בעקבות משבר הקורונה: שוק הרכב נחתך ב-90% באפריל

בענף בונים על תמיכה ממשלתית • בינתיים מכריזים יבואנים על "ביטוח קורונה" עם רכישה חוזרת במקרה של פיטורים

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

בהתאם לציפיות המוקדמות, שוק הרכב החדש ספג מכה אנושה בחודש אפריל 2020. מנתוני משרד הרישוי עולה כי בחודש אפריל נמסרו בישראל פחות מ-2,500 כלי רכב, ירידה של כמעט 90% לעומת מרץ אשתקד. זאת בשל חג הפסח, הסגירה הממושכת של אולמות התצוגה ועצירה כמעט מוחלטת של רכישות הרכב של ענף הליסינג התפעולי. בענף מעריכים כי קרוב ל-10%-15% מהמכירות בפועל באפריל היו מכירות מקוונות.

בערכים כספיים, ספג הענף באפריל ירידה של קרוב ל-2 מיליארד שקל בהכנסות, שכמחציתן הן מסים. כתוצאה, צפויות הכנסות האוצר מגביית מס קנייה באפריל לצנוח בעשרות אחוזים. בענף הרכב מנסים לגבש כיום בשיתוף עם האוצר "תכנית חילוץ" לענף, בדומה למהלכים שננקטים כיום במדינות שונות בעולם. בגרמניה, למשל, הודיעו השבוע חלק מהממשלות המחוזיות על בונוס בהיקף של 1,000 עד 5,000 יורו לרוכשים של רכב חדש, בדגש על דגמי רכב שעונים לדרישות סביבתיות מחמירות.

בינתיים מגבשים בענף בישראל צעדים שיווקיים ממקורות עצמיים, בניסיון לאושש את המכירות. גם כלמוביל הכריזה היום (ג') על "מהלך קורונה" שנועד להגן על לקוחות שקנו אחד מדגמי יונדאי או מיצובישי ואיבדו את עבודתם במהלך 6 החודשים הראשונים מיום הרכישה.

המהלך הקרוי "כלמוביל בראש שקט" מאפשר להחזיר את הרכב במהלך התקופה ולקבל את התשלום עליו בניכוי ירידת הערך עם תקרה של עד 10%. בנוסף מאפשרת החברה ללקוחות שרכשו את הרכב באמצעות מימון ונקלעו לקשיים לדחות את התשלומים בשלושה חודשים.

גם חברת סמל"ת, יבואני פיאט ואלפא, הודיעה היום על חיתוך מחירים עמוק לדגמי "ג'וליה" ו"סטלביו" המחודשים בליווי של "ביטוח קורונה" למקרה של התפרצות מחודשת של המגפה, שכולל הקפאת תשלומים לשלושה חודשים, הארכת תקופת ההלוואה ב-24 חודשים ואפילו קנייה חוזרת של הרכב מהלקוח בהוכחת פיטורים. מחיר הג'וליה מתחיל כעת ב-219 אלף שקל ואילו דגם הסטלביו מתחיל ב-260 אלף.

השבוע הודיעה גם חברת "המזרח", יבואנית יגואר ולנדרובר, על הפחתת מחירים של 20-47 אלף שקל במחירי המחירון הרשמי של דגמים שונים של יגואר והפחתת מחיר של 15-51 אלף בדגמי לנדרובר.

בחברה מציעים גם אופציה של איסוף הרכב לשירות וטיפול מבית הלקוח ופלטפורמה דיגיטלית לתקשורת מרחוק. יבואנים נוספים צפויים לנקוט במהלכים דומים בימים הקרובים.