שוטף פלוס: רשות המסים ממליצה לשנות את תנאי המענק לעצמאים כך שיתחשבו במוסר התשלומים

"גלובס" טיפל בהרחבה בסוגיה שמנעה מעצמאים רבים את מענק הסיוע המיוחל, לאחר הלחץ הציבורי נענו ברשות המסים והם ממליצים כעת לממשלה על תיקון תנאי המענק לעצמאים כך שעסקים העובדים בשיטת "שוטף פלוס" לא יפגעו

הפגנת העצמאים / צילום: כדיה לוי, גלובס
הפגנת העצמאים / צילום: כדיה לוי, גלובס

עצמאים המגישים בקשה למענק במסגרת "הפעימה השלישית" לסיוע לעסקים בצל משבר הקורונה, יוכלו לבחור האם לבסס את בקשתם על השוואה בין הירידה במחזור בחודשים מרץ עד יוני ב-2020 לעומת 2019, ולא רק על בסיס החודשים מרץ עד אפריל - זאת בעקבות המלצה של משרד האוצר ורשות המסים לממשלה על הקלה במענק לעסקים עבור הוצאות קבועות למדווחים למע " מ על בסיס מזומן . הבחירה תתאפשר רק לעסקים שמחזורם לא נפגע מעל 60% בחודשים מרץ עד אפריל.

מדובר בפתרון לבעיה אותה חשף "גלובס" לאחרונה, הנוגעת למסורת התשלומים המפוקפקת המכונה "שוטף פלוס", במסגרתה עסקים מעניקים שירות או תשלום אך מקבלים את שכרם חודשיים או שלושה לאחר סיום העבודה. שיטת ה"שוטף פלוס" גררה רבים מהעצמאים מהם אל מחוץ לתחום הזכאות למענק. אותם עסקים קיבלו - ועודם מקבלים - בחודשי המשבר הקשים ביותר תשלומים בגין עבודות ושירותים שניתנו טרום המשבר - אותם תשלומי "שוטף פלוס", ועל כן אינם יכולים להצהיר כי הכנסתם בחודשים אלה ירדה בהשוואה ל-2019. זאת, מאחר שאל חשבונם נכנסים תשלומים עבור עבודות שביצעו לפני מספר חודשים. התוצאה: הם אינם זכאים למענק מהמדינה, הגם שבחודשי המשבר הפעילות שלהם היא אפסית. את המשבר החמור ביותר הם ירגישו ביוני או יולי, כאשר יגמרו תשלומי השוטף פלוס וחשבונם יהיה ריק.

בעניין זה אף הוגש השבוע בג"ץ נגד המדינה, בטענה כי מדובר באפליה מובנית בין עוסקים המדווחים על "בסיס מצטבר" לבין אלו המדווחים על "בסיס מזומן", ובעיקר ציבור "בעלי המקצועות החופשיים".

ראשי המגזר העסקי קיימו דיונים רבים על בעיה זו עם מקבלי ההחלטות - והמאבק צלח. משרד האוצר ורשות המסים הודיעו היום כי ימליצו לממשלה לתקן את החלטת הממשלה בעניין המענק, כך שהזכאות למענק בעד השתתפות בהוצאות קבועות תותאם לגבי בעלי עסקים שהדיווחים התקופתיים שלהם למע"מ משקפים באופן תדיר מחזורים של חודשים קודמים וזאת לאור הדיווח על בסיס מזומן.

בהתאם להמלצה, שגובשה לאחר שיח שקיים מנהל רשות המסים, ערן יעקב, עם ראשי לשכת רואי חשבון, לשכת יועצי המס ולה""ב, חישוב שיעור ירידת המחזורים, בהתייחס לעוסקים אלה, יתבסס על ירידת המחזורים בגין החודשים מרץ עד יוני 2020 בהשוואה לחודשים המקבילים בשנת 2019, ובלבד ששיעור ירידת המחזורים שנרשמה בחודשים מרץ ואפריל 2020 אינה עולה על 60%.

בשורות נוספות: דחיית מע"מ ומענק למשפחתונים

עוד הודיעה רשות המסים היום על מתן ארכה עד ל-25.5.2020 למועדי הדיווח והתשלום למע"מ עבור החודשים מרץ ואפריל 2020. בהודעה נמסר, כי "לאחר שיח שקיים, מנהל רשות המסים ערן יעקב עם ראשי לשכת רו"ח, לשכת יועצי המס ולה"ב, הוא החליט על מתן ארכה לדיווח ולתשלום למע"מ עבור החודשים מרץ-אפריל 2020, ועבור חודש אפריל 2020 למדווחים חד חודשי, עד ל-25.5.2020 (במקום 18.5.2020)".

ההחלטה נועדה להקל על ציבור העוסקים והמייצגים, לאור הצטברות מועד הדיווח, בעקבות ארכה שניתנה בעבר עבור חודשי ינואר פברואר.

כמו כן, נפתחה היום באתר רשות המסים האפשרות להגשת בקשות לקבלת הפעימה הראשונה והשנייה של מענק הסיוע למשפחתונים שטרם קיבלו מענק פעימה ראשונה או השנייה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. הגשת הבקשות למענק תבוצע באמצעות טופס מקוון באתר רשות המסים והתשלום יופקד תוך ימים ספורים בחשבון הבנק.

יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, מסר כי "התנהל שיח מכבד מול רשות המסים ומנהל רשות המסים, ערן יעקב, שנענה לבקשות בנוגע למדווחים על בסיס מזומן, מאחר לא יעלה על הדעת שעסקים שהיו סגורים במרץ אפריל לא יזכו לקבל פיצוי, רק מאחר שקיבלו כספים בגין פעילות של חודשים קודמים.

"בנוסף, אנחנו נמשיך לפעול בנוגע לשאר העיוותים שנשארו בפעימה השניה והשלישית, כמו האפשרות לקבל מענק על בסיס שנת 2019 לכל מי שהפסיד בשנת 2018, מענה לעסקים חדשים ומענה למדווחים באיחוד עוסקים". רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון, מסרה כי היא "מברכת על ההחלטה של רשות המסים, לדחות את תשלומי המע"מ בשבוע נוסף, בהמשך לבקשה ולפעילות הענפה של לשכת רואי חשבון, לטובת דחיית תשלומי המע"מ, על מנת להקל על העצמאים והעסקים הנמצאים בקשיי תזרים מזומנים. כל דחייה היא הקלה נוספת.

"ההודעה על הדחייה התקבלה בפגישה של ראשי הארגונים עם מנהל רשות המסים ערן יעקב, היום אחה"צ ובהשתתפות רו"ח איריס שטרק נשיאת הלשכה ורו"ח ועו"ד ליאת נויבירט, סגנית הנשיאה ויו"ר משותף ראשות ועדת המסים לענייני מע"מ בלשכה".

עוד התייחסה שטרק נשיאת להחלטת רשות המסים להמליץ על הקלות במענק הפעימה השלישית לעסקים המדווחים על בסיס מזומן ואמרה כי "פעילותנו הנמרצת נשאה פרי, ואנו שמחים שערן יעקב, מנהל רשות המסים וצוות הרשות הבינו את עומק הבעייה עבור עסקים המדווחים על בסיס מזומן, אשר החישוב הקודם הוציא אותם מהזכאות למענק, חישוב שיתוקן כעת עם הרחבת התקופה לחודשים מרץ עד יוני. אנו מברכים על כך שהוסר חסם משמעותי זה".

ההודעה של הרשות בנושא התקבלה בפגישה של ראשי הארגונים עם מנהל רשות המסים ערן יעקב, היום אחה"צ ובהשתתפות רו"ח איריס שטרק נשיאת הלשכה ורו"ח ועו"ד ליאת נויבירט, סגנית הנשיאה ויו"ר משותף ראשות ועדת המסים לענייני מע"מ בלשכה.