דעה - לעזאזל הזהירות: הימין האמריקאי והקונספירציות נגד ד"ר פאוצ'י

המדען הבולט ביותר במאבק נגד נגיף הקורונה הוא עכשיו יעד להתקפות פוליטיות ולתיאוריות קונספירציה מסמרות שיער, אבל הוא רק משל למצב בארה"ב • במקום שהמשבר הלאומי ילכד את האומה, הוא העמיק את הפילוג והגדיל את החשדנות ההדדית בשנת הבחירות

אנתוני פאוצ'י בבית הלבן, החודש / צילום: Alex Brandon, Associated Press
אנתוני פאוצ'י בבית הלבן, החודש / צילום: Alex Brandon, Associated Press

"אתה לא חזות הכול!", קרא הסנאטור הרפובליקאי בן ה־56 לעבר המדען בן ה־79. "אני מעולם לא חשבתי שאני חזות הכול", השיב המדען, ברגע המתוח ביותר של עדותו, בשידור־זום חי. השניים התנצחו בשימוע וירטואלי בוועדת הבריאות של הסנאט בשלישי בבוקר (שעון ארה"ב).

המדען, ד"ר אנתוני פאוצ'י, עומד בראש המכון הלאומי לזיהומים ולמחלות מידבקות, ובתור שכזה הוא מייעץ לנשיא בענייני הקורונה. הסנאטור הוא ראנד פול ממדינת קנטאקי הקטנה. הוא אמנם רפובליקאי, אבל מסווג גם כ"ליברטריאני". זו קטגוריה המעמידה אותו לפעמים מחוץ לזרם המרכזי של מפלגתו. הליברטריאנים קנאים לזכויות היחיד, מתייחסים בחשד אל כל ממשלה, ורוצים לצמצם את השפעתה (וכמובן גם את תקציביה).

פול הוא הסנאטור הראשון שלקה בנגיף הקורונה. יתר על כן, הוא סר אל הקפטריה של הסנאט ואל חדר הכושר בזמן שחיכה לתוצאות הבדיקה. הוא פרסומת מהלכת על שתיים למה שקלות־דעת עלולה לעשות. למרבה העניין הוא עצמו רופא.

גם התגוננותו מפני מבקרי התנהגותו כרוכה בתזכורת ובהזהרה. הוא אומר שהואיל ולא היו לו תסמינים, הוא האמין כי "אין זה סביר כלל" שהוא נדבק. ובכן, בזה בדיוק העניין: המוני נדבקים אינם יודעים שהם נדבקו מפני שאין הם מפתחים תסמינים, מיד או בכלל. אבל הם נושאים את הנגיף, ועלולים להדביק אחרים. זו סיבה טובה לנהוג בזהירות.

"פטרו את פאוצ'י"

הקריאה "אתה לא חזות הכול" קשורה באי־ההסכמה על המהירות הרצויה של חידוש הפעילות הכלכלית ועל היקפה. הסנאטור שייך לימין. פאוצ'י אינו שייך לשום מפלגה, אבל רבים מן הקנאים שבתומכי הנשיא טראמפ חושבים אותו לחלק מקנוניה של ביורוקרטים ושל דמוקרטים נגד הנשיא.

בשבועות האחרונים התפשט האשטאג "פטרו את פאוצ'י" ברשת טוויטר. הנשיא אפילו התחלק במסר, שכלל את ההאשטאג, לפני שהכחיש כי יש לו כוונה להדיח את הרופא האתלטי והדינמי, שחזותו אינה מתיישבת עם גילו.

הוויכוח אם לפתוח־או־לא־לפתוח, ומתי לפתוח, ואיך לפתוח, הוא חשוב ולגיטימי. יש בו פנים לכאן לכאן. אפשר לא להסכים, כי זה עניינם של ויכוחים. אבל קשה לחשוב על מסגרת מסוכנת יותר לוויכוח הזה מאשר התנצחות אידיאולוגית.

ד"ר פאוצ'י נקרא אל ועדת הסנאט, יחד עם עוד שלושה עמיתים מצמרת הממסד הרפואי, כדי להשיב על השאלה "כיצד לחזור באופן בטוח לעבודה ולבית הספר". במעמד כולו, כמעט שלוש שעות וחצי, אפשר לצפות ביוטיוב.

"המשטר הנאצי"

התרעומתו של הסנאטור פול ("אתה לא חזות הכול") מתיישבת עם מצב רוחם של אנשי ימין על פני כל ארה"ב. בשבועות האחרונים, תנועת מחאה קולנית, עם רמזים של אלימות, התפשטה בשורה של מדינות, בייחוד אלה שיש בהן מושלים דמוקרטיים.

התנועה הזו עושה כמיטב יכולתה להפקיע את הלגיטימיות מן המשטר המחמיר, שהמושלים האלה מטילים. כמובן, הודים, איטלקים, ספרדים, צרפתים וישראלים יגחכו. מחוץ לניו יורק, שום מדינה בארה"ב לא החמירה במידה שהחמירו אלה. בדרך כלל, הנ"ל לא חשבו שחירותם נגזלה וזכויותיהם החוקתיות הופרו.

אבל לארה"ב יש הגדרות שונות של חירות, ולפחות חלק מן האמריקאים נוטים לאבד את קור רוחם כאשר נדמה להם ש"הממשלה הגדולה" מתערבת בחייהם. חלק מן ההפגנות של השבועות האחרונים כללו התרסות נגד המשטר ה"נאצי", הגוזל מהם את הבעלות על גופם ועל אורח חייהם. מושלת מישיגן הושוותה פעם אחר פעם לאדולף היטלר. אפילו הממונה על שירותי הבריאות של מדינת אוהיו, בעצמה רופאה יהודיה, תוארה כנאצית.

אגב, ההשוואה הזו לא היתה רק גידוף רחוב. המשווים טוענים ברצינות שההגבלות המוטלות על חופש התנועה שלהם הן שוות ערך להגבלות שהנאצים הטילו על נתיניהם, לפני השואה ובמהלכה.

ד"ר ג'ודי מגלה את האמת

אכן, לא זו בלבד שמשבר לאומי היסטורי לא הצליח ללכד את השורות אלא אדרבא, הוא העמיק את הפילוג והגדיל את החשדנות ההדדית בשנת בחירות לנשיאות.

ד"ר פאוצ'י, המשתדל לטובת בריאותם של האמריקאים זה 40 שנה (הוא שירת עוד בממשל רונלד רייגן, בתחילת שנות ה־80), היה יכול להיות המלכד הלאומי לעילא ולעילא. אבל אפילו הוא אינו מורשה ללכד, והוא עומד עכשיו במרכזה של תיאוריית קונספירציה מסמרת שיער.

מקור התיאוריה הוא חוקרת לשעבר במכון למחלות נוירו־אימונולוגיות, ד"ר ג'ודי מיקוביץ. היא טוענת זה שנים אחדות שחיסונים מזיקים למערכת החיסון של מקבליהם. היא פרסמה בחודש שעבר ספר, הנקרא "מגפת השחיתות", שבו היא מטילה על ד"ר פאוצ'י את האחריות למותם של מיליונים מנגיף האיידס לצורכי רווח. הספר העפיל למקום הראשון בטבלת המכירות של 'אמזון'.

גרסה קולנועית שלו עומדת לבקוע בקרוב, וד"ר מיקוביץ מתכוונת "לחשוף את האליטה המדעית והפוליטית, המנהלת את פעולת ההונאה של זו המכונה מערכת הבריאות העולמית".

שורה של כלי תקשורת בדקו את טענותיה של ד"ר מיקוביץ, בכללם גם כתב העת Science Magazine, והגיעו למסקנה החד־משמעית שאין בהן ממש. אבל הפופולריות של טענותיה מדברת בעדה. בבית הלבן יושב כיום נשיא, שיש לו מסורת רבת שנים של התעניינות פעילה בתיאוריות קונספירציה סהרוריות. הוא התחיל את עלייתו הפוליטית בהפצת הטענה שברק אובמה לא נולד בארה"ב, ולפיכך בחירתו לנשיא היתה לא חוקית.

אבל ד"ר מיקוביץ הייתה נשארת בשוליים המרוחקים של תעשית הקונספירציות אלמלא נעשה ד"ר פאוצ'י סמל של שכל ישר ושל גישה מדעית, ואילמלא חזר והטעים את הצורך בזהירות בשעה שהנשיא להוט לפרוק עול, וחלקים ניכרים של הימין האמריקאי בזים לאנשי מדע ולמומחים מכל סוג שהוא.

147 אלף עד אוגוסט

אתמול חזר ד"ר פאוצ'י והזהיר מפני פתיחה מהירה לא שקולה של הפעילות הכלכלית. לא זו בלבד שבני אדם ימותו, הוא אמר, אלא שמפתיחה כזאת יצמח נזק ישיר לכלכלה שהפתיחה מנסה לאושש.

בשעה שפטישו הווירטואלי של היושב ראש פתח את מושבה של ועדת הסנאט אתמול בבוקר, מספרם של מתי הקורונה בארה"ב עבר את סף 80 אלף (הנתון האחרון, הבוקר בישראל, העמיד אותו על 83 אלף ויותר). ד"ר פאוצ'י אמר לוועדה, כי המספר הממשי גדול מזה.

אתמול התעדכן המספר החזוי של מתים. העקומה המקובלת על הבית הלבן צופה עכשיו כי עד תחילת אוגוסט ימותו 147 אלף אמריקאים. המספרים האלה מועדים לשינויים. רק לפני שבועיים העקומה הזו צפתה 67 אלף מתים. עכשיו היא צופה יותר מכפליים, עם תקרה אפשרית של 220 אלף.

החישובים האלה קשורים בהערכת תוצאות של חידוש הפעילות הכלכלית והחברתית ואבדן של מגנוני הגנה כמו מרחק ביטחון או מסיכת פנים. הסנאטור ראנד פול הזכיר לד"ר פאוצ'י מה קטנה פגיעתו של הנגיף באזורים לא־עירוניים של ארה"ב, כמו מדינתו שלו קנטאקי. אבל נתונים חדשים הבאים עכשיו מאזורים לא־עירוניים, כמו מדינות קנזס וטנסי, מראים עלייה חדה, דווקא כאשר ניו יורק רושמת ירידה משמעותית במספר הנדבקים והמתים.

הידיעות על עליות במספר הנדבקים בגרמניה, בדרום קוריאה ובסין מחזקות את החשש מפני "גל שני" בעקבות פתיחה, שאולי היתה מוקדמת מדיי (ואולי לא; פרדוקסלית, מוקדם מדיי להעריך אם היה מוקדם מדיי).

מאסק נגד אלאמידה

הפעילות הכלכלית מתחדשת השבוע בשורה של מדינות בארה"ב. מושל קליפורניה התיר אתמול פתיחה של מסעדות, בצעד נוסף של הקלות. אבל דרגת הפתיחה שונה ממחוז (county) למחוז במדינה (58 בסך הכול). הממונה על שירותי הבריאות של מחוז לוס אנג'לס אמרה אתמול כי הסגר סביב העיר השנייה בגודלה בארה"ב יעמוד בעינו לפחות עד חודש יולי.

במחוז אלאמידה במרכז קליפורניה, סמוך לסן פרנסיסקו, מתנהל עכשיו קרב ענקים, שאולי יהיו לו תוצאות ארציות. במחוז הזה נמצא מפעל הייצור של Tesla, המכונית החשמלית מבית אילון מאסק. השלטונות באלאמידה הם מן המחמירים ביותר בקליפורניה. הם הציגו תנאים לחידוש העבודה, מאסק לא עמד בהם, השלטונות המקומיים הורו לו לחזור ולסגור את המפעל, הוא מסרב, תובע למשפט ומאיים לעבור למדינה אחרת. הנשיא טראמפ התערב, וקרא לממשלת המחוז לחדול.

 "פחדנים", אמר המושל

מאבק מסתמן עכשיו בצד השני של ארה"ב, במדינת פנסילווניה, החמישית בגודלה. מושל המדינה הוא דמוקרט. ששה מחוזות בשליטה רפובליקאית דורשים מן המושל להסיר את הסגר. סנאטור באסיפה המחוקקת של פנסילווניה כתב למושל, כי הרפובליקאים מעדיפים לפתוח בשיתוף פעולה אתו, אבל עומדים על כוונתם גם בלעדיו. "מרד", הכריז עיתון מקומי בכותרתו הראשית.

המושל מאיים על המחוזות המורדים בחסימת סיוע של הממשלה הפדרלית, שהמדינות האינדיבידואליות מופקדות על חלוקתו. הוא מאיים כי בעלי עסקים שיקדימו לפתוח יאבדו את רישיונות הבריאות ואת היתרי האלכוהול שלהם. הוא הכריז, כי אלה הרוצים להקדים ולפתוח הם "פחדנים", והמלה הזו נמרחת ב־24 השעות האחרונות על העמודים הראשונים של עיתוני פנסילווניה.

עיתון בצפון מזרח פנסילווניה דיווח אתמול בכותרתו הראשית על בעלים של מכון כושר מקומי, המתכוון לחזור ולפתוח ויהי מה, בלי שים לב להוראות המושל. הכותרת בעיתון היא Going Rogue, שאולי אפשר לתרגם "שוברים את הכלים".

לעימות בפנסילווניה בין מחמירים למקלים יש אולי צלילים של בית שמאי נגד בית הלל, אבל עוד יותר מזה יש לו נגיעה ישירה וקריטית לחלוטין לבחירות לנשיאות. פנסילווניה היא אחת משלוש מדינות עם מסורת של הצבעה לטובת הדמוקרטים, שערקו אל מחנה טראמפ ב־2016, ואיפשרו את נצחונו.

יש סבירות לא מבוטלת שהמנצח בפנסילבניה השנה יהיה הנשיא הבא של ארה"ב. אם המחלוקת הנוכחית תתארך עד נובמבר, היא עשויה להכריע את המרוץ במדינה. אין זה מקרה שרפובליקאים מנהלים מאבקים דומים נגד מושלים דמוקרטיים מחמירים בשתי המדינות האחרות בשלישיית העורקות, וויסקונסין ומישיגן. הם אפילו תובעים אותם למשפט.

עניין אחד אינו מוטל בספק: כמעט כל הסקרים מראים תמיכה ציבורית ניכרת בהמשך ההחמרות. המושלים הדמוקרטיים המחמירים ביותר נהנים משיעורי אהדה גבוהים מאוד במדינותיהם, לפחות פי שעה.

המשך יבוא, בהרבה פרקים. ארה"ב תוסיף להיקרע לגזרים בחודשים הבאים בואכה חודש נובמבר.

______________________

רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny