למרות המאבק המשותף בקורונה, ארה"ב מלבה את מלחמת הסחר עם האיחוד האירופי

ארה"ב דורשת מארגון הסחר העולמי כי יכריז שמכסים שהאיחוד האירופי הטיל על סחורה אמריקאית בגובה 10 מיליארד דולר אינם חוקיים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מחזיק תמונה של מטוס דרימליינר של בואינג / צילום: Alex Brandon, AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מחזיק תמונה של מטוס דרימליינר של בואינג / צילום: Alex Brandon, AP

בצל המאבק העולמי במגפת הקורונה, ארה"ב אינה זונחת את חזית מלחמת הסחר עם האיחוד האירופי. נציגי הממשל האמריקאי פנו לארגון הסחר העולמי (WTO), בדרישה כי מכסים שהטילה בריסל על סחורה אמריקאית בשווי 10 מיליארד דולר יוכרזו כ"לא חוקיים". במקביל, נפגשו נציגים אמריקאים עם נציגים בריטיים באמצעות שיחת וידיאו כדי לדון בהסכם סחר עצמאי ביניהן לקראת פרישת בריטניה מהאיחוד באופן בסוף 2020.

ארגון הסחר העולמי פסק בשנה שעברה כי ארה"ב יכולה "לגבות" כ־7.5 מיליארד דולר מהאיחוד, בשל מענקים לא חוקיים ותמיכה ממשלתית של כמה ממדינות האיחוד ביצרנית המטוסים "איירבוס". לפי רוב התחזיות, אמור הארגון לפסוק בחודשים הקרובים פיצוי מקביל של מיליארדים גם בעבור האיחוד, על רקע מענקים לא חוקיים ותמיכה ממשלתית הניתנת מצד הממשלה האמריקאית ל"בואינג". הסיבה שה־WTO פסק קודם בנושא "איירבוס" היא שהאמריקאים הקדימו את האירופאים בהגשת תלונה בנושא.

בתגובה להחלטת ארגון הסחר, ולמסים ומכסים שהטילה ארה"ב כתוצאה ממנה, הודיע האיחוד האירופי בעבר על הטלת מכסי גומלין, בציפייה לפסיקה הקרובה. כעת, הודיעו הרשויות בארה"ב כי הקלות המס שניתנו ל"בואינג" - בין אם היו חוקיות או לא - כבר אינן תקפות ואינן ניתנות יותר, ולכן המכסים האירופאיים אינם מעוגנים בחוק ועליהם להתבטל.

 שלב נוסף בסכסוך

זהו שלב נוסף בסכסוך שמתנהל כבר יותר מ־15 שנים בין האיחוד לארה"ב סביב התמיכה בתעשיית התעופה, אך שגלש לפסים מעשיים של מכסים הדדיים בשנתיים האחרונות, עם עלייתו של דונאלד טראמפ לשלטון בארה"ב.

הפנייה האמריקאית מתרחשת על רקע התפתחויות בתחום ייצור המטוסים בחודשים האחרונים. מדינת וושינגטון, שבה ממוקמת חברת "בואינג", ביטלה הטבה שחסכה לה כ־120 מיליון דולר בשנה במסים; כמו כן, הביקוש למטוסים ירד לאפס בעקבות משבר הקורונה ו"בואינג" נקלעה למשבר מסחרי קשה בעקבות תקלות בכמה מדגמיה.

דובר "איירבוס", קליי מקונל, אמר ל"רויטרס" בשבוע שעבר כי ארגון הסחר הוא זה שצריך להחליט אם ארה"ב צייתה לחלוטין להמלצותיו, וכי התהליך הזה עשוי לקחת זמן ניכר. "הקביעה שהיה ציות היא טענה, והארגון הוא זה שיחליט אם היא נכונה", אמר.

במקביל, התחילו בשבוע שעבר באופן רשמי השיחות בין בריטניה לבין ארה"ב על הסכם סחר עצמאי ביניהן, שאמור להיכנס לתוקף אחרי הפרישה המעשית של הממלכה מהאיחוד האירופי, המתוכננת נכון לעכשיו להתרחש בסוף 2020. השיחות התחילו באמצעות וידיאו. נשיא ארה"ב טראמפ הבטיח בעבר לבריטניה "עסקה נפלאה ומהירה" שתכלול הטבות רבות, בניסיון לפצל את האיחוד האירופי.

שיחת על הברקזיט

גם השיחות על ה"ברקזיט" מתנהלות במקביל להתמודדות עם המגפה, אם כי לא באופן הנמרץ שבו הבטיחו הצדדים לנהל אותן. מבריסל נמסר כי נכון לעכשיו לא נרשמה כלל התקדמות, ובאירופה כבר החלו לקרוא לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לדחות את מועד הפרישה מסוף השנה למועד אחר, ולהזהיר מפני "ברקזיט קשה" אם לא יעשה זאת. "אם זה יימשך כך, נראה שנצטרך להתמודד עם ברקזיט קשה וקורונה באותו הזמן", אמר שר החוץ הגרמני הייקו מאס.