עובדי מגה הכריזו על סכסוך עבודה עם קבוצת יינות ביתן

כ-3,300 עובדים אשר צפויים להשבית את פעילותם בעקבות מחלוקת עם בעלי הקבוצה בנוגע להסכם קיבוצי • לטענת ועד מגה, ההנהלה פועלת באופן חד צדדי ומתכוונת לסגור את המרכז הלוגיסטי שלה בקיבוץ אייל תוך פיטורי עשרות עובדים

סניף של יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
סניף של יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

עובדי מגה הכריזו על סכסוך עבודה עם הנהלת קבוצת יינות ביתן. עובדי מגה נערכים להשבתת הפעילות ברשת, ומסרו הודעה על כך באמצעות ההסתדרות. מוקדם יותר היום (ד') נחשף ב"גלובס" כי ועד עובדי מגה הגיש להסתדרות בקשה בנושא.

מדובר על כ-3,300 עובדים אשר צפויים להשבית את פעילותם, וזאת על רקע מחלוקת עם בעלי הקבוצה בנוגע להסכם קיבוצי.

ועד עובדי מגה טוען, בין היתר, כי ההנהלה פועלת באופן חד-צדדי ומתכוונת, כפי שנחשף ב"גלובס", לסגור את המרכז הלוגיסטי שלה בקיבוץ אייל. בוועד טוענים כי הצעד הזה צפוי להתבצע תוך "פיטוריהם של עשרות עובדים". עוד נחשף כי בכוונת החברה לבצע הליך התייעלות תוך צמצום כוח-האדם, דבר שלטענתם יוביל להטלת עומס עבודה על העובדים הקיימים, במקביל לפיטוריהם של אחרים. טענה נוספת היא כי החברה מתכוונת לבצע תהליך התייעלות רחב-היקף בסניפי מגה.

היום נחשף ב"גלובס" כי קבוצת יינות ביתן-מגה, שבניהול מיכאל לובושיץ, מנהלת מגעים עם חברת השיווק וההפצה דיפלומט בנוגע להשכרת המרכז הלוגיסטי שהיא משתמשת בו כיום. מדובר במרכז לוגיסטי שבבעלות חברת הנדל"ן המניב רבוע כחול נדל"ן וקיבוץ אייל, אותו שוכרת יינות ביתן מאז השלמת העסקה לרכישת מגה.

מדוחות רבוע כחול נדל"ן עולה כי הכנסות החברה ב-2019 משכירות המרכז הלוגיסטי עמדו על 6.2 מיליון שקל בשנה, וכי הן מהוות 2% מכלל ההכנסות השנתיות של רבוע כחול נדל"ן. עוד מפורט בדוחות כי הביטחונות לשכירות זו הם שטח חוב בסך של כמיליון שקל. עוד מפרטת החברה כי תקופת השכירות שנותרה לקבוצת יינות ביתן עומדת על 9 שנים, עם אופצה להארכה של 3 שנים בכל פעם, עד לתקופה מקסימלית של 9 שנים נוספות.

לפני כשבועיים דווח ב"גלובס" כי אחרי ניתוק המגעים עם קרן כלירמרק על עסקה למימון בהיקף של כחצי מיליארד שקל, מסתמן כי קבוצת יינות ביתן בדרך לקבל אשראי מהבנקים: בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות הגיעו להסכמות עקרוניות עם קמעונאית המזון השנייה בגודל בישראל בנוגע למימון בהיקף כולל של כ-150 מיליון שקל, זאת על רקע קשיי תזרים אליהם נקלעה הרשת כבר באוגוסט אשתקד. בענף המזון מעריכים כי מצבה של הרשת השתפר באופן ניכר נוכח היקפי הקניות האדירים במסגרת משבר הקורונה במהלך חודש מרץ. ככל הידוע, טרם הושגה חתימה רשמית על ההסכמות, אולם הקבוצה כבר הגישה לבנקים את תוכנית ההתייעלות שהיא מתכננת.

נראה כי הנכונות של הבנקים להעניק מימון לקבוצה שבבעלות נחום ביתן השתנתה נוכח תוכנית ההתייעלות שהציג המנכ"ל הטרי מיכאל לובושיץ. התוכנית כוללת בין היתר, כפי שנחשף ב"גלובס", את פינוי המרכז הלוגיסטי של החברה בקיבוץ אייל. בנוסף, תוכנית ההתייעלות המדוברת כוללת צמצום של מטה קבוצת יינות ביתן בצורה דרסטית לחצי מהמטה הקיים היום.

מיכאל לובושיץ, מנכ"ל קבוצת יינות ביתן, מסר: "ביני לבין היו"ר ו-ועד העובדים ישנה הסכמה אחת מובהקת, והיא דאגה להצלחת החברה לרווחת 6,200 עובדי החברה. אנו נמצאים במשא-ומתן עם הוועד ועובדים יחד על-מנת להגיע להסכמה על התנאים והדרך להתייעלות. אני מעריך מאוד את יו"ר הוועד אלי אייל ורוצה להודות לו על שיתוף-הפעולה בינינו בתקופת הקורונה ובכלל החל מיומי הראשון בחברה לפני כחודשיים. רק נזכיר כי קבוצת יינות ביתן כוללת בתוכה 3 רשתות: יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין. רק מגה היא תחת ועד, ולא שאר רשתות הקבוצה".