אופקו ופייזר משנות את ההסכם ביניהן: פייזר תיקח על עצמה חצי מהוצאות הפיתוח

בנוסף שתי החברות יבחרו יחד התוויה אחת נוספת לפיתוח משותף

מטה פייזר במנהטן / צילום: רויטרס
מטה פייזר במנהטן / צילום: רויטרס

חברת אופקו האמריקאית, הנסחרת בתל אביב, הודיעה אתמול (א') על שינויים בהסכם שלה מ-2014 מול חברת התרופות הבינלאומית פייזר, לפיתוח הורמון גדילה בשחרור מושהה. השינוי העיקרי הוא שפייזר לוקחת על עצמה חלק עלויות הפיתוח הקרובות, בתמורה להשתתפות של אופקו בחלק מעלויות המוצר אחרי השיווק. אתמול עלתה מניית אופקו  2.3% בנאסד"ק והחברה נסחרת לפי שווי של 1.75 מיליארד דולר.

על פי ההסכם המקורי, אופקו היא שהייתה צפויה לשאת בעלויות הפיתוח של המוצר, לטיפול במבוגרים ובילדים, ואילו בהסכם החדש, פייזר תיקח על עצמה מחצית מעלויות הפיתוח. בהסכם הנוכחי, אופקו מעניקה לפייזר את הזכות לפתח מוצר נוסף על בסיס הטכנולוגיה של החברה, במקום פיתוח של הורמון גדילה בתינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים. אם אכן יבחרו שתי החברות מוצר נוסף כזה לפיתוח משותף, הן יחלקו גם את עלויות הפיתוח שלו שווה בשווה.

לא יהיה שינוי בזכאות של אופקו לתשלומים מסוימים עם הגעה לאבני-דרך בפיתוח המוצרים ועם השגת יעדי מכירות מסוימים. בעת חתימת ההסכם דובר על תשלומי אבני -רך בהיקף כולל של 570 מיליון דולר, אולם ככל הנראה אופקו לא זכאית לכל הסכום משום שהניסוי בהורמון הגדילה במבוגרים שהיה כלול גם הוא בהסכם, לא עמד ביעדיו (הפחתת שומן בטני). אולם, לגבי אבני-הדרך שאכן יושגו, לא תשתנה התמורה לעומת מה שנקבע בהסכם המקורי, ולא תשתנה גם חלוקת הרווחים.

יש לציין כי מן ההודעה עולה כי פייזר לא ויתרה לגמרי על פיתוח המוצר למבוגרים. אף כי הניסוי שנערך בו בעבר לא הצליח להראות כי הוא מפחית שומן בטני - היעד העיקרי של הניסוי, המוצר עדיין יכול להתאים לשוק קטן יותר של מחסור בהורמון גדילה במבוגרים. במידה ויתקבל אישור להורמון הגדילה בילדים, פייזר תוכל על פי ההסכם להגיש את המוצר גם לאישור במבוגרים, אם תבחר בכך.

החברות לא חשפו מה הוביל לשינוי ההסכם, אולם ייתכן כי יש לכך קשר לתזרים המזומנים של אופקו. החברה דיווחה כי נכון למרץ היו בידיה 34.5 מיליון דולר ו-100 מיליון נוספים זמינים לה בקו אשראי, וכן עוד 30 מיליון דולר שעשויים להיות זמינים לה במסגרת התקינה הממשלתית לעזרה לעסקים בימי הקורונה. לחברה 213 מיליון דולר בחוב בצורת אג"ח להמרה, אך החזרתם תחל רק ב-2024.

הניסוי העיקרי והיקר ביותר בהורמון הגדילה בילדים אמנם הסתיים בהצלחה, והחברה מתכננת להגיש את המוצר לאישור שיווק ביוני הקרוב, ואחר כך יתבצעו ניסויי מעקב שיכולים להימשך עוד מספר שנים, כך שאופקו זקוקה לעזרה הזו ואילו עבור פייזר אלה לא סכומים משמעותיים. נראה כי פיתוח המוצר עלה בפועל יותר מכפי שתכננו שתי החברות בעבר, ופייזר הסכימה לספוג חלק מן החריגה הזו, למרות שאופקו היא האחראית על הפיתוח על פי ההסכם המקורי.

הורמון הגדילה הוא אחד המוצרים המובילים בצנרת הפיתוח של אופקו. מקורו בחברת פרולור הישראלית שאותה רכשה אופקו ב-2013. אופקו כבר משווקת מספר מוצרים שפותחו על ידה כולל ויטמין D בשחרור ממוקד עבור חולי כליות וכן בדיקה לסרטן הערמונית. לפני כמה שנים רכשה רשת מעבדות לבדיקות. ברבעון הראשון של השנה רשמה החברה הכנסות של 211 מיליון דולר, ירידה של 7% בהכסנות לעומת התקופה המקבילה, רובם מרשת המעבדות ולא מן המוצרים החדשים. במרץ השיקה רשת המעבדות בדיקת קורונה, אשר ייתכן והשפיעה על הכנסותיה ברבעון השני. היקף ההשפעה יתגלה רק עם פרסום הדו"חות לרבעון השני, אולם מניית החברה כבר עלתה 73% על רקע הפיתוח.