ממשיכה לדהור על הווירוס: באטמ השיקה בדיקה סרולוגית לקורונה

בדיקות סרולוגיות, המאפשרות לגלות מי כבר נדבק בנגיף ועשוי להיות חסין מפני מחלה חוזרת, נחשבות לכלי משמעותי בניהול המגפה • לאחר זינוק של 75% מתחילת השנה, משקפת מניית באטמ לחברה שווי של 1.3 מיליארד שקל

צבי מרום  / צילום: איל יצהר, גלובס
צבי מרום / צילום: איל יצהר, גלובס

מניית באטמ (BATM), הנסחרת בבורסות תל אביב ולונדון, מזנקת היום (ג') בעקבות הודעתה של החברה כי פיתחה וכבר נערכת לשווק בדיקות סרולוגיות לנגיף הקורונה (Covid-19). שווי החברה עומד כעת על כ-1.3 מיליארד שקל, אחרי עלייה של 75% במחיר המניה מתחילת השנה. לדברי החברה, היא כבר התחילה בשיווק הבדיקות לכמה לקוחות באירופה, והיא מתכננת להגדיל את כושר הייצור כדי להשלים הזמנות נוספות.

מתחילת מגפת הקורונה, היתה באטמ , המנוהלת על ידי מייסדה, ד"ר צבי מרום, פעילה מאוד בכמה חזיתות, ובהם יבוא של בדיקות קורונה לישראל, פיתוח ושיווק בדיקות קורונה, פיתוח (אך עדיין לא שיווק) של בדיקות קורונה ביתיות בשותפות עם חברת נובמד הישראלית, ייצור מכשירי הנשמה במפעל שלה בהונגריה (בתחום זה כבר קיבלה החברה הזמנה בהיקף של 31 מיליון דולר מממשלה אירופית), וכעת גם ייצור של בדיקות סרולוגיות, שכבר מגיעות לשוק.

נראה כי העלייה במניית באטמ היא לא רק תגובה להודעה הנוכחית של החברה, אלא גם תגובה חיובית של השוק לעצם הצלחתה של החברה להגיב במהירות בזירת הקורונה בכמה חזיתות שונות, ולהוציא את תוכניותיה במהירות אל הפועל, הן בצד הפיתוח והן בצד המסחרי.

בדיקות סרולוגיות הן כלי משמעותי לניהול מגפת הקורונה. הן יכולות לגלות אם אדם שהוא בריא כרגע, כבר חלה בקורונה בעבר - ולכן עשוי להיות חסין מפני המחלה בהמשך. בדיקות אלה יכולות לאפשר למפות את דפוסי התחלואה ולהבין את רמת התפשטות המחלה באוכלוסייה בפועל (כולל מקרים ללא תסמינים או עם מיעוט תסמינים), וכך לדעת מהם שיעורי התמותה האמיתיים, מהם קצבי ההדבקה האמיתיים וכמה מהאוכלוסייה עדיין "נאיבית" - כלומר, עלולה להידבק.

כרגע אין תשובות מלאות לכל השאלות האלה, ולרבות נוספות שבדיקה סרולוגית יכולה להיות רלוונטית לגביהן. בשוק יש כיום כמה בדיקות סרולוגיות, אבל ההסכמה בקרב הרופאים הישראלים היא כי הן לא מאוד מוצלחות באבחון מצבו החיסוני של האדם הפרטי, וכי הן בעלות יעילות מסוימת, אבל לא מלאה, במיפוי של דפוסי הדבקה באוכלוסייה.

המוצר של באטמ מאושר לשיווק באירופה על ידי רשות המכשור הרפואי של האיחוד האירופי, CE. החברה מסרה כי היא מאמינה שהיא יכולה לזהות את הנוגדנים מוקדם יותר מאשר הם מזוהים על ידי בדיקות קיימות. לדברי מרום, "החברה הבת שלנו Adaltis פיתחה גישה חדשנית לבדיקות שקיימת כיום בבדיקות רבות בעולם, ויש לה ניסיון בהבאה לשוק של בדיקות מהירות, מדויקות ואמינות. מתחילת מגפת Covid-19, אנחנו משיקים כלים חדשים ברגע שאנחנו מתקפים אותם. באמצעות הבדיקה הנוכחית נוכל לעזור לרשויות להתכונן לגל אפשרי נוסף של המחלה בחורף".

באטמ, שהוקמה במקור כחברת תקשורת, הרחיבה בהמשך את פעילותה לתחום המכשור הרפואי. כיום פעילות זו מהווה יותר ממחצית מעסקי החברה. בשנת 2019 רשמה החברה הכנסות של 123 מיליון דולר ורווח נקי של 3.2 מיליון דולר.