הפדיונות במרכזי הקניות מתאוששים? מכירות גבוהות לעומת הממוצע ב-2019

בשלושת הימים האחרונים נרשמה מגמה חיובית בקניונים ובמרכזים הפתוחים • לפי נתוני חברת ריס, ממוצע הפדיון היומי עמד אתמול על כ-56 שקל למ"ר, לעומת 45 שקל למ"ר בממוצע ב-2019 • מרכזי המסחר הפתוחים משכו יותר לקוחות מאשר הקניונים

מגמה חיובית בקניונים ובמרכזי הקניות הפתוחים נרשמה בשלושת הימים האחרונים. נתוני חברת ריס (RIS) מגלים כי הפדיונות בימים ראשון, שני ושלישי השבוע היו גבוהים משמעותית מהפדיונות הממוצעים ב-2019. נתוני ריס מתבססים על דגימה של 2,000 חנויות זהות של רשתות, בעיקר בתחום האופנה.

הפדיונות במרכזי הקניות ובקניונים בשלושת הימים האחרונים לעומת שנה שעברה
 הפדיונות במרכזי הקניות ובקניונים בשלושת הימים האחרונים לעומת שנה שעברה

הנתונים הללו מגיעים לאחר שבשבוע שעבר, בימים חמישי, שישי ושבת, הפדיונות בקניונים היו נמוכים בצורה ניכרת ביחס לאלה של המרכזים הפתוחים דוגמת ביג. מרכזי ביג הצליחו להגיע למכירות שדומות לממוצע ב-2019, בעוד שבקניונים הפדיונות נחתכו בכ-50%.

אלא שגם בחינה של הנתונים שנוגעים לשלושת הימים הראשונים בשבוע הנוכחי, משמרת את ההעדפה למרכזים פתוחים. היחס בין הפדיונות במרכזים הפתוחים אל מול הממוצע שלו ב-2019 גבוה משמעותית מאשר היחס בין פדיונות הקניונים אל מול הממוצע שלהם ב-2019.

כך, המרכזים הפתוחים הציגו בכל אחד משלושת הימים פער של גידול ניכר מהפדיון הממוצע בשנה הקודמת, בעוד שבקניונים הצליחו להגיע לרמות דומות או גבוהות במעט מהממוצע בשנה הקודמת. מדובר במגמה שהחלה כבר ב-2019, טרום עידן הקורונה, במסגרתה הפדיונות המרכזים הפתוחים הציגו תוצאות חיוביות בהרבה משל הקניונים.

עם זאת, באופן אבסולוטי, ממוצע הפדיון היומי למטר של המרכזים הפתוחים ב-2019 היה נמוך משל הקניונים. בכל אופן, אתמול (ג') נרשמו בממוצע הארצי פדיון יומי של כ-56 שקלים למ"ר, וזאת לעומת פדיון יומי של 45 שקל למ"ר בממוצע ב-2019.

בריס אף הוסיפו לנתונים פרשנות, לפיה "ניתן לראות כי החשש שהיה לציבור מקניות במרכזים הסגורים התפוגג לחלוטין", ימים יגידו האם אכן כך.

הפדיונות עדיין לא משקפים את מלוא פוטנציאל המכירות

בכל אופן, בענף עדיין חוששים ועוקבים אחר המספרים בדאגה. לכולם ברור כי מדובר במציאות חריגה של חזרה לשגרה אחרי כחודש וחצי במהלכם החנויות ומרכזי הקניות היו סגורים. עדיין מוקדם לקבוע האם הגידולים המעודדים בפדיונות שנרשמו בשלושת הימים האחרונים, יאפיינו את המשך שנת 2020. מה שברור הוא שלפי שעה, עובדים רבים במשק עדיין מועסקים, גם אם במסגרת חל"ת, ושהפגיעה הצפויה בכוח הקנייה בישראל טרם התרחשה.

מנגד, ניתן לומר כי הפדיונות הנוכחיים שמציגות הרשתות אינם משקפים את כל פוטנציאל המכירות שלהן, וזאת בשל המגבלות אליהן הן כפופות במסגרת הצעדים לנסות למנוע את התפשטות הקורונה בישראל, ובפרט המגבלה על מספר הלקוחות שיכולים להיכנס לכל חנות בזמן נתון, מה שמייצר תורים ארוכים גם אם יש בחנות רק לקוחות בודדים.

עם זאת, הן הרשתות והן הקניונים נדרשים בימים אלה להגדיל את הוצאותיהם לטובת חומרי חיטוי והיגיינה, מסיכות, מדחומים ואמצעים נוספים שמטרתם למנוע את התפשטות המחלה, מה שעשוי להשפיע שורת הרווח שלהם.

נקודה נוספת שעשויה לפגוע ברווחים של הרשתות נוגעת לכך שבשנים רגילות, נוהגות רשתות האופנה להשיק את הקולקציות שלהן בחודשים מרץ-אפריל ולגבות עליהן מחיר מלא. כעת, לאור אובדן התקופה הזו, נדרשות הרשתות להתחיל את מכירת קולקציות הקיץ החדשות שלהן בהנחות של 20% ומעלה, מה שצפוי לשחוק את הרווחיות הגולמית שלהן.