הגרף היומי: גם הם נפגעי הקורונה - באנגליה צופים זינוק בתמותה מסרטן

זאת עקב הימנעות של חולים מקבלת טיפול נחוץ, מחשש להידבק בנגיף • ומה הצפי בישראל?

אנשים עם מסכות הולכים על רקע בניין הפרלמנט הבריטי בלונדון / צילום: Kirsty Wigglesworth, AP
אנשים עם מסכות הולכים על רקע בניין הפרלמנט הבריטי בלונדון / צילום: Kirsty Wigglesworth, AP

ההתמודדות עם גל תחלואת הקורונה הובילה מדינות ברחבי העולם להקצות שטחים נפרדים בבתי החולים לטיפול בחולים, ולפתוח במרוץ אחר ציוד מיגון רפואי שיצמצם את סיכויי ההדבקה של הצוות הרפואי השוהה בבתי החולים, וכך גם של המטופלים בשטחו. ואמנם, החשש מפני הידבקות בקורונה בבתי החולים, הוביל רבים הנמצאים במצב רפואי הדורש טיפול, להתמהמה או לבחור שלא לגשת לקבלת טיפול כדי להפחית את הסיכון להידבק בנגיף. בין אם מדובר בסימנים של התקף לב או במצבים כרוניים הדורשים טיפול, הציבור מדיר את רגליו.

ניתוח שערכה אוניברסיטת קולג' בלונדון, מעריך עלייה אפשרית של 20% בתמותה מסרטן באנגליה, עקב השפעת מצב החירום במדינה. לאחוזי התמותה הרגילים במהלך 12 החודשים, יתווספו להערכת החוקרים 18 אלף מקרי מוות נוספים. אלו הן ההשלכות העקיפות והחמורות של משבר הקורונה, המאותתות כי המערכת הרפואית, גם אם היא מצליחה "לשטח את עקומת הקורונה", נדרשת להתמודד עם השפעות של תוצאות לוואי חמורות.

המחקר גם העלה אינדיקטורים קונקרטיים לעלייה החזויה בתמותה; ירידה מדאיגה של 76% בהפניות דחופות של רופאים למומחים כאשר מתעורר חשד לסרטן, וירידה של כ-60% בטיפולי כימותרפיה בהשוואה לרמות שנמדדו לפני פרוץ מגפת הקורונה.

צפי לעלייה של 20 במקרי התמותה מסרטן באנגליה עקב מצב החירום שיוצרת הקורונה
 צפי לעלייה של 20 במקרי התמותה מסרטן באנגליה עקב מצב החירום שיוצרת הקורונה

עלייה מחדש בפניות בישראל

פרופ' עירית אביבי, מנהלת המערך ההמטולוגי באיכילוב, לא מאמינה שבישראל תתממש תחזית דומה. "הייתה ירידה מסוימת בפנייה של מטופלים חדשים, אבל לא בצורה קיצונית. אני משוכנעת שיש אנשים שנמנעו וסחבו את התופעות. יהיו אנשים שהעניין הזה יעלה בבריאותם, אבל אני מאמינה שזה לא יגיע לעשרות אחוזים. אנשים ביקשו לדחות בירורים, גם כי אף אחד לא רוצה לחשוב שיש לו משהו רע בגוף. השבוע כבר יש עלייה במספר המטופלים", היא אומרת, ומסבירה כי בבית החולים מקפידים הקפדה יתרה כדי להבטיח את שלומם של המטופלים.

"לשמחתי, בארץ הקורונה מתחילה להיות במידה מסוימת מאחורינו. אני מקווה שאנשים יאזרו אומץ ויבינו שאם שומרים על ריחוק חברתי, אז הסיכון להידבק הוא קטן מאוד. כשהחלו הנהלים החדשים, פנינו למטופלים וביקשנו מהם להמשיך להגיע, נתנו גם פתרונות לטיפול בבית והגעה מהחניון במעלית ייעודית. אשפוז היום שלנו פוצל כך שנוצר מרחב. יצרנו תהליך של טיפול מהיר ב'דרייב אין' אצלנו, כדי למזער סיכונים ככל הניתן. כל מטופל שצריך היה להגיע להמטולוגיה, ביצע יום קודם לכן סקר טלפוני. אני חושבת שהמערכת למדה ומתורגלת לריחוק חברתי. הסבירות היום להידבק בבית החולים היא סופר נמוכה. אנחנו עובדים בשגרה, אבל עם שגרה משופרת. אני מעודדת את המטופלים לעשות כל מה שצריך, ולא לוותר על הבדיקות והטיפולים".