פומפיאו בישראל: "בניגוד לכל מיני מדינות שהחביאו והסתירו מידע, אתם מוסרים אותו"

מזכיר המדינה האמריקאי נפגש עם נתניהו בבלפור, ובהמשך מתעתד להיפגש עם גנץ ואשכנזי • בין היתר התייחסו להתמודדות של ישראל מול איראן, ולתוכנית השלום של טראמפ

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ
מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: קובי גדעון, לע"מ

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו נחת הבוקר בנתב״ג, והגיע היישר לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במעון בבלפור. פומפיאו ישהה בישראל מספר שעות, במהלכן ייפגש גם עם ח״כ בני גנץ המיועד לשמש כראש הממשלה החלופי החל ממחר, ועם ח״כ גבי אשכנזי המיועד לשמש כשר הביטחון.

בהצהרות שנשאו נתניהו ופומפיאו בבית ראש הממשלה בבלפור, רמז מזכיר המדינה בנוגע ליחס של ארה"ב לסין בימים אלה. "אנחנו נדבר על האתגרים העולמיים בנוגע לקורונה. בניגוד לכל מיני מדינות שהחביאו והסתירו מידע, אתם מוסרים אותו", אמר פומפיאו, והוסיף כי הוא מתכנן לשמוע מישראל גם על ההתמודדות עם הקורונה בהיבטים בריאותיים וטכנולוגיים.

שני האישים התייחסו להתמודדות של ישראל מול איראן באופן כללי, ובדגש על האגרסיביות שלה כלפי המדינות באזור. פומפיאו ציין כי האיראנים ממשיכים להפנות משאבים למטרות צבאיות, במקום להתמודד עם משבר הקורונה והצורך של אזרחי איראן לקבל סיוע.

נתניהו אמר לפומפיאו כי הוא מעריך מאוד את העובדה שביקורו הראשון של מזכיר המדינה מחוץ לארה״ב, במהלך ימי המגפה, הוא לישראל.

נתניהו ופומפיאו אמרו שידונו גם בהמשך העבודה על תוכנית השלום של הנשיא טראמפ, שהוצגה בינואר 2020 בבית הלבן. כזכור, בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן סוכם על קידום החלת ריבונות (סיפוח) בבקעת הירדן וביישובים יהודיים ביו״ש, וזאת מבלי להמתין לפלסטינים שיצטרפו למו"מ.

לפני כשבוע אמר השגריר האמריקאי בישראל, דיוויד פרידמן, שישראל יכולה להתקדם עם הצד שלה בתוכנית. ההמתנה למו"מ עם הפלסטינים תוכל להתבצע גם בעוד שנתיים, ו/או באמצעות ראש ממשלה חליפי.

השגריר פרידמן לא השתתף במפגש הבוקר, בשל העובדה שחש לא בטוב בימים האחרונים. הוא נבדק לקורונה ויצא שלילי, אך העדיף שלא לקחת חלק במפגשים כדי לא לקחת סיכון.