שכר בכירים | ניתוח

שיאני השכר: כמה שווה כיום הטבת אופציות של 37 מיליון שקל שקיבל אהוד ברק באינטרקיור

מצטרף נוסף לצמרת שיאני השכר ב-2019: מנכ"ל טאואר, ראסל אלוואנגר, עם עלות העסקה של כ-19 מיליון שקל, מתברג צמוד לחמישייה הראשונה

אהוד ברק, יו"ר אינטרקיור / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אהוד ברק, יו"ר אינטרקיור / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הדוחות הכספיים המורחבים שפרסמה חברת השבבים טאואר מיקמה את העומד בראשה, המנכ"ל ראסל אלוואנגר, היישר אחרי חמישיית שיאני השכר בבורסה ל-2019, עם עלות העסקה שהתקרבה ל-19 מיליון שקל (כ-5.4 מיליון דולר).

מתוך התגמול הכולל של אלוואנגר, כ-3.5 מיליון דולר ניתן לו כתגמול הוני. מדובר על ירידה לעומת 2018, שבה התגמולים שלו הסתכמו ב-6 מילון דולר, מתוכם 3.2 מיליון דולר תגמול הוני.

אלוואנגר חוגג החודש 15 שנה כמנכ"ל החברה. כשהגיע לטאואר היא הייתה שקועה בחובות, והיה ספק אם תוכל לשרת את חובותיה. לאורך השנים החברה בניהולו הקטינה את היקף החוב, והתמחתה בנישות ספציפיות רווחיות. ב-2019 הכנסות החברה הסתכמו ב-1.2 מיליארד דולר, ירידה של 5.4% לעומת 2018, והרווח הנקי הסתכם ב-90 מיליון דולר.

מי שהצליח לעקוף את אלוואנגר ולהתמקם לפניו בטבלת שיאני השכר הוא ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, שעלות העסקתו בתפקידו כיו"ר חברת הקאנביס אינטרקיור הגיעה ליותר מ-37 מיליון שקל - סכום שנרשם כמעט במלואו כהוצאה חשבונאית במסגרת הטבה הונית וחבילת אופציות שהוקצו לו. 

מלבד שכר בעלות שנתית של כ-450 אלף שקל, יתרת התגמול שרשמה אינטרקיור ב-2019 כעלות העסקתו של ברק היא תגמול מנייתי - בהיקף של קרוב ל-37 מיליון שקל וזאת על בסיס הקצאה של קרוב ל-4.6 מיליון כתבי אופציה הניתנים למימוש למספר דומה של מניות החברה, שהוקצו לו.

מחירי המימוש של האופציות שהוענקו לברק מחולקים לשלושה ונעים בטווח של 2-4 שקלים, בעוד שמחיר המניה הנוכחי של אינטרקיור עומד על כ-4.5 שקלים, אחרי טיפוס של קרוב ל-20% שמציגה המניה מתחילת השנה. עם זאת, מחיר המניה רחוק בכ-70% מרמת השיא שקבעה בפברואר 2019, והוא משקף לחברה שווי נוכחי המתקרב לחצי מיליארד שקל. 

האופציות שהוקצו לברק מהוות כ-4% מהונה של אינטרקיור במימושן המלא, ובהתאם לתוכנית האופציות של החברה מ-2015, כשליש מהן מבשילות עם הקצאתן, והיתרה ברמה חודשית, במשך שלוש שנים - והן ניתנות למימוש עד סוף שנת 2023. מחיר השוק הנוכחי של מניית החברה גוזר לאופציות שווי הטבה של כ-5 מיליון שקל "על הנייר".

ברק מונה ליו"ר אינטרקיור בספטמבר 2018, בהיקף העסקה מינימלי של 40 שעות חודשיות, בשכר חודשי של 10,000 דולר, לצד עוד כמה הטבות.

מלבד ברק, שני מנהלים נוספים באינטרקיור שנהנו מתגמולים מנייתיים גדולים ב-2019 היו רואי זרחיה, סמנכ"ל בכיר לשעבר בחברה הבת קנדוק, ואבנר ברק (אין קשר משפחתי לאהוד), דירקטור ונשיא קנדוק, שעלות העסקתם עמדה על כ-7-7.5 מיליון שקל כל אחד. זאת כשהרכיב המנייתי בחבילת התגמול של זרחיה עמד על כ-7 מיליון שקל וזה של אבנר ברק על 6.3 מיליון שקל. קנדוק מוחזקת על-ידי אינטרקיור במלואה, ומהווה את פעילותה המרכזית, בתחום גידול ושיווק קנאביס רפואי.

עוד בקנאביס, חברת קנביט שילמה 1.1 מיליון שקל לאיתן בן אליהו, לשעבר מפקד חיל האוויר, המכהן כיו"ר שלה בהיקף משרה של 30%, ואילו יפעת קריב, הח"כית לשעבר שסיימה בימים האחרונים את תפקידה כמנכ"לית החברה, קיבלה כ-750 אלף שקל.

חברת ענבר גרופ, העוסקת במסחר בני"ע, נגזרים ובהפצת ני"ע, ואשר נפגעה משמעותית ממשבר הקורונה אשר מחק את הונה העצמי והוביל אותה להפר התניות פיננסיות מול בנקים, שילמה כ-180 אלף שקל ליאיר פודים בתפקידיו בחברה, במשרה חלקית, וכ-470 אלף שקל לגלי ליברמן, מבעלות השליטה בחברה, בתפקידה כיו"ר (גם במשרה חלקית).

חברת הפרויקטים אחים יעקובי שילמה כ-2 מיליון שקל לכל אחד מצמד בעלי השליטה, האחים פיני ואמיר יעקובי, המנהלים (כיו"ר וכמנכ"ל) את החברה, בעוד רואי החשבון של החברה מפנים בדוחות את תשומת לב המשקיעים לחוסר ודאות לגבי יכולתה לפרוע את חובות האג"ח שלה.

יובל תמיר, בעל השליטה בחברת התעשייה אינפימר, הנושאת הערת "עסק חי", קיבל דמי ניהול של כ-840 אלף שקל, בתפקידו כיו"ר ומנהל טכנולוגיות ראשי.

שיאני השכר
 שיאני השכר