מאבק בין בר סימן טוב לסמוטריץ': האם הרכבת תחזור לפעילות בשבוע הבא?

לאחר שמשרד התחבורה פרסם כי הרכבת תחזור לפעולה באופן הדרגתי כבר ביום ראשון הקרוב, מנכ"ל משרד הבריאות היוצא הודיע למנכ"ל הרכבת כי הוא מבטל את אותו אישור • סמוטריץ': "יש גבול לזלזול וחוסר הרצינות שבו אפשר לנהל אירוע כזה"

רכבת ישראל/ צילום: שלומי יוסף
רכבת ישראל/ צילום: שלומי יוסף

בשעות הערב, עדכן משרד התחבורה את הציבור כי הרכבת תחזור לפעולה באופן הדרגתי, כבר ביום ראשון הקרוב, זאת לאחר אישור של משרד הבריאות. ואמנם, כעת מתברר כי זמן קצר לאחר שקיבל משרד התחבורה אישור בכתב ממשרד הבריאות לפתוח את הרכבת לתנועת נוסעים, הוציא מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, משה בר סימן טוב, מכתב למנכ"ל הרכבת שבו הוא מבהיר כי הוא מבטל את אותו אישור, ואין כעת מועד עדכני לחזרת הרכבת לפעולה. על האישור שניתן לרכבת לחזור לפעילות, חתום המשנה למנכ"ל משרד הבריאות - פרופ' איתמר גרוטו, שהתווה את מודל ההפעלה תחתיו תחזור הרכבת לשרת את הנוסעים בשגרת הקורונה החדשה.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', הגיב הערב להחלטתו של משה בר סימן טוב לחזור בו מן האישור שניתן להפעלת הרכבת, ואמר: "תחליטו לאיזה משרד הבריאות להאמין. לזה של פרופ' גרוטו או של בר סימן טוב. וברצינות, יש גבול לזלזול וחוסר הרצינות שבו אפשר לנהל אירוע כזה. ביצענו תהליך סדור ומקצועי מול פרופ' גרוטו שבסופו קיבלנו אישור כתוב להפעלת הרכבת. ואז אנחנו מקבלים מכתב מברסי שנשלח מעל הראש שלנו ישירות לרכבת. בלי לומר לנו אף מילה ובסתירה מוחלטת לאישור שקיבלנו. אי אפשר להתנהל כך על הגב של הנוסעים ! העלתי את הנושא עכשיו להכרעת ראש הממשלה. הבהרתי שאי אפשר להפעיל את הרכבת עם הגבלת נוסעים (בלתי אפשרי תפעולית) ושאין משק בלי תחבורה ציבורית מינימאלית. שראש הממשלה יחליט וייקח את האחריות".

נכון לשעה זו, לא ברור האם ביטול האישור יוותר בתוקף, או שמא אכן תחזור הרכבת לפעולה ביום א' הקרוב. על התנהלות משרד הבריאות והממשלה בנושא התחבורה הציבורית נמתחה בימים האחרונים ביקורת רבה, כאשר למרות שהציבור נדרש לחזור לעבודתו - התחבורה הציבורית עדיין לא פועלת באופן מלא. הרכבת מושבתת, ובימי שישי - מבוטלת התחבורה הציבורית כליל.

חוסר ההחלטיות של משרד הבריאות וכיפופי הידיים בתוך המשרד, התקבלו בזעם בקרב ארגונים חברתיים העוסקים בקידום התחבורה הציבורית בישראל. "עם כל הכבוד לחילוקי הדעות בתוך משרד הבריאות, את הנוסעים זה לא מעניין. אנשים רוצים לדעת איך הם מגיעים ביום ראשון לעבודה, ומבחינת אלפים רבים מאוד- הרכבת היא הפתרון היחיד", אומרת שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות. "יתכבדו בכירי משרד הבריאות ויציגו מתווה שנותן מענה עבור האנשים שצריכים לחזור לעבודה עם החזרה ההדרגתית של המשק לשיגרה. לא ייתכן שבשל משחקי כח פנימיים שלהם, יווצר מצב ובו רק מי שברשותו מכונית יוכל לחזור לעבודה ולאחרים לא ינתנו פתרונות".

לפי מתווה ההפעלה של הרכבת לתקופת השגרה החדשה, מספר הנוסעים ברכבת לא יוגבל, הדגש יושם על מספר המלצות לשמירה על בריאות הנוסעים. זאת, כאשר בשל היותה של הרכבת אמצעי הסעת המונים ייחודי ביחס אמצעי תחבורה אחרים, הכולל מספר קרונות עם יציאות וכניסות רבות, אשר עובר במספר רב של תחנות ביניים, לא ניתן לשלוט במספר הנוסעים והתקהלותם ברכבות וברציפים.

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, נוסעי הרכבת יידרשו לאחריות חברתית בדומה לכלל המקומות הציבוריים, הכוללים שמירה על ריחוק חברתי, עטיית מסיכה, הימנעות מנגיעות בפנים, התרחקות מנוסע עם תסמיני עיטוש או שיעול, הימנעות מהנחת ציוד אישי על משטחים ציבוריים, והימנעות מנסיעה במקרה של תסמיני מחלה.

כמו כן מדגיש משרד הבריאות את הצורך בשטיפת ידיים עם סבון ברגע שהדבר מתאפשר, וממליץ לצמצם ככל הניתן מלגעת באופן ישיר במשטחים ציבוריים כגון גלגלות המעבר בין רציפים וביציאה מהתחנות (קרוסלות), עמודים ומעקות וכדומה, וכן להימנע מאכילה ושתייה בעת הנסיעה, להימנע משימוש בטלפון הסלולארי בזמן הנסיעה, ולהשתמש באלכוג'ל באופן תכוף, ובעיקר עם הירידה מהרכבת. רכבת ישראל תפעיל מערך בידוק מוגבר בכניסות לתחנות; המאבטחים יבדקו חום, יתשאלו את הנוסעים, וכן יחייבו חבישת מסיכה וחיטוי ידיים.

תנועת הרכבות תחודש בשני שלבים מרכזיים, כאשר על פי הנחיית משרד התחבורה, באם יתממש המתווה, בין התאריכים 17-30.5.20, יופעלו קווים מרכזיים, עם שינויים במסלולי הנסיעה, בימי ראשון עד חמישי בלבד, בין השעות 6:00-22:00 (בקירוב). ואמנם, בשלב זה תחנות רבות תישארנה סגורות; נתניה ספיר; בית יהושע; הרצליה; רעננה מערב; רעננה דרום; הוד השרון סוקולוב; כפ"ס נורדאו; בני ברק; פאתי מודיעין; נתב"ג; י-ם גן החיות; י-ם מלחה; חולון וולפסון; צומת חולון; בת ים יוספטל; בת ים קוממיות; ראשל"צ משה דיין; יבנה מערב; יבנה מזרח; אשדוד עד הלום; דימונה. עם סיום שלב ההפעלה הראשון בסוף החודש, ובכפוף לאישור מטעם משרד הבריאות, יורחב השירות הרכבתי ויוחזרו לפעילות קווים ותחנות נוספות.