדינה כאשר תהיה הכלה של המגפה, אך העברה שלה עדיין תהיה אפשרית. בשלב זה העברה ביתית יכולה להתרחש, או התפרצויות מקומיות קטנות. בשלב 2, יותרו התכנסויות של עד 100 אנשים במבנה או 500 בשטח פתוח, תוך הקפדה על ריחוק פיזי של מטר לפחות. מרבית העסקים ייפתחו, אך המדינה תעודד עבודה מרחוק ככל האפשר או עבודה במשמרות, תוך שמירה על ריחוק פיזי. אנשים הנמצאים בסיכון גבוה למחלה קשה (אנשים מבוגרים ואלו הסובלים ממצבים רפואיים קיימים), יידרשו להישאר בבית במידת האפשר, ולנקוט אמצעי זהירות נוספים בעת היציאה מהבית, או באם ייבחרו לצאת לעבוד. בתי ספר ומרכזי חינוך לגיל הרך יפתחו, עם אופציה זמינה של למידה מרחוק לאנשים שאינם יכולים להגיע ללימודים, בשל מחלת רקע או צורך בבידוד.

ארבעת השלבים של ניו זילנד

הצעדים השונים של 4 רמות ההתראה, יכולים להיות מיושמים בכל המדינה או בשטחים מסוימים לפי דרגות ההתמודדות המקומיות. מעבר ל"רמת התראה 1", שלב ה'כוננות', יתבצע כאשר תהיה הממשלה בטוחה שהמדינה הצליחה להכיל את המגפה, והעברה אפשרית תהיה של מקרים בודדים בלבד, אך במדינות מעבר לים עדיין תתרחש הדבקה. המטרה בשלב זה היא למזער את הסיכון ב"יבוא" מקרי קורונה, לבצע בדיקות אינטנסיביות ומהירות, לשמור על קשר עם כל חולה מאותר, להטיל בידוד עצמי או סגר אם יידרש. כלל בתי הספר ומקומות העבודה ייפתחו, ויהיה עליהם לפעול בבטחה ולעודד מרחק פיזי. לא יהיו מגבלות על התכנסויות, ואדם חולה יידרש להישאר בבית ולדווח על סימפטומים דמויי שפעת. הציבור, כמובן, יונחה להקפיד על שטיפת ידיים, שיעול למרפק, והימנעות מנגיעה בפנים. על תחבורה ציבורית לא תוטל מגבלה, אך אנשים חולים יידרשו שלא להשתמש בה.

ניו זילנד נוקטת ב'אסטרטגיית חיסול' והיא אחת הבודדות ברחבי העולם שעושה זאת, אך יתרונותיה הברורים מאפשרים לה לפעול כך: היא מדינת המורכבת משני איים ולכן מסוגלת לסגור לחלוטין את גבולותיה, אוכלוסייתה קטנה ועריה אינן צפופות כמו ניו יורק, תל אביב ולונדון. ארדרן, בת ה-39, זוכה לשבחים ברחבי העולם על צורת הניהול הייחודית שלה - שבאה לידי ביטוי גם בעת משבר הקורונה. בניגוד לשאר מנהיגי העולם היא מקפידה לתקשר באופן ישיר עם אזרחיה: היא מנהלת צ'אט לייב בפייסבוק בתדירות גבוהה, בו היא מתקשרת עם הציבור, עונה לשאלות באופן "לא מעונב", ומוסרת אינפורמציה ברמת פירוט גבוהה. ארדרן מקיימת תדריך יומי רשמי עם בכירי הממשל ומדענים, בו הצוות עונה על שאלות העיתונאים ומוסר מידע ונתונים מלאים באשר להתקדמות המגפה.