הגרף היומי: מדוע יהודים באירופה מתים יותר מקורונה?

חודשיים לתוך מגיפת הקורונה, על סמך הדלפות ומידע שמגיע מ"חברה קדישא" ומארגונים אחרים, מסתמן כי שיעור הקורבנות בקהילות היהודיות הגדולות במערב אירופה כתוצאה מהמחלה גדול באופן משמעותי משיעורם באוכלוסייה

זוג מבוגר בשכונה יהודית בלונדון / צילום: Henry Nicholls, רויטרס
זוג מבוגר בשכונה יהודית בלונדון / צילום: Henry Nicholls, רויטרס

מדובר בנתונים רגישים, חלקיים, ובחלק ממדינות אירופה איסופם אפילו מנוגד לחוק. אבל חודשיים לתוך מגיפת הקורונה, על סמך הדלפות ומידע שמגיע מ"חברה קדישא" ומארגונים אחרים, מסתמן כי שיעור הקורבנות בקהילות היהודיות הגדולות במערב אירופה כתוצאה מהמחלה גדול באופן משמעותי משיעורם באוכלוסייה.

בבריטניה, לפי נתוני הגוף המייצג של יהודי הממלכה המאוחדת, מתו עד כה כ-384 יהודים כתוצאה מנגיף הקורונה - 1.2% ממקרי המוות בבריטניה בכלל, בעוד ששיעור היהודים באוכלוסייה הבריטית עומד על 0.3%. כלומר, שיעור התמותה בבריטניה גדול פי ארבעה משיעור היהודים באוכלוסייה.

קורונה - המגפה
 קורונה - המגפה

בצרפת, לפי נתונים שחשף העיתון "מקור ראשון" בישראל ושצוטטו בימים האחרונים באתרים יהודיים ביבשת, מעריכה "חברה קדישא" המקומית כי לפחות 1,300 יהודים מתו כתוצאה ממגיפת הקורונה. מדובר ב-5% מכלל מקרי המוות בצרפת, בעוד הקהילה היהודית במדינה - הגדולה באירופה - מהווה 0.7% בלבד מהאוכלוסייה. כלומר, שיעור התמותה בצרפת גדול פי שבעה משיעור היהודים באוכלוסייה.

נתונים אלה מצטרפים לדיווח על בית אבות יהודי באמסטרדם, שהפך לסמל עגום של המגיפה במדינה, לאחר ש-23 קשישים - רבע מכלל הדיירים בו - מתו מקורונה; הם מצטרפים לחשש שהביע סגן ראש הקהילה היהודית באנטוורפן מכך שרוב האוכלוסייה תידבק ומ"מאות קורבנות", וגם לדיווחים מעבר לים על ההתפרצויות בקהילות החרדיות בניו יורק, ולדבריו של שר הפנים אריה דרעי בישראל, לפיהם 70% מהנדבקים בארץ הם חרדים.

באירופה מודעים היטב לעובדה שמדובר בדיון רגיש. יהודים הואשמו בעבר על לא עוול בכפם בהתפרצות מגיפות, וגם כעת העובדה שיש תחלואה עודפת בקרב הקהילות היהודיות הגדולות ביבשת - בצרפת ובבריטניה - מסמנת אותם במידה רבה כאחראים לכך, במקום כקורבנות. הדבר בולט במיוחד בבריטניה, שבה הממשלה הבטיחה לחקור מדוע שיעור הנדבקים בקרב מהגרים גבוה מזה של האוכלוסייה הבריטית. בצרפת, כאמור, אסור איסוף מידע על אזרחי הרפובליקה לפי דת או כל קריטריון אתני, והדיון מתנהל בתוך הקהילה היהודית ובקרב גורמים אנטישמיים.

בתי כנסת וקשישים במרחב עירוני

נכון לעכשיו, ישנם הסברים שונים לרמת התחלואה הגבוהה. חלק מהמומחים מצביעים על בתי הכנסת כמוקדי הדבקה אפשריים - מקומות שבהם התכנסו במהלך פברואר ומארס מאות בני אדם, תוך שהם מתפללים ומדברים. מקומות אלה מתאימים להסברי הווירולוגים בנוגע לצורך ב"מדגרות אד-הוק" שיביאו להתפשטות הנגיף. כמו בר אפרה-סקי באוסטריה, כנסייה בדרום קוריאה או אוהל קרנבל בגרמניה, הרופאים רואים קשר ישיר בין התכנסויות המוניות במקומות סגורים למקרי תחלואה. העובדה היא שיהודים, במיוחד חברי הקהילות החרדיות של צרפת ובריטניה אבל לא רק, נוטים יותר ללכת למקום תפילה מאשר נוצרים. 25% מהיהודים בבריטניה מבקרים באופן קבוע בבית כנסת, לעומת רק 10% מהנוצרים שהולכים לכנסייה. בנוסף, העובדה שחג הפורים אירע ממש עם התפשטות המגיפה, עשויה להיות גורם מכריע שסייע לנגיף להתפשט בקהילות היהודיות.

ישנן גם האשמות פנימיות בחוסר הבנה של חומרת המגיפה. "רק מעטים בקרבנו מודים שלשיעור הגבוה יש קשר לכישלונם של הרבנים לאסור על תפילות משותפות, חתונות ולוויות", כתב חבר הקהילה החרדית הבריטית בעיתון הוותיק "ג'ואיש כרוניקל". כמה רבנים מובילים בבריטניה, צרפת ובלגיה מתו כתוצאה מקורונה בחודשים האחרונים.

אך יש גם הסברים חלופיים. יהודים בבריטניה ובצרפת נוטים לגור באזורים עירוניים יותר ולהיות בעלי תוחלת חיים רבה יותר (לפי הערכות הקושרות מצב כלכלי עם טיפול רפואי ותוחלת חיים); לכן, אומרים מומחים, ייתכן שייצוג היתר שלהם בקרב הקורבנות נובע מייצוג יתר בקרב אוכלוסיית הקשישים הגרים באזורים עירוניים, כפי שנראה בחלקים אחרים של העולם. בנוסף, הקהילות היהודיות קשורות זו בזו, ומשפחות נוטות לעבור בין מדינות יותר מאשר תושבים אחרים.

באירופה, עד כה, עובדות אלו לא גלשו לפוליטיקה המיינסטרימית או היתרגמו לתקיפות נגד יהודים על רקע הקורונה, כפי שאירע בניו יורק. אולי הדבר נובע מכך שהקהילות היהודיות כעת משתפות פעולה, ושכחלק מצעדי הסגר, גם תפילות אסורות. ואולי האירופאים, למודי ניסיון, מודעים לכך ששילוב של מגיפה משתוללת עם האשמות אתניות, הן משחק באש.