אקזיטים | פרשנות

פרשנות - עסקת אינטל מוביט: אינטל בדרך להפוך למעצמת תחבורה חכמה

מוביט היא יותר מאפליקציית תחבורה ציבורית, והיא מוכרת מידע רב לרשויות וחברות תחבורה • למעשה, השילוב של מובילאיי ומוביט יאפשר ליצור מערכת תחבורה כשירות כמעט לכל עיר בעולם, כבר בעתיד הקרוב

את העסקה של אינטל לרכישת מוביט הישראלית תמורת מיליארד דולר - עסקה שצפויה להיחתם בימים הקרובים - אי אפשר להבין על פי האופן שבו אנו רואים את שתי החברות האלה ביומיום. מוביט מוכרת לציבור הרחב כאפליקציה לתכנון נסיעה בתחבורה ציבורית. אינטל כחברה שמייצרת שבבים. אלא ששתי החברות הללו נפגשות לא במקום שבו הן פועלות ומכורות כיום, אלא במקום שבו הן רוצות להיות בעתיד - הובלת תחום התחבורה החכמה, ומה שמכונה תחבורה כשירות - Mobility as a Service.

מוביט לקראת אקזיט ענק: מגעים עם אינטל לרכישה תמורת כמיליארד דולר

מוביט פיתחה אפליקציה לניווט בתחבורה ציבורית, שמסייעת לנוסעים לתכנן את נתיב הנסיעה שלה וכן לחבר בין אמצעי תחבורה שונים. בעוד שהאפליקציה בעבור הנוסע היא חינמית, מוביט אוסף מידע רב על דפוסי הנסיעה של אנשים בערים וביניהן. המודל העסקי של החברה בנוי על המידע שהיא מוכרת לרשויות מקומיות, וכן לחברות אחרות שפועלות בעולם התחבורה. 

אלא שמוביט היא הרבה מעבר לשירות תכנון הנסיעה שצרכן הקצה רואה. כמו ווייז בשעתה, גם מוביט אוספת כל העת מידע רב ערך על הסביבה העירונית, תוך שהמשתמשים שלה משמשים כסנסורים עבורה. וכמו ווייז בשעתה, היא נעזרת לא רק בדיווח פסיבי של המשתמשים באמצעות עצם השימוש באפליקציה. מוביט נהנית מרוח ההתנדבות האקטיבית של משתמשים שמסייעים לה להעשיר ולטייב את המידע שהיא אוספת. המידע הזה נוגע למסלולי נסיעה, תחנות אוטובוס ועוד.

יחד עם הדאטה שהיא משיגה באמצעות מובילאי - הרכישה המשמעותית ביותר של אינטל שמעידה על החשיבות שהיא רואה בתחום התחבורה כמנוע עסקי עתידי - הדאטה אותו תשיג אינטל באמצעות מוביט יכול להעניק לה תמונה רחבה על התנהגות כלל האקוסיסטם התחבורתי, מפת הדרכים, רשתות החבורה הציבורית השונות, ואפילו יכולת להצליב בין רצונות הנוסעים להתנהגות שלהם בפועל. למעשה, החיבור האמיתי פה הוא בין מובילאיי למוביט, ולא במקרה שעשוע הוא זה שמייצג את אינטל בדירקטוריון מוביט. 

כך, עם מובילאיי מצד אחד, ומוביט מצד שני אינטל תוכל ליצור מערכת תחבורה כשירות כמעט לכל עיר בעולם, כבר בעתיד הקרוב, תוך שהיא מבססת את התשתית של הטכנולוגיות האלה מעבדים ושרתים של אינטל שיוצעו בחבילה אחת (Bundle). העובדה שאינטל היא חברת ענק, שחיבור עם ממשלות ורגולטורים אינו זר, יכולה לסייע לה בהתרחבות במיוחד בתחום התחבורה שבו נודעת חשיבות רבה לקשר עם עיריות וממשלות מצד אחד ומצד שני לגופי השלטון. לרשויות חשוב לעשות עסקים עם גופים גדולים מוכרים ובעלי תזרים מזומנים שיישארו בשטח גם בעתיד הרחוק. 

התזמון של עסקה בתקופת הקורונה אמנם מפתיע מעט, בהתחשב בכך שמדובר באפליקציה שמנהלת מידע על תחבורה ציבורית, כשאנשים מנסים להימנע מלנסוע בה. מנגד, אנשים יעדיפו לתכנן את הנסיעה שלהם ולהיות כמה שפחות זמן באוטובוסים ורכבות. עם זאת, זה לא הסיפור מאחורי העסקה - אלא החיבור לתחבורה חכמה וערים חכמות. זה טרנד שהחל לפני משבק הקורונה אך במידה רבה אפשר להגיד שהוא דוחף אותו קדימה. הסיבה לכך היא שיש הבנה גדולה יותר עד כמה חשוב שיהיה מידע זמין שיאפשר לנהל את חיי התושבים באופן חכם, ויספק שליטה ובקרה לרשויות. בכלל, המשבר הפך אנשים וגופים להרבה יותר דיגיטליים, כך שגם בצד הזה - זאת מגמה חיובית.