מרץ - ירידה של 30% ברכישת דירות; אפריל בדרך לשפל חסר תקדים

לפי סקירת הכלכלנית הראשית, במרץ נרכשו 6,600 דירות בלבד • החודש הגרוע ביותר מבחינת היקף הרכישות צפוי להיות אפריל, שבו הוטל סגר בשל הקורונה וגם נחגג חג הפסח

בניין דירות / צילום: edwards lee, unsplash
בניין דירות / צילום: edwards lee, unsplash

מגפת הקורונה גובה את מחירה גם בשוק הנדל"ן וחודש מרץ האחרון נחשב לאחד מהחודשים הגרועים ביותר מבחינת היקף רכישת דירות, בשני העשורים באחרונים. כך עולה מסקירת הכלכלנית הראשית לשוק הדירות בחודש זה נרכשו 6,600 דירות, ירידה של 29% יחסית לחודש פברואר האחרון ושל 32% יחסית למרץ 2019.

למעשה, כשמנכים את חודשי חגי תשרי ופסח, שבהם נרשם תמיד שפל, חודש מרץ האחרון נחשב לגרוע ביותר מבחינת היקף רכישת דירות מאז המחאה החברתית. ואולם, הוא עתיד להתגמד לעומת החודש שעבר, אפריל, שבו בנוסף לסגר שהוטל עקב הקורונה, גם נפל חג הפסח. החודש זה, מעריכים באגף הכלכלנית הראשית, כנראה יקבע שפל היסטורי.

את הירידה בעסקאות הובילו הדירות החדשות שרשמו ירידה של 40% בהשוואה למרץ אשתקד. בניכוי מכירות בסבסוד ממשלתי (מחיר למשתכן), עמד סך העסקאות בדירות חדשות ובדירות יד שניה בחודש מרץ על 5,900 דירות, ירידה של 27% בהשוואה למרץ אשתקד והרמה הנמוכה ביותר של מכירות בשוק החופשי (שלא על רקע חגי תשרי/פסח) מאז מאי 2003, שעמד בצל האינתיפאדה השנייה. לא ברור מהנתונים, האם גם זוכים במחיר למשתכן ביטלו עסקאות שתכננו, או שהעסקאות הללו נידחו בעקבות הקורונה, שכן 700 דירות שנרכשו במסגרת התוכנית הממשלתית מהוות פחות ממחצית של הכמות החודשית הממוצעת מהשנה האחרונה.

בדיקת הכלכלנית הראשית מעלה כי גדל משמעותית חלקן של הדירות שנמכרו עם תאריך מסירה מיידי, מרמה חודשית של פחות מ-10% ללא פחות מ-20% מכלל הדירות החדשות שנרכשו. "סביר להניח כי גידול זה מוסבר לפחות בחלקו ברצונם של הרוכשים לצמצם את הסיכון שברכישת הדירה", מוסבר בסקירה. מצד שני, שיעור רוכשי הדירות "על הנייר", תוך ניצול ההנחה הכספית הגלומה בעסקאות פריסייל מסוג זה, ירד בשיעור מתון.

החודשים מרץ-אפריל, שאז מגפת הקורונה הייתה בשיאה, היו זמנים פחות מתאימים להשקעות נדל"ן. ואכן המשקיעים רכשו בחודש מרץ 780 דירות בלבד, ירידה של 33% בהשוואה למרץ אשתקד ואחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו מאז תחילת שנות האלפיים. עניין אחר שחשוב למשקיעים בימים הללו, הוא מס הרכישה הגבוה על הנכסים שהם רוכשים, שנע בין 8 ל-10% לגבי רוב הנכסים. מדרגות המס הללו אמורות להתבטל בסוף השנה, אלא אם הממשלה תחליט להאריכן, מה שכרגע לא נראה בסבירות גבוהה, אך בינתיים משקיעים רבים נכנסים לעמדת המתנה.

לעומת זאת, המשקיעים ממשיכים למכור נכסים ובחודש מרץ הם מכרו כ-1,500 דירות. הדבר ממשיך את התופעה שהחלה מאמצע 2016, שבה משקיעי נדל"ן מוכרים נכסים בקצב מהיר בהרבה מקצב רכישת הנכסים שלהם, מה שמוריד את מלאי הדירות שברשותם ואת היצע הדירות להשכרה. בסך הכל רשם מלאי זה ירידה של 23 אלף דירות, בארבע השנים האחרונות.