הקלה על המתמחים בראיית חשבון: יוכלו לנצל את ימי המחלה בתקופת החל"ת

מועצת רואי החשבון הודיעה כי מתמחים שהוצאו לחל"ת עקב משבר הקורונה, ואשר ניצלו את מלוא ימי החופשה המוכרים במניין ימי ההתמחות (60 ימים), יוכלו לממש בנסיבות אלה עד 30 ימי היעדרות נוספים על חשבון יתרת ימי המחלה הצבורה להם לתקופת ההתמחות

סטודנטים לחשבונאות בבחינות הסמכה / צילום: ליאור מזרחי
סטודנטים לחשבונאות בבחינות הסמכה / צילום: ליאור מזרחי

בעקבות הביקורת על מצבם של המתמחים בראיית חשבון, אשר הוצאו לחל"ת בעקבות משבר הקורונה וחששו כי לא יסיימו את התמחותם בזמן ולא יוכלו לגשת למבחנים, מפרסמת היום (ג') מועצת רואי החשבון הקלות ונהלים בנוגע למבחני הלשכה: מתמחים בראיית חשבון אשר הוצאו לחופשה ללא תשלום עקב משבר הקורונה והנחיות משרד הבריאות, ואשר ניצלו את מלוא ימי החופשה המוכרים במניין ימי ההתמחות (60 ימים), יוכלו לממש בנסיבות אלה עד 30 ימי היעדרות נוספים על חשבון יתרת ימי המחלה הצבורה להם לתקופת ההתמחות.

ההחלטה התקבלה בישיבת מועצת רואי החשבון שהתקיימה ביום חמישי האחרון.

ממועצת רואי חשבון נמסר כי מהלך זה נעשה על-מנת לתת מענה למתמחים שהוצאו לחל"ת ומתוך רצון לשמור על רף ההכשרה הנדרש במסגרת ההתמחות בראיית חשבון.

ב-19 במרץ הודיעה מועצת רואי החשבון, המפקחת על המתמחים, כי מתמחים שהוצאו לחל"ת בעקבות המצב המיוחד במשק, יוכלו לבקש כי תקופה זו תיספר במסגרת ההיעדרויות המותרות בשנת התמחות - עד 60 ימי חופשה לתקופה של שנתיים. היעדרות מעבר לתקופה של 60 הימים, או כאשר המתמחה כבר ניצל את ימי ההיעדרות המותרת בגין חופשה, לא תיספר במניין ימי ההתמחות. באשר למתמחה שחלה עליו חובת הימצאות בבידוד, ייזקפו ימי הבידוד על חשבון ההיעדרות המותרת בגין מחלה - עד 60 ימי מחלה לתקופה של שנתיים. זאת בכפוף להמצאת אסמכתאות בדבר חובת הבידוד.

בעקבות הודעות אלה מתמחים רבים תהו מה יעלה בגורל ההתמחות שלהם בעקבות החופשה הכפויה בה הם מצויים כיום. למרות שרבות מהמגבלות הוסרו, פירמות רואי החשבון עדיין לא חזרו לשגרת עבודה באופן מלא, ומתמחים רבים עדיין מצויים בחל"ת.

לטענת המתמחים, לרבים מהם אין ימי חופשה לניצול כעת במסגרת החל"ת, בין היתר בעקבות יציאה לחופשות חגים מרוכזות בפירמות, וכיוון שעד כה מועצת רואי החשבון לא אישרה להם לנצל גם את ימי המחלה על חשבון החל"ת, הם חששו כי לא יסיימו את התמחותם בזמן.

מועצת רואי החשבון התחשבה במצב זה והחליטה כאמור לאפשר למתמחים לנצל גם את 30 ימי המחלה בתקופת החל"ת, כאשר רצף ספירת ימי ההתמחות שלהם יימשך.

בנוסף, בישיבת המועצה האחרונה הוחלט גם על מועדי הבחינות הקרובות, שנדחו עקב משבר הקורונה: בחינת המועצה בנושא חשבונאות פיננסית מתקדמת תיערך ביום 4 באוגוסט (במקום המועד שנקבע ל-20.7.2020), והבחינה בביקורת חשבונות ובעיות ביקורת תיערך ב-24 באוגוסט (במקום המועד שנקבע ל-4.8.2020).

בהודעת המועצה בנושא זה נמסר כי "דחיית מועד הבחינות תאפשר לנבחנים זמן נוסף להתכונן לבחינה נוכח קשיי הלמידה, וכן תאפשר למוסדות האקדמיים זמן נוסף לעריכת כל מועדי הבחינות במסגרת שנת ההשלמה לחשבונאות. מועדי הרישום לבחינות יתעדכנו בהתאם למועדים החדשים, ותתאפשר הרשמה עד 14 ימים לפני כל בחינה.

"בנוסף, הוחלט כי לא יתקיים מועד מיוחד נוסף לבחינות בנושאים חשבונאות פיננסית מתקדמת וביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות, וכי לא יחול שינוי ברשימת המיקוד לבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת - מועד אביב 2020, המפורסמת באתר האינטרנט של המועצה".

עוד נמסר מהמועצה כי "מועצת רואי חשבון ערה לקשיים המתעוררים בימים אלה בפני ציבור הסטודנטים בחשבונאות העתידים לגשת לבחינות המועצה במועדים הקרובים לנוכח משבר הקורונה וההנחיות הנגזרות מכך, אך עם זאת, אחד מתפקידה של המועצה הוא לפקח על הכשרת רואי החשבון ולערוך בחינות הסמכה שמטרתן לדאוג כי רואי החשבון שיוסמכו יהיו בעלי הרמה המקצועית הנדרשת ממי שעתידים לעסקו במקצוע חשוב זה.

"יש לציין כי בחינות המועצה ייערכו בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ובאשר לבחינות הנערכות במוסדות האקדמיים במסגרת התואר בחשבונאות ובמסגרת שנת ההשלמה, ההנחיה היא כי הבחינות יתקיימו במוסדות עצמם בכפוף להנחיות משרד הבריאות, ובמקרה שבמסגרת ההנחיות לא יתאפשר לקיים את הבחינות, יוכלו המוסדות לערוך בחינות מקוונות, תוך הקפדה יתרה על שמירת טוהר הבחינות".