נתניהו בתגובתו לבג"ץ: לא איימתי; בהודעתו לעיתונות: איום חד-משמעי על בג"ץ

לטענת העותרים, סעיף בהסכם הקואליציוני נועד להפחיד את בג"ץ שאם יפסול את נתניהו מלכהן כרה"מ, הוא יגרום במו-ידיו להקדמת הבחירות • בתגובתו לבג"ץ נתניהו דחה טענה זו מכל וכל - אלא שיומיים לאחר מכן המסר שלו לציבור השתנה ב-180 מעלות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, גלובס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, גלובס

בשבוע שעבר שלח ראש הממשלה בנימין נתניהו את תגובתו, לצד תגובת הליכוד, לעתירות המבקשות למנוע את כהונתו כראש הממשלה תחת כתב אישום ולבטל חלקים מההסכם בין כחול לבן לליכוד.

בתגובתו התייחס נתניהו לטענה כי סעיף 8 להסכם הקואליציוני נועד להטיל מורא על בג"ץ כשיבוא להכריע אם נתניהו יכול לכהן כראש ממשלה. סעיף זה קובע כי "היה ובסמוך להשבעת הממשלה ועד תום תקופת החירום תהיה או תתהווה מניעה נוכחית או עתידית למינוי בנימין נתניהו ו/או ח"כ בני גנץ לתפקיד ראש הממשלה... הליכוד וכחול לבן מתחייבות שלא להציע כל מועמד חלופי לתפקיד ראש הממשלה... במקרה האמור יפעלו הצדדים במשותף להביא את הכנסת לפיזור".

לטענת העותרים, מטרת סעיף זה להפחיד את בג"ץ שאם יפסול את נתניהו, הוא יגרום במו-ידיו להקדמת הבחירות ולפיזור הכנסת. נתניהו בתגובתו דחה טענה זו מכל וכל. "טענות העותרים נגד סעיף 8 להסכם הקובע הוראות בדבר פיזור הכנסת, לפיהם יש בסעיף משום הטלת מורא על בית משפט נכבד זה, הן טענות מופרכות ומשוללות כל יסוד, הן בעובדה והן במשפט. כל מטרתה ומהותה של ההוראה הקבועה בסעיף 8 מונעת משיקולים פוליטיים וקואליציוניים ו'מחיריהם' של אותם שיקולים, הנוגעים ליחסי הכוחות של הצדדים להסכם".

חלפו יומיים, והמסר של נתניהו לציבור השתנה ב-180 מעלות. בהודעה לכלי התקשורת אשר יצאה בשם "בכיר בליכוד" נכתב כך: "התערבות של בג״ץ תביא בהכרח לבחירות שבמרכזן יעמדו סמכויותיו של בג״ץ ופסקת ההתגברות". כלומר, לא רק שבג"ץ יהיה אחראי לבחירות החדשות, אלא ש"העונש" על פסיקה כזו יהיה צמצום סמכויות בג"ץ, כמו גם קידום פסקת התגברות.

יצוין כי נתניהו במספר רב של הזדמנויות בעבר התגאה שסיכל את קידום יוזמות אלה על-מנת לשמור על בית המשפט העליון עצמאי וחזק. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.