דעה: גם בלי גרעין שליטה, המחזיקים החדשים בכלל ביטוח מנסים לתת את הטון ועוד חברת ביטוח גדולה הופכת לספינה מטלטלת

מובילות הענף של פעם חולקות שותפות גורל כיום: שחיקה במעמד ואי יציבות בצמרת

יורם נוה ודני נוה / צילום: שלומי יוסף, כדיה לוי, גלובס
יורם נוה ודני נוה / צילום: שלומי יוסף, כדיה לוי, גלובס

היה היו שתי חברות שהובילו בביטחה ובמרחק ניכר מהמתחרות את ענף הביטוח, ועמוק אל תוך העשור הראשון של שנות האלפיים ואפילו בתחילת העשור השני. וזה לא היה מזמן כל כך.

שתי החברות הללו היו מגדל וכלל ביטוח. האחת בשליטת ג'נרלי והשנייה בשליטת קונצרן אי.די.בי, עוד כשהיה בשיא כוחו. שתי החברות חלקו הרבה במשותף, החל מזה שהן נחשבו למובילות בשתי האסטרטגיות הבולטות בשוק והן משום ששתיהן צמחו על חורבות הסנה בתחילת שנות ה-90, ומאז ושלטו בענף.

אבל, זו ההיסטוריה. מאז שזה היה נכון היו שנים של דעיכה יחסית של שתי החברות, עם החלטות ניהוליות לא טובות ושל רגולציה מכבידה, שהכבידה עליהן במיוחד, והן הפכו מחברות מספר 1 ו-2 לחברות מספר 4 ו-5 בענף הביטוח כשהן נקלעות בשנתיים האחרונות, מי פחות (כלל ביטוח) ומי יותר (מגדל), לטלטלות אישיות בצמרת.

וגם אם עד לפני חודש או רבעון עוד נראה היה שהן הגיעו לשקט ולנחלה הניהולית הרי שעכשיו כבר ברור ששקט לא יהיה בקרוב בכלל ביטוח, וגם לא במגדל.

זה החל לפני כשבוע וחצי עם ניר גלעד ושלמה אליהו שמינה אותו ליו"ר מגדל ושביקש להדיח אותו מתפקידו. זה ממשיך עכשיו עם דני נוה, יו"ר כלל ביטוח מאז מאי 2013, שמינה את יורם נוה למנכ"ל כלל ביטוח ושעכשיו, ככל הידוע, מקדם את החלפתו של המנכ"ל.

מי שנחשב כמועמד מוביל להחלפתו הוא רונן אגסי שמכהן בתפקיד בכיר מאוד בבנק לאומי ובעבר היה בכיר מאוד בקבוצת הביטוח הראל, בימים שתפסה לעצמה את המעמד הבכיר והמוביל בענף הביטוח. בשני המקרים הממנה התהפך על הממונה, כל אחד מסיבותיו. הדרמה בעיצומה והסוף לא באופק.

וכך נשאלת השאלה, האם 2020 תוביל לעוד שינוי בצמרות שתי החברות שפעם נהנו ממנכ"לים ויו"רים ותיקים ויציבים שישבו בתפקידיהם שנים ארוכות?

כבר עכשיו ברור ששני המקרים יגיעו לשולחנו של הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, שאחראי על חברות הביטוח ובכלל זה על המינויים הבכירים בהן, ושהוא יבחן אותם.

במגדל הוא כבר ממש חלק מהמהלך, כאשר הוא אף הביע זעם ואיבד סבלנות כלפי בעל השליטה והביא להקפאה בכוונות להדיח את גלעד, כשלפי הערכות עדיין לא נאמרה שם המילה האחרונה ואליהו עוד איתן בדעתו.

עתה ודאי נשמע את קולו, ואם לא הציבור אז ודאי דירקטוריון כלל ביטוח, לגבי המהלך שמתחיל להיות מקודם בכלל ביטוח - וזאת בשים לב לכך שהיא מקרה הבוחן הראשון בביטוח עם ניסיון להזיז מנכ"ל בחברה ללא גרעין שליטה.

עם זאת, המקרה בכלל ביטוח אינו המקרה במגדל, שם התערבותו של הממונה הייתה צפויה לאור התכיפות של השינויים שבעל השליטה קידם ומבקש לקדם, ואין לגזור גזירה שווה בין המקרים.

מדוע כלל ביטוח היא מקרה בוחן ייחודי? מדובר בהיסטוריה שנעשתה בכלל ביטוח רק בשלהי 2019, כשהפכה לחברת הביטוח הראשונה שאין בה גרעין שליטה.

דבר זה יצר בה אתגר רגולטורי חדש ומשמעותי, שיהווה תמרור לעתיד עבור הענף כולו, גם בחברות עם גרעין וגם בהינתן הצפי שבעתיד יהיו עוד חברות ללא גרעין שליטה. זאת, על אחת כמה וכמה כשמעבר לכביש הפיננסי, בבנקים, כבר יש תקדימים שמלמדים על מציאות רגועה ויציבה הרבה יותר מזו שקיימת בענף הביטוח.

בבנקים יש כיום שלוש קבוצות בנקאיות ללא גרעין שליטה, לאחר שהרביעית נבלעה בתוך אחת מהן, ושם יש יותר יציבות. שם אין הדחות בחברות ללא גרעין שליטה.

זה נכון לגבי לילך אשר-טופילסקי שפרשה אשתקד מדיסקונט, לגבי רקפת רוסק-עמינח שפרשה מבנק לאומי וגם לגבי אריק פינטו שפרש מבנק הפועלים לאחר שזה יצא משליטתה של שרי אריסון. כל השלושה עזבו אשתקד בנקים ללא גרעין שליטה וביוזמתם, כשהיו"רים של הבנקים הללו גם יציבים במשרתם.

בהקשר זה נציין כי בשוק מעריכים כי מי שיזמו את המהלך להזזת יורם נוה הם בעלי המניות החדשים בחברה, דוגמת אייל לפידות, שבעבר ניהל בהצלחה רבה את הפניקס שהפכה לשותפתה של הראל במובילות בענף הביטוח, ושכיום מנהל את שיכון ובינוי. לכל בעלי המניות בכלל אין זכויות שליטה, הגם שכל אחד מהם זכאי לעמדתו ולדעתו, כשהם זכאים להשמיע את דעותיהם, וליזום מהלכים - גם דרמטיים - באסיפה הכללית.

אגב, בבנקים, כמו גם בכלל ביטוח בסיבוב הקודם, יש תהליכי איתור מנכ"ל ארוכים, ולעתים - כמו שקרה בכלל ביטוח לפני שנתיים, אף מייגעים - כשגם אם יש מועמד מועדף או מסומן הוא עדיין צריך להתחרות מול אחרים. זה חשוב יותר בחברה ללא גרעין שליטה, כשלמול זה אפשר לומר שאגסי מתאים לתפקיד ושסביר שיעבור את המשוכה הרגולטורית בקלות.

ועוד היבט, בשולי הדברים. אגסי בכיר ומקורב מאוד למנכ"ל לאומי חנן פרידמן (כששניהם היו יחדיו בהראל קודם להצטרפותם ללאומי), שנמצא בתחילת כהונתו. כך, תזוזה של אגסי מלאומי תצריך שינוי, שכנראה לא עמד על הפרק, גם בבנק.