משכנתאות שיא בחודש מרץ: זוכי מחיר למשתכן חששו לאבד את הדירות יותר מאשר לצאת לחל"ת

במסגרת שיא המשכנתאות שנרשם בחודש שעבר, בלטו דווקא אוכלוסיות שלקחו משכנתאות גבוהות יחסית לשווי הדירות, בהם זוכי מחיר למשתכן • משכנתאות בגרייס רשמו זינוק של 55 מיליארד שקל בחודש

שר האוצר משה כחלון בביקור בפרויקט מחיר למשתכן בלוד /  צילום: יוסי אלוני
שר האוצר משה כחלון בביקור בפרויקט מחיר למשתכן בלוד / צילום: יוסי אלוני

בחודש מרץ נשבר שיא המשכנתאות החודשי, שעה שהקורונה והשפעתה על המשק הזניקו את לקיחת המשכנתאות באותו חודש ל-8.7 מיליארד שקל. זאת, במידה רבה עקב החשש שמגפת הקורונה תגרום להעלאה גדולה של הריביות על משכנתאות. שיאי משכנתאות נרשם גם בקרב לווים של מחיר למשתכן.

ההערכות בבנק ישראל, כי חודש מרץ יכה את כל השיאים החודשיים שקדמו לו, היו כבר בתחילת החודש, כפי שנחשף על ידי "גלובס" ("מפחדים מהעלאת ריבית: הקורונה הטיסה את לקיחת המשכנתאות ב-50% לשיא כל הזמנים"), וכאמור החשש נבע מכך, שהמערכת הבנקאית החלה מאמצע אותו חודש להיערך לקראת העלאת ריביות על המשכנתאות. כתוצאה מכך, היקף המשכנתאות של מרץ היה גבוה בכ-20% מהשיא החודשי הקודם שנרשם בחודש דצמבר 2019, וביותר מ-40% מהיקף המשכנתאות שנלקחו בחודש פברואר.

במסגרת אותו שיא, המערכת הבנקאית העמידה במרץ 11,250 משכנתאות. כמות גדולה במיוחד, אבל כאן אין מדובר בשיא. ביוני 2015 ניתנו יותר משכנתאות (יותר מ-12 אלף), אם כי בסכום כולל נמוך יותר, של כ-7 מיליארד שקל. אותו חודש נחשב לחודש שבו נרשם מספר העסקאות הרב ביותר בתולדות המדינה - כ-16 אלף במספר.

נתון מעניין נוסף מעניין הוא סכום המשכנתאות הכולל שבגינן בוצעו דחיות תשלום (גרייס): בחודש מרץ עלה שווי המשכנתאות הכולל שבגינן דחו תשלומים בלא פחות מ-55 מיליארד שקל לעומת חודש פברואר והגיע ל-67 מיליארד שקל בסך-הכול.

מספר הדחיות פורסם אתמול במצגת ועדת הכספים, ודווח גם ב"גלובס". נכון ללפני שבוע, הבנקים דחו תשלומים ב-121 אלף משכנתאות ל-3-4 חודשים. דחיות אלו נתנו תזרים כספי של כ-1.7 מיליארדי שקל ללווים שביקשו זאת. מדובר על תזרים של 15-20 אלף שקל בממוצע שהתפנה למשפחה. המערכת הבנקאית מאשרת את הרוב המוחלט של הבקשות לדחייה, למעט לווים בעייתיים, שלא עמדו בתנאי ההחזר לפני המשבר.

ובחזרה לנתוני המשכנתאות של חודש מרץ: במסגרת אותו חודש חריג, בלטו במיוחד זוכי מחיר למשתכן, שרשמו שיא במשכנתאות שלקחו: 2,433 זוכים לקחו משכנתאות בהיקף של 1.345 מיליארד שקל (כ-553 אלף שקל בממוצע גובה משכנתה). מדובר בקפיצה של כ-40% גם מבחינת כמות הלווים וגם מבחינת היקפי המשכנתאות שלקחו. מתברר כי אותם זוכים, שרכשו בין היתר דירות בפרויקטים במודיעין, ובבית שמש, חששו יותר מאובדן הסיכוי לרכוש דירות מוזלות, מאשר מהסיכונים ומחוסר הוודאות שטמונים בתקופה הנוכחית. סך המשכנתאות שלקחו לווי מחיר למשתכן, הגיע לכ-15% מכלל היקף המשכנתאות שנלקחו במרץ.

רוב זוכי מחיר למשתכן כלולים בציבור ה"ממונפים הגבוהים", כלומר אלה שלוקחים משכנתאות, שמהוות אחוז גבוה ממחיר הדירות שהם רוכשים (מה שמכונה LTV גבוה). חודש מרץ המשיך את המגמות של התקופה האחרונה, שבה שיעור המשכנתאות הללו עלה מאוד. בשנים האחרונות היקפן היווה 25-30% מכלל המשכנתאות שנלקחו, ואולם עליית מחירי הדירות, ירידת הריבית, והגידול בהיקפי העסקאות שנרשמו בחודשים האחרונים במסגרת "מחיר למשתכן", הזניקו בהדרגה את שיעורן בחודשים האחרונים ל-36%, ואילו בחודשים פברואר ומרץ הן כבר היוו 39% מכלל המשכנתאות שנלקחו.

ומי שעוד חששו מהעלאות ריבית וחיפשו לעצמם הזדמנות אחרונה, היו ממחזרי המשכנתאות. כ-2,100 מיחזורים נרשמו בחודש מרץ, הנתון הגבוה ביותר מאז 2015, בהיקף של 1.45 מיליארד שקל.

האם לחרדות של הלווים היה בסיס? בהחלט כן, אומנם מממצאי בנק ישראל עולה כי הריביות במרץ לא עלו, ואולם במהלך החודש הנוכחי נרשמה עליית ריבית של 0.6% במסלולים צמודי מדד. עם זאת, בבנק המרכזי סבורים כי הצעדים שנקט, בהם הורדת ריבית ורכישת אג"ח יגרמו להורדת הריבית על משכנתאות בחזרה.