הקניונים נפתחו, המשביר נשאר סגור: "חודשיים לא נמכרו סחורות"

"החור בתזרים עומד על 240 מיליון שקל," אומר ל"גלובס" בעל השליטה ומנכ"ל המשביר רמי שביט, אך מסביר כי "המשביר עבר משברים הרבה יותר גדולים בעבר" • החברה תבצע קיצוץ שכר רוחבי ומדורג לעובדי המטה; רק 50% יחזרו מוקדם מחל"ת

חנות המשביר לצרכן / צילום: בר אל
חנות המשביר לצרכן / צילום: בר אל

בעוד שחברות בתחום האופנה כמו פוקס, קסטרו וזארה פותחות את החנויות החל מהיום (ה') עם אישור הממשלה לפתיחת הקניונים, קבוצת המשביר לצרכן שבשליטת ובניהול רמי שביט לא חוזרת לפי שעה לפעילות. על-פי גורמים בשוק האופנה והקניונים, המשביר אף לא שלחה עובדים שיחלו להכין את הסניפים לפתיחה בקרוב, וזאת בניגוד ליתר הרשתות.

דבר זה מעיד על מצבה החריג של המשביר, לפחות על-פי התנהלותה לפי שעה, אך הוא ממחיש - גם אם הוא הסמן הימני - את הקושי הרב שיצר המשבר לענף ועד כמה הרשתות רחוקות מלהשאיר את המשבר מאחוריהן, מי יותר ומי פחות.

עם זאת, לדברי שביט, המשביר לצרכן נערכת לפתיחה מדורגת שתתחיל רק בעוד עשרה ימים ותימשך עד סוף החודש, וזאת בשל צורך בהחלפת סחורה שאינה מתאימה למכירה בחנויות.

במקביל המשביר הודיעה לעובדים על קיצוץ שכר רוחבי ומדורג, וכי לפי שעה התוכנית היא להחזיר רק 50% מהם לעבודה.

"זו חתיכת אירוע. הבעיה נשארה, חודשיים לא נמכרו סחורות, ומן הסתם יש לנו, כמו ליתר הרשתות, חור בתזרים. החור בתזרים עומד על 240 מיליון שקל", אומר שביט ל"גלובס".

לדבריו, אין בכוונת המשביר לפתוח את החנויות היום, אלא רק ב-17 במאי, וגם אז לבצע פתיחה מדורגת של 38 הסניפים, שתימשך עד סוף חודש מאי.

"החנויות היו ערוכות מבחינת סחורה לחג הפסח. יש לנו עוד סחורות חורף שלא הצלחנו להחליף ברוב הסניפים או למכור", הסביר היום שביט, והוסיף כי "יש לנו התחייבויות גדולות ל-200 ספקים. קיבלנו סחורות שסופקו בינואר או במרץ שלא נמכרו, וכעת הגיע מועד התשלום שלהן. עד סוף החודש הספקים שלנו יקבלו מחדש את פריסת התשלומים. מי שלא רוצה, שייקח את הסחורה שלו בחזרה".

סביר להניח כי המשביר לצרכן אינה היחידה, וכי יהיו רשתות נוספות שיתקשו להתניע מחדש בגלל הבור שנוצר להן בימי ההשבתה.

בנוגע לעובדים, שביט מפרט כי בשלב הראשון הוא מתכנן להחזיר רק 50% מהעובדים של החברה שהוצאו לחל"ת שהוגדר עד סוף חודש יוני, וזאת במקביל לקיצוץ שכר מדורג לעובדי המטה. עובדים שהשתכרו עד 10,000 שקל בחודש, שכרם יקוצץ ב-10%; עובדים שהשתכרו בין 10-20 אלף שקל, שכרם יקוצץ ב-15%; ועובדים ששכרם מעל 20 אלף שקל, שכרם יקוצץ ב-20%.

"המשביר עבר משברים הרבה יותר גדולים בעבר", טוען היום שביט, ומבהיר כי להערכתו "החברה נכנסה למשבר במצב הכי טוב שלה מבחינה תזרמית וכסף בקופה, אבל לא קצרנו את הפירות". הוא מוסיף כי "הרבעון השני השנה היה צריך להיות טוב, והוא לא יהיה. הבעיה כרגע היא לא רק רווח והפסד, אלא בעיית תזרים. נוצר חור בקופה, ואני מעריך שעד ספטמבר נהיה במציאות לא פשוטה".

עוד הוא מפרט כי "אנחנו מעריכים את המהלכים שעשו הקניונים ואת ההקלות שנתנו, ונקווה שלא יידרשו להארכת ההטבות האלה".

גורמים בענף הקניונים תהו היום כיצד קורה שכל יתר הרשתות פותחות חנויות או מכינות אותן לפתיחה, ורק המשביר לצרכן בולטת בהיעדרה. בהקשר זה אמר היום גורם בכיר בשוק הקניונים כי "זה מעלה סימן שאלה על המשך הפעילות של המשביר".

המשביר לצרכן , שמפעילה 38 חנויות כלבו, נסחרת לפי שווי של 70 מיליון שקל, לאחר שמתחילת השנה איבדה מניית הרשת כ-15% מערכה.