חגיגה בוול סטריט: מדד דאו ג'ונס זינק ב-3.8%, מפתחת החיסון לקורונה מודרנה זינקה ב-20%

פאוול צפוי להתחייב בפני הקונגרס על מחוייבות הפד לקראת אישור תוכנית סיוע נוספת • הצלחה בניסוי שלב 1 בתרופה לטיפול בקורונה הזניקה את מניית מודרנה בשיעור דו-ספרתי ותדלקה את האופטימיות בשווקים • ראלי באירופה: הדאקס זינק ב-5.6%, הקאק ב-5%

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס
זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

הטריגר שמקפיץ את השווקים בפתיחת שבוע המסחר; וגם, מה מקפיץ את הזהב לשיא של 7 וחצי שנים | דו"ח השווקים היומי עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי »

23:05

הדיפרסיה שנרשמה בשווקים ביום חמישי האחרון לאחר שיו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, הזהיר מפני "סיכונים משמעותיים", התחלפה במאניה עם פתיחת השבוע בוול סטריט, כאשר פאוול אמר בראיון לתוכנית "60 דקות" כי הכלכלה תתאושש בטווח הארוך והוא לא היה מהמר נגדה. פאוול השאיר את הפתח לצעדים נוספים של הבנק המרכזי האמריקאי אם יידרש וציין רשמית כי נגיף הקורונה הוא זה שייתן את הטון. הערב לאחר הנעילה דווח כי פאוול צפוי להתחייב בפני הקונגרס כי הפד ייעשה הכל על מנת לתמוך בכלכלה, וזאת לפני אישור תוכנית סיוע נוספת של עוד 3 טריליון דולר.

מדד הנאסד"ק זינק הערב (ב') בכ-2.4%, הדאו ג'ונס קפץ ב-3.8%, או 1,000 נקודות, ובכך רשם את היום הטוב ביותר מאז ה-6 באפריל. מדד S&P 500 הוסיף 3% לערכו.

התקווה לחיסון לנגיף הקורונה עלתה שוב לכותרות הערב עם הדיווח של חברת מודרנה על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 1 בתרופה לטיפול בנגיף, ומנייתה זינקה בכ-25%.

מניות הבנקים בלטו בעליות יחד עם מניות התעופה החבוטות אמריקן איירליינס ודלתא. 

מחיר הנפט זינק ב-8% ולקראת הפקיעה מחר של החוזים ליוני נמחק הקוטנגו.

21:30

יום המסחר הראשון לשבוע זה בוול סטריט מתנהל בעליות חדות, וזאת על רקע דבריו של יו"ר הפד ג'רום פאוול שאמר בראיון לתוכנית "60 דקות" כי יש לפד עוד הרבה צעדים בהם הוא יכול לנקוט על מנת להתמודד עם המשבר.

דיווח נוסף שתורם לסנטימנט החיובי מגיע מכיוון חברת התרופות מודרנה שדיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי ראשוני (שלב 1) בתרופה לטיפול בקורונה. מנייתה מזנקת בכ-26% בוול סטריט.

מדד דאו ג'ונס מזנק ב-4%, הנאסד"ק ב-2.6%, מדד S&P 500 ב-3.4% והראסל ב-6%. בואינג  מזנקת ב-12%, אקסון מובייל  ב-7.7%, אמריקן אקספרס  קופצת בשיעור דומה. מנייתה של TRIPADVISOR מזנקת ב-20% ומובילה את העליות בקרב מניות הדאו ג'ונס. מניותיה של חברת התעופה יונייטד איירליינס  מזנקת בכ-19%, מנייתה קרניבל  מזנקת ב-13.65%, דלתא איירליינס  מזנקת ב-12%.

החוזים על הנפט (WTI) למסירה ביוני זינקו ביותר מ-8% למחיר של 31.8 דולר לחבית. מחר פוקעים החוזים למסירה כך שהזינוק הערב מעלה את האפשרות כי התפוגגה מצוקת האחסון של מלאי הנפט בארה"ב. מוקדם יותר היום פורסמה התחזית של EIA כי קצב הפקת הנפט בארה"ב צפויה לרדת ב-197 אלף חביות ביום ל-7.822 מיליון חביות ליום.

19:20

המדדים בוול סטריט מזנקים בשעה זו. נאסד"ק עולה ב-2.3%, S&P 500 מטפס ב-3% ו-דאו ג'ונס מזנק בכ-3.4%. 

מניית מודרנה מזנקת ב-25.5% בעקבות דיווח על תוצאות חיוביות בניסוי לחיסון בקורונה. 

מניות הבנקים בארה"ב מזנקות גם הן. מניית וולס פארגו מזנקת ב-6.7%, בנק אוף אמריקה  מוסיפה 5%, סיטיגרופ  עולה ב-6.4% ו-ג'י.פי מורגן צ'ייס  מטפסת ב-4%. יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר אתמול בראיון כי "בחצי השני של 2020 נראה התאוששות של הכלכלה".

18:40

בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות. מדד הדאקס זינק ב-5.6%, הקאק ב-5% והפוטסי ב-4.3%.

בוול סטריט המסחר מתנהל בעליות חדות גם כן על רקע הדיווח של מודרנה על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 1 בתרופה לטיפול בקורונה

בהמשך להליך הקיצוצים הראשוני, אובר   הודיעה על סגירת 45 משרדים ועל כוונתה לפטר 3,000 עובדים נוספים.

16:35

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות חדות על רקע דיווח אופטימי לגבי האפשרות למציאת חיסון לקורונה, ובהמשך לדברים של יו"ד הפד ג'רום פאוול שאמר כי הכלכלה האמריקאית תוכל לתפקד עם 25% אבטלה בצל משבר הקורונה וכי יש עוד הרבה דברים שביכולו של הפד לעשות על מנת לתמוך בשווקים.

מדד S&P 500 מזנק ב-2.7%, הדאו מטפס ב-3.1%. באירופה הדאקס מזנק ב-4%.

הסנטימנט החיובי מגיע בין היתר על רקע הדיווח על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 1 של חברת מודרנה לטיפול בקורונה.

15:10

מתחזקות העליות בחוזים על מדדי וול סטריט. זאת, לאחר שחברת מודרנה   האמריקאית שהינה אחת המובילות בעולם בפיתוח חיסון למחלת ה קורונה ( Covid-19 ), פרסמה תוצאות ראשוניות מאוד מניסוי שלב I (בטיחות ויעילות ראשונית) בחיסון. בניסוי זה השתתפו 45 נבדקים, כאשר המטרה העיקרית הייתה לבחון את הבטיחות של החיסון. 

צעד נוסף לחברת התרופות טבע  בסין: התרופה המקורית Austedo אושרה לשיווק בסין לאחר תהליך בחינה מואץ. התרופה אושרה כטיפול בכוריאה הקשורה למחלת הנטינגטון ולטיפול בדיסקינזיה מאוחרת בקרב בגירים. מדובר במדינה השנייה המאשרת את התרופה לשיווק, לאחר ארה"ב. התרופה הגיעה לטבע כחלק מרכישת אוספקס ב-2015.

13:10

מתחזקות העליות באירופה, ומדדי המניות מטפסים כעת בשיעורים של עד 3%. גם העלייה במחיר הנפט מתחזקת וחוזה ליוני על נפט WTI מזנק ביותר מ-7% לרמה של 31.50 דולר.

11:30

עליות חדות בבורסות אירופה. גם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ניו יורק המגמה חיובית. חוזה על מדד S&P 500 רושם עלייה של כ-1.5%. 

הזהב ממשיך בהתקדמות ומחיר האונקיה מטפס לשיא של 7.5 שנים - 1,772 דולר לאונקיה. גם מתכת הכסף ממשיכה לעלות ומחיר האונקיה מטפס ב-3.6% ל-17.7 דולר. 

חברת התעופה ריינאייר דיווחה על עלייה ברווחים ברבעון הראשון של השנה אולם הזהירה מפני קשיים בהמשך השנה, על רקע מגפת הקורונה. הנהלת החברה מתכננת לקצץ כ-3,000 משרות. 

10:05

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית. גם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ניו יורק המגמה חיובית. חוזה על מדד S&P 500 רושם עלייה של כ-1.3%. 

הזהב ממשיך בהתקדמות ומחיר האונקיה מטפס לשיא של 7.5 שנים - 1,772 דולר לאונקיה. גם הנפט ממשיך לטפס וחוזה מסוג ברנט ליוני מזנק בכ-4% לרמה של 33.8 דולר לחבית. חוזה מסוג WTI קופץ ב-5.4% ל-31 דולר לחבית. 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך לקראת פקיעת החוזים על נפט מסוג WTI , מחר, כי " המחסור במקומות אחסון בארה"ב לא צפוי להשתנות בחודש הקרוב ויתכן שב-19 במאי (מחר) נראה שוב ירידה במחירי הנפט מסוג WTI בשל פקיעת החוזים. אולם, לעת עתה, כשהמשקיעים לוקחים בחשבון את האפשרות למחירי נפט שליליים, הירידה במחיר הנפט בעת פקיעת החוזים עשויה להיות מתונה יחסית, דבר שבא לידי ביטוי בירידה של מחירי אחסנת הנפט בארה"ב על פי החוזה הפעיל הנוכחי".

להערכתו, "עליית מחירי הנפט מסוג WTI בחצי האחרון של השבוע החולף התרחשה על רקע הירידה המפתיעה במלאי הנפט בארה"ב וגם על רקע סימנים לתחילתו של מהלך גלובלי משמעותי לצמצום היצע הנפט". עוד הוא מעריך כי " שוק הנפט בארה"ב החל להתייצב וככל הנראה עבר את הגרוע ביותר, זאת במידה ולא יהיה גל שני של התפרצות וירוס הקורונה. הביקוש העולמי לנפט החל להתאושש, אך הוא עדיין נמוך . בסין, פעילות בתי הזיקוק העצמאיים מתאוששת וכעת שיעור הפעילות שלהם גבוה יותר מהרמה שלפני התפרצות וירוס הקורונה. כמו כן, הביקוש בהודו לדלק מתחיל להתאושש לאחר שהודו הקלה בסגר שהוטל על המדינה".

06:50

בבורסות אסיה נרשמות הבוקר עליות וגם במסחר בחוזים על מדדי בורסות ניו יורק המגמה חיובית. חוזה על מדד S&P 500 רושם עלייה של כ-1.3%. 

הזהב ממשיך בהתקדמות ומחיר האונקיה מטפס ב-0.8% לרמה של 1,771 דולר. גם הנפט רושם עלייה וחוזה מסוג ברנט ליוני מזנק בכ-3.6% לרמה של 33.7 דולר לחבית.

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול מזהיר כי שיעור האבטלה בארה"ב עלול להגיע ל-25%. בריאיון לתוכנית "60 דקות" ברשמת CBC העריך פאוול כי "בחצי השני של 2020 נראה התאוששות של הכלכלה. עם זאת, כדי לחזות בהתאוששות מלאה נצטרך לפתח חיסון לנגיף הקורונה". 

עוד העריך פאוול כי ההתאוששות תהיה מהירה יותר בהשוואה לשפל הגדול של שנות ה-30 של המאה ה-20. 

כלכלני בנק הפועלים מציינים, בסקירתם השבועית, כי "פאוול הזהיר בשבוע שעבר מפני מיתון מתמשך וחסר תקדים בכלכלת ארה"ב. לדבריו ההיקף והמהירות של ההאטה הכלכלית הם ללא תקדים בעידן הנוכחי והקשים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. האינדיקטורים הכלכליים שהתפרסמו בשבוע האחרון מצביעים על עומק המשבר הכלכלי בארה"ב ובעולם, עם ירידה חדה בפעילות הכלכלית ועליה חדה במספר דורשי העבודה. גם בסין, שנמצאת בשלב מתקדם יותר של היציאה מהסגר, עולה שעיקר השיפור בפעילות הכלכלית נרשם במגזר התעשייה וההשקעות הממשלתיות, בעוד הצריכה הפרטית מתקשה להתאושש".