תעלומה ברוסיה: מדוע רופאים נופלים למותם מחלונות בתי החולים?

במהלך אפריל שלושה רופאים רוסים נפלו מחלונות של בתי חולים בנסיבות לא ברורות • רופאים במדינה מתלוננים על תנאי העבודה קשים בשל התפרצות מגפת הקורונה

רופאים במחלקת קורונה בבית חולים ברוסיה / צילום: Sophia Sandurskaya, AP
רופאים במחלקת קורונה בבית חולים ברוסיה / צילום: Sophia Sandurskaya, AP

בסוף החודש שעבר התלונן הרופא הרוסי אלכסנדר שולפוב בווידאו באינטרנט שהוא קיבל הוראה להישאר בעבודה למרות שנמצא חיובי בבדיקת קורונה. כעבור עשרה ימים הוא נפל מחלון בקומה השנייה בבית החולים שלו, וסבל משברים בגולגולת.

בשבועיים לפני נפילתו של שולפוב, שני רופאים רוסים נוספים נפלו מחלונות של בתי חולים שונים, ושניהם מתו מהנפילה, לפי התקשרות המקומית. המדיה החברתית ברוסיה הגיבה בהלם ובחשד לגבי נסיבות הנפילות הללו.

המשטרה אומרת שהיא חוקרת את המקרים הללו, כאשר הרופאים ברוסיה הפכו לבוטים יותר בתלונות על שעות העבודה הארוכות והיעדר ציוד מיגון על רקע הגאות במקרי הקורונה במדינה. הרשויות והנהלות בתי החולים מנסות להשתיק את הביקורת.

בשלהי אפריל, ד"ר שולפוב ועמית שלו, הפרמדיק אלכסנדר קוסיאקין, צילמו וידאו שבו אומר קוסיאקין שהרופא הראשי בבית החולים שלהם מכריח אותם להמשיך לעבוד למרות האבחון של שולפוב כחולה קורונה.

"הם לא מוציאים אותנו מהמשמרת", אמר קוסיאקין. "אנחנו נשארים בעבודה", אישר שולפוב, שישב כתף-אל-כתף לצידו. מחוץ למסגרת הצילום, נשמע מישהו אומר להם להפסיק לצלם, אך הם המשיכו.

ד"ר שולפוב הקליט אחר כך וידאו שני שבו הוא חוזר על תלונותיו, ואומר ש"הרגשות שלו גאו" באותה עת. ב-2 במאי הוא נפל מחלון בית החולים במערב רוסיה שבו הוא עבד וטופל כחולה קורונה. התקשורת המקומית דיווחה שהוא במצב קריטי עם סדקים בגולגולת.

קוסיאקין אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" שהעובדות בווידאו שהוא צילם עם ד"ר שולפוב היו נכונות, והוא לא יודע למה שולפוב חזר בו מדבריו. הוא אמר שאינו בטוח איך נפל שולפוב מחלון בית החולים, אך הוא אינו חושב ששולפוב קפץ ממנו בכוונה. "אני בהלם", הוא סיכם.

דוברת של מחלקת הבריאות במחוז וורונז' שבו עבד שולפוב מסרה לסוכנות הידיעות טא"ס שנסיבות נפילתו של שולפוב נמצאות תחת חקירה. עובדי בריאות במחוז לא הגיבו לפניות אליהם, ורק אמרו לכתבים להתקשר למשטרה, שלא הגיבה.

בשליש מבתי החולים באזורי הכפר אין מים זורמים

בתי החולים ברוסיה נגועים זה זמן רב במחסור ברופאים, שיוצר זמני המתנה ארוכים, ומתקני בריאות רבים לא שופצו מאז התקופה הסובייטית.

הנשיא פוטין הודה בחודש שעבר שבאזורים מחוץ למוסקבה אין די מיטות אשפוז. דוח של מבקר המדינה מפברואר מצא שבשליש מבתי החולים והמרפאות באזורי הכפר במדינה אין אפילו מים זורמים.

נכון להיום בבוקר, ברוסיה יש מעל ל-200 אלף מקרים מאומתים של קורונה, שמעמיסים על בתי החולים והצוותים שלהם, ומעוררים תלונות על מחסור בציוד מיגון לאני הצוות וצפיפות במחלקות האשפוז.

ברית הרופאים, ארגון לא-ממשלתי שמותח ביקורת על מדיניות הבריאות הממשלתית, אומר שהנהלות בתי חולים לוחצות על רופאים להישאר בעבודה ומאיימות בצעדים משפטיים נגד כל מי שיתלונן.

"רופאים עובדים כמעט סביב השעון בלי ימי חופשה או שינה", אמר איבן קונובלוב, דובר של הארגון. "הם לא רק ממלאים את הניירת, אלא גם מנסים להציל חיים. יש כמות אדירה של לחץ על העובדים, וכמה מהם לא עומדים בזה".

לפי ברית הרופאים, שמותיהם של לפחות חמישה רופאים נמסרו לוועדת החקירות, הגוף הפדרלי החוקר העיקרי במדינה, אחרי שהתלוננו על תנאי העבודה בבתי החולים.

נטליה טרופימובה, רפואה בבית החולים פריוזיורסק מחוץ לסנט פטרסבורג, אמרה שהיא פוטרה באפריל בעקבות העלאת תמונה במדינה החברתית שהראתה רופאים ללא ציוד מיגון אישי. בהודעת פיטורים נאמר שהיא הסגירה "סודות רפואיים".