התוכנית השאפתנית של הודו: תחלץ מאות אלפי מהגרי עבודה שנתקעו ללא תעסוקה

הגל הראשון של התוכנית עשוי להחזיר להודו עד אמצע יוני 192 אלף עובדים שאיבדו את עבודתם בגלל הקורונה • בימים הקרובים תתחיל הודו לשגר אוניות של חיל הים וטיסות של חברת התעופה הלאומית שלה במסגרת התוכנית

עובדים הודים מתחילים את המסע מניו דלהי הביתה / צילום: Altaf Qadri, AP
עובדים הודים מתחילים את המסע מניו דלהי הביתה / צילום: Altaf Qadri, AP

הודו, ביחד עם כמה ממדינות המפרץ הפרסי, עובדת על תוכנית להחזיר הביתה מאות אלפי עובדים מהגרים שנתקעו ללא תעסוקה בזמן מגפת הקורונה. ייתכן שמדובר באחד הפינויים האנושיים הגדולים ביותר מזה עשרות שנים, כך לפי מקורות יודעי דבר.

בימים הקרובים תתחיל הודו לשגר אוניות של חיל הים וטיסות של חברת התעופה הלאומית שלה, כאשר כוויית ואיחוד האמירויות ישתמשו בטיסות ממסחריות לפינוי העובדים הזרים.

הגל הראשון של התוכנית עשוי להחזיר להודו 192 אלף עובדים עד מחצית יוני. לפי מקורות מהודו, כ-100 אלף מהם יהיו ממדינות המפרץ הפרסי, בהן רבים מהם איבדו את עבודתם בגלל המגפה.

פרטי התוכנית כוללים בדיקות לקורונה, או לכל הפחות סינון השבים להודו לפי תסמינים. מוקדם יותר השנה דאגה המדינה לאזרחיה שנתקעו באיראן ובאיטליה, מדינות בהן התפשט הנגיף במהירות, אולם אז היה מדובר בכמה מאות בני אדם בלבד.

היקף התוכנית הנוכחית עשוי לגמד אפילו את השבת החירום הביתה של עובדים שממשלת הודו ארגנה במלחמת המפרץ הראשונה, אחרי שעיראק פלשה לכוויית ב־1990. המבצע ההוא החזיר הביתה 170 אלף הודים במאות טיסות שהופעלו על ידי אייר אינדיה, ועד היום נחשב לגדול ביותר בתולדות הודו.

"אנשים עם סיבות משכנעות, כמו אובדן מקום עבודה, אשרות שהייה שהסתיימו, מצבי חירום רפואיים וסטודנטים ותיירים תקועים יקבלו עדיפות", מסר פקיד הודי. איחוד האמירויות הודיע שהוא מציע בדיקות בחינם לעובדים, ויממן את הוצאות הטיפול באלו שיאובחנו כנשאי קורונה, אך לא יממן את הטיסות.

האיחוד והודו משתפות פעולה מקרוב, כולל בהעברת ציוד רפואי והחזרת אזרחים, אמר אחמד עבדול רחמן אל-בנה, שגריר איחוד האמירויות בהודו. "ממשלת האיחוד עובדת קשה כדי לוודא שכל שוהה זר באיחוד יקבל הזדמנות לחזור הביתה למשפחתו, והיא ארגנה מעל 150 טיסות מיוחדות לעשרות אלפי אנשים", הוא הוסיף.

אחרי הגל הראשון, 200 אלף עד 300 אלף הודים נוספים יוחזרו הביתה בחודשים הבאים, רובם מאזורים אחרים בעולם, מסר הפקיד ההודי. מקורבים מסרו שהמספרים עשויים להשתנות עם הזמן.

המאמץ להחזיר כל כך הרבה עובדים ממחיש את השינויים הכלכליים העמוקים שהמגפה הציתה בזמן קצר. ההודים - לצד מיליוני עובדים אחרים מהפיליפינים, פקיסטן, תאילנד, נפאל, מלזיה ואינדונזיה - עובדים זה שנים במדינות המפרץ עשירות בנפט, בעבודות שנעות בין בניית גורדי שחקים למלצרות וניקוי בתים.

הכסף שהם שיגרו הביתה הוא מקור הכנסה חשוב ברבות מהכלכלות האלו. עובדים מהגרים הודים הם המובילים בעולם בכספים כאלו, עם כמעט 79 מיליארד דולר ב-2018, לפי הבנק העולמי. לפי הבנק, במדינות המפרץ עובדים או עבדו כשמונה מיליון עובדים מהודו.

אך בתקופה זו מדינות המפרץ נלחמות במגפה. כמו מדינות רבות, הן סגרו את הכלכלות שלהן כדי להאט את התפשטות הנגיף. מקור ההכנסה העיקרי שלהן, מכירת עתודות נפט וגז, נפגע מהירידה ההיסטורית של מחירי הנפט על רקע הקורונה.