מצוקרברג ועד מאסק: מנכ"לי החברות הגדולות בעולם חולקים תובנות והזדמנויות ביחס למשבר

משבר הקורונה זרק מנהלי חברות לתוך עין הסערה כשהם נדרשים לתת תשובות ולהתוות דרך לחברות שהם עומדים בראשן גם בתוך מערבולת אי הוודאות • כך מתארים כמה ממנהיגי החברות הגדולות בעולם את השינויים שהם חווים בעידן הקורונה

ג’יימס קווינסי, קוקה קולה, סאטיה נאדלה, מיקרוסופט, לין גוד, דוק אנרג’י, אלון מאסק, טסלה / צילום: Associated Press
ג’יימס קווינסי, קוקה קולה, סאטיה נאדלה, מיקרוסופט, לין גוד, דוק אנרג’י, אלון מאסק, טסלה / צילום: Associated Press

המגזר העסקי בכל רחבי העולם נאלץ בחודשים האחרונים להסתגל, ובמהירות, למציאות חדשה של מגפה קטלנית.

מנהלים שבשגרה דאגו להמשך התפעול הרגיל של העסק, שיפור שורת הרווח, חזון של החברה וכיוצא בזה, נזרקו ביום שלאחר מכן לתוך סערת טורנדו שערבבה מחדש את כל הקלפים בחבילה. לפתע, רבים מהעסקים שמצבם היה סביר לגמרי ואפילו טוב, מצאו עצמם על סף פשיטת רגל ומול עתיד לוט בערפל.

קיצוצי שכר, חופשות כפויות ללא תשלום, פיטורים, סגירת מפעלים, הוצאת עובדים לעבוד מהבית - הם רק חלק מהצעדים שמנכ"לי חברות בכל רחבי העולם נקטו בהם מכורח הנסיבות והמציאות אליה נקלענו.

מנהלים ומנהלות מצאו עצמם בטריטוריה שהם מעולם לא למדו עליה בבתי הספר לעסקים היוקרתיים שחלקם בוודאי חבשו את ספסליהם, וממילא לא היו יכולים להתכונן אליה במובן העסקי. לא היה להם שום ידע מקדים, או ספרי הדרכה המורים כיצד להתנהג כשכל כדור הארץ 'נסגר', כשאמצעי התחבורה נעמדים במקום והאנשים מסתגרים בבתיהם, בהוראות המדינות.

היטיב לנסח זאת מנכ"ל פורד מוטורס, ג'ים האקט, שאמר: "אף פעם לא תיארנו לעצמנו מצב של 'כיבוי' כלכלי". האקט הוסיף כי מעולם, בכל 26 שנותיו בתפקיד לא הייתה לו תכנית מגירה שנקראת "מגפה". אלא שזה בדיוק טבעם של רגעי קיצון בהיסטוריה. לעתים אלו גם נקודות הציון, שבהן מתרוממים המנהיגים ונפרדים מיתר האוכלוסייה.

כך או כך, מנהלי ומנהלות החברות נאלצים לנווט בחודשים האחרונים בתוך ים סוער של אי־ודאות. הנה מה שחושבים על המצב מנכ"לי החברות הגדולות בעולם ובהן פייסבוק, טסלה, לוקהיד מרטין, מיקרוסופט ואחרות.

תנו לאנשים בחזרה את החופש שלהם

אלון מאסק, טסלה

"זה הזמן לחשוב על העתיד. האם נכון להפר זכויות בני אדם כפי שקורה כעת? אני חושב שאנשים יכעסו מאד על זה, והם כבר כועסים. אם מישהו רוצה להישאר בבית, אין בעיה. צריך להרשות להם להישאר בבית, ולא להכריח אותם לצאת. אבל לומר שהם לא יכולים לעזוב את הבית, והם ייעצרו אם יעשו זאת, זה פשיזם. זה לא דמוקרטי. תנו לאנשים חזרה את החופש הארור שלהם".

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס
 אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

דברים שלוקחים שנתיים, מתרחשים בתוך חודשיים

סאטיה נאדלה, מיקרוסופט

"ראינו טרנספורמציה דיגיטלית שבדרך כלל לוקחת שנתיים מתרחשת בחודשיים בלבד. מעבודה של צוותים ולמידה מרחוק, דרך מכירות ושירות לקוחות, ועד לתשתיות ענן קריטיות ואבטחה - אנחנו עובדים לצד לקוחות באופן יומיומי כדי לעזור להם להסתגל ולהישאר פתוחים לעסקים בעולם בו הכל מרחוק.

"המודל העסקי העמיד שלנו, הפורטפוליו המגוון והטכנולוגיה המבדלת שלנו שמרו על עמדתנו היטב עבור מה שעתיד להגיע".

סאטיה נאדלה/ צילום: רויטרס
 סאטיה נאדלה/ צילום: רויטרס

בריאות העובדים - בראש סדר העדיפויות

מרלין יוהסון, לוקהיד מרטין

"עקבנו אחרי נגיף הקורונה מאז צץ. הרבעון הראשון שלנו היה חזק, אבל אנחנו כן מתחילים לראות את ההשפעות של הקורונה, למשל באיחורים מצד הספקים. הורדנו באחרונה את תחזית המכירות שלנו לעתיד. אנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים כדי שהעובדים שלנו יוכלו לעבוד בתנאים החדשים. בראש סדר העדיפויות שלנו נמצאת השמירה על בריאות העובדים. בנוסף, אנחנו ממשיכים לגייס עובדים. במרץ-אפריל גייסנו 1,700 איש ואנחנו מפרסמים עוד כ־5,000 משרות. זה לדעתנו קריטי לכלכלה.

"חשוב שחברות גדולות יתרמו בתקופה כזו. אנחנו מרגישים שזו המחויבות שלנו לעשות את כל מה שאנחנו יכולים וזה כולל תרומות, ייצור מסכות וחלוקים. אנחנו משתדלים לעשות את מה שאפשר כדי להביא את היכולות שלנו ואת מה שאנחנו יודעים לעשות לשימוש בזמנים הקשים האלה".

מרלין יוהסון, לוקהיד מרטין / צילום: Associated Press
 מרלין יוהסון, לוקהיד מרטין / צילום: Associated Press

במקום ללחוץ על הבלמים, צריך לבנות ולהשקיע

מארק צוקרברג, פייסבוק

"בסך הכל, אני חושב שבתקופה כזו יש הרבה דברים חדשים שצריכים להיבנות, ואני חושב שחשוב שבמקום ללחוץ כעת על הבלמים, כפי שנדמה לי שעושות חברות רבות, חשוב לבנות ולהמשיך להשקיע בצרכים חדשים שיש לאנשים, בייחוד כדי לפצות על חלק מהדברים שחברות אחרות משקיעות בהם פחות בימים אלה. בכמה מובנים, זו הזדמנות. במובנים אחרים, אני חושב שזו אחריות להמשיך להשקיע בהבראה הכלכלית".

מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 מארק צוקרברג / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

סדרי העדיפויות הפכו ברורים מאוד

לין גוד, דוק אנרג'י

"בתוך משבר כזה סדרי העדיפויות הופכים להיות מאד ברורים ומאר מהר והם קודם כול לדאוג לצרכנים ולעובדים שלך. אנחנו עדיין בשלבי המוקדמים של האירוע הזה ולכן כרגע אנחנו קודם כל מתמקדים בבטיחות של העובדים שלנו. אנחנו מסתכלים על מה קורה אצלנו, ומה קורה בכלל. מדינות שונות יוצאות מהסגר בתאריכים שונים ואנחנו ממשיכים לעקוב אחרי ההתפתחויות. כולנו מודאגים מכך שפתאום תהיה קפיצה מחודשת בהידבקות ואנחנו רוצים לדעת שאנחנו בטוחים".

"במקביל עשינו מספר פעילויות הסברה בקרב העובדים לפני החזרה לעבודה כולל לשלוח מכתב למשפחות של העובדים שבו הסברנו את האמצעים שנקטנו כדי לאפשר חזרה בטוחה לעבודה, כי אנחנו יודעים שהמשפחות מאד מוטרדות".

לין גוד, דוק אנרג’י / צילום: Associated Press
 לין גוד, דוק אנרג’י / צילום: Associated Press

לא ידענו שיש מתג כיבוי לכלכלה

ג'ים האקט, פורד מוטורס

"עם 26 שנים בתפקיד כזה, מעולם לא הייתה לי תוכנית עסקית שנקראת 'מגפה'. פשוט, מעולם לא תיארנו לעצמנו 'כיבוי' כלכלי. אין עתיד אם אין מערכת כלכלית שדולקת תמיד. לא ידענו שיש מתג כיבוי. ידענו שיש מצבי מיתון, כמו לעמעם חשמל, אבל כיבוי?"

"אני חושב על המשבר הזה במונחי סדר עדיפויות והעדיפות הראשונה היא להתייצב כדי לתפקד ולהחזיר חלק מהעלויות שפשוט יוצאות מהדלת. במקביל, אנחנו מתחילים דיונים על תכנון באווירה של 'אסור לבזבז את המשבר'".

לא יכולנו להסתכל לעובדים בעיניים

קורי ברי, בסט ביי

"במרץ החלטנו לסגור את החנויות שלנו כי לא יכולנו להסתכל לעובדים שלנו או לצרכנים בעיניים ולהגיד להם שאנחנו יודעים איך להמשיך לעשות את העבודה שלנו באופן בטוח. עכשיו, חודש אחרי הסגירה, העולם למד הרבה יותר על הווירוס, ואנחנו השקענו זמן ביצירת תהליכים, רכישת ציוד, והכשרת עובדים, שאנחנו מאמינים שהם טובים ונכונים. בקצרה, אנחנו מאמינים שלמדנו איך לעשות את העבודה החיונית שלנו בתוך הבתים של הצרכנים באופן בטוח להם ולעובדים שלנו".

עוקבים מקרוב אחרי האירועים הגלובליים

ליסה סו, AMD

"אנחנו עוקבים מקרוב אחר האירועים הגלובליים בניסיון לבחון מהן ההשפעות האפשריות שלהן על מתקני הייצור והשותפים שלנו. AMD נותרה ממוקדת במתן תמיכה משמעותית לעובדינו, הלקוחות והקהילות ברחבי העולם שאנו עובדים בהן. אנחנו מצפים להמשך שותפות ועמידה משותפת כאשר אנו מתמידים והופכים לקהילה עולמית חזקה יותר".

"ככל שהמצב יתפתח, אנחנו ממשיכים לעקוב אחר ההנחיות בנושא החזרת עובדים לעבודה תוך בחינה ויישום של שיטות מומלצות לעשות זאת בבטחה".

 ליסה סו, AMD / צילום: Associated Press
  ליסה סו, AMD / צילום: Associated Press

השהות בבית הביאה שינויים בהרגלי ההאזנה

דניאל אק, ספוטיפיי

"כשאני מביט קדימה, לטווח הקצר והארוך, אני תמיד חושב על התפקיד של ספוטיפיי במערכת הסביבתית הרחבה יותר. בעוד שרבים מתמקדים בתחרות בין שירותי הסטרימינג, אנחנו ממשיכים להתמקד במיליארדי המשתמשים שמאזינים לרדיו הקווי.

"הטרנד של 20 השנים האחרונות הוא שכל דבר קווי מת, וכל דבר לפי־בהזמנה (on-demand) מנצח. זו מגמה שאנחנו מעריכים שתואץ על ידי מגפת הקורונה. השהות בבית מוציאה אנשים מהמכוניות שלהם, ומחייבת אותם לשנות את הרגלי ההאזנה שלהם, וכך הם מגלים את הסטרימינג, וספוטיפיי היא במצב הטוב ביותר להרוויח מזה. מפני שאנחנו מציעים חוויה אישית לפי דרישה, הם נשארים איתנו".

דניאל אק, ספוטיפיי / צילום: Vince Bucci/Invision, Associated Press
 דניאל אק, ספוטיפיי / צילום: Vince Bucci/Invision, Associated Press

האטה משמעותית ופתאומית בהכנסות

סונדאר פיצ'אי, אלפאבית 

"הרבעון הראשון היה במובנים רבים סיפור של שני רבעונים. לעסקי הפרסום שלנו, החודשים הראשונים היו חזקים. במרץ עברנו האטה משמעותית ופתאומית בהכנסות הפרסום. בסך הכל, התאוששות ההוצאה על פרסום תהיה תלויה בחזרה לפעילות כלכלית".

סונדאר פיצ'איי / צילום: רויטרס
 סונדאר פיצ'איי / צילום: רויטרס

הביקוש למחשבים עולה בגלל העבודה מהבית

בוב סוון, אינטל

"הביקוש למחשבים בטווח הקצר עולה הודות לעבודה מהבית וללמידה המקוונת, אבל תמונת הביקוש במחצית השנייה של השנה פחות ידועה. אנחנו ממשיכים להעריך איך האפקט של הקורונה על הכלכלה יקזז את התמריצים המיידיים לעוד עבודה מרחוק, ונתאים לכך את תכניות הייצור שלנו".

בוב סוון, אינטל / צילום: Amir Cohen, רויטרס
 בוב סוון, אינטל / צילום: Amir Cohen, רויטרס

לא הזמן לנסות דברים חדשים

ג'יימס קווינסי, קוקה קולה

"יכול להיות שאנחנו בסוף הסגירה העולמית הגדולה, אבל אנחנו עדיין הרבה לפני השגרה החדשה. זה לא הזמן לנסות כל מיני סוגים של דברים חדשים, אם ההכנסות הן תחת לחץ. כולנו נוטים לחזור למה שאנחנו מכירים. תהיה העדפה מסוימת למוצרים הוותיקים שזוכים לאמון בטווח הקצר".

ג'יימס קווינסי / צילום: רויטרס
 ג'יימס קווינסי / צילום: רויטרס

חווינו הידרדרות בגלל היעדרות עובדים

פיבי נובקוביץ', ג'נרל דינאמיקס

"חווינו הידרדרות מסוימת ביעילות שלנו בגלל היעדרות עובדים בחלק מהמתקנים שלנו. אנחנו מצפים שההיעדרות תפחת בהמשך מכיוון שאנו רואים את קצב ההידבקות האיטי. השקענו סכומי כסף משמעותיים למדי כדי לחטא את סביבת העבודה במתקנים שלנו ולספק שירותים נוספים כגון ציוד מגן אישי לעובדים".

פיבי נובקוביץ’,  ג’נרל דינאמיקס / צילום: רויטרס
 פיבי נובקוביץ’, ג’נרל דינאמיקס / צילום: רויטרס

קשה לדעת לאן הרוח נושבת

ריד הייסטינגס, נטפליקס

"הייתה לנו עלייה בצמיחת המנויים במרץ. זו למעשה עלייה על חשבון יתר השנה. לכן, הניחוש שלנו הוא שתוספת המנויים במחצית השנייה של השנה תהיה נמוכה יותר יחסית לשנים קודמות. אנחנו לא משתמשים במילה 'ניחוש' סתם כך. אנחנו משתמשים בה כי אנחנו מנסים להרגיש את הרוח, וקשה לדעת לאן היא נושבת. אבל האם הבידור באינטרנט יהיה חשוב יותר ויותר בחמש השנים הבאות? שום דבר לא השתנה בזה".

ריד הייסטינגס, נטפליקס / צילום: Associated Press
 ריד הייסטינגס, נטפליקס / צילום: Associated Press

לא ממהרים להשקיע

ג'ונתן גריי, נשיא בלקסטון

"אנחנו בוודאי לא במחנה שחשוב שההבראה תהיה בצורת וי (V). אנחנו מנהלים דיונים על איזו צורה תהיה לה. אני חושב שהיא תהיה ממושכת. זו הסיבה שאנחנו לא ממהרים להשקיע".

מחויבים לתמוך בישובים שאנו פועלים בהם

ברברה רנטלר, רשת ROSS

"בתקופה חסרת התקדים הזו, אנחנו מחויבים לתמוך באנשים שעובדים איתנו ובשכנינו ביישובים שבהם אנו פועלים. החלטנו לתרום כסף ולסייע לאנשים הזקוקים לעזרה בגלל מגפת הקורונה. הלב שלנו יוצא לכל מי שנפגע".

כולם יכולים לעשות משהו

פטריציה פופ, CMS אנרג'י

"אף אחד לא יכול לעשות הכול, אבל כולם יכולים לעשות משהו. אכפת לי מהעסקים הקטנים, בסוף המשבר הזה אני ארצה לראות את אותם עסקים קטנים חלק מהמרקם והלב של הקהילה. זה פשוט שובר את הלב לראות בעלי עסקים קטנים שהחלום שלהם הוא העסק הקטן שלהם, הם לקחו סיכונים, התחייבו לספק שירות לאנשים... אם זה יילקח מהם בגלל המגפה זה נורא. אי רוצה שהעסקים האלה יהיו חלק מהקהילה שלנו במשך שנים על גבי שנים".

פטריציה פופ, CMS אנרג’י / צילום: Associated Press
 פטריציה פופ, CMS אנרג’י / צילום: Associated Press