טראמפ: "לוקח כדורים נגד מלריה כדי שלא אדבק בקורונה"

למרות שאין כל הוכחה שהכדורים למניעת מלריה מצליחים לרפא או לחסן מנגיף הקורונה, נשיא ארה"ב סיפר כי החל לקחת אותם לאחר ששמע סיפורים טובים על התרופה • ה-FDA מסתייג מהתרופה והזהיר כי היא יכולה לגרום לבעיות לב קשות בקרב חולי קורונה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הפתיע את הכתבים במסיבת עיתונאים שהתקיימה בבית הלבן כשסיפר שהוא לוקח כדורי הידרוקסיכלורקווין על מנת שלא להידבק בקורונה, אותם כדורים שגורמי הבריאות הזהירו לגביהם כי אינם בטוחים. "אני לוקח את הכדורים האלה כבר שבוע וחצי ואני עדיין כאן, אני עדיין כאן", אמר הנשיא.

בעוד שאין שום הוכחה שהתרופה שנועדה לטיפול במלריה מצליחה לרפא או לחסן מנגיף הקורונה, כאשר טראמפ נשאל על ידי הכתבים אילו הוכחות יש לו לתועלת חיובית של הידרוקסיכלורקווין, ענה הנשיא: "שמעתי המון סיפורים טובים על התרופה הזו".

טראמפ, שבמשך חודשים טוען כי התרופה למלריה מתמודדת בהצלחה גם עם הקורונה, רמז שאנשי רפואה רבים נוטלים את התרופה."אתם תופתעו מכמה אנשים לוקחים את זה, במיוחד אלה 'שנמצאים בחזית'... רבים, רבים לוקחים אותה", אמר לכתבים. "וגם אני", הוסיף.

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) פרסם בחודש שעבר הודעה כי "לא הוכח כי הידרוקסיכלורקווין בטוח ויעיל במאבק נגד וירוס הקורונה". ה-FDA אף ציטט דוחות שבהם צוין כי התרופה יכולה לגרום גם לבעיות לב קשות בקרב חולי קורונה. גם המרכז לבקרת מחלות זיהומיות (CDC) מסר כי אין תרופות מונעות או טיפול מוכר לקורונה.

כשטראמפ נשאל האם הרופא של הלבן המליץ ​​לו להתחיל ליטול את התרופה, הוא ענה שזה הגיע ממנו. "שאלתי אותו, 'מה אתה חושב?', הוא אמר 'ובכן, אם תרצה את זה', עניתי: 'כן, הייתי רוצה את זה'".

טראמפ הוסיף כי לדעתו יש להידרוקסיכלורקווין השפעה עליו. "אולי זה כן משפיע, אולי זה לא, אבל אני לא אחלה או אמות אם אקח את התרופה, ועד כה נראה שאני בסדר".

מדענים בריטים הגיבו היום בזעזוע לדבריו של טראמפ. כך למשל ד"ר סטפן גריפין מבית הספר לרפואה באוניברסיטת לידס, אמר כי: "הצהרתו של טראמפ היא חוסר אחריות משווע שיכול להוביל לנזק לעצמו ולאחרים. הנשיא כנראה אינו מודע או אינו מוטרד מהאפשרות שמעשיו ישפיעו על תומכיו ואולי על כלל הציבור האמריקאי. התגובות המצערות לדברים לגבי שימוש פנימי בחומרי חיטוי, לא גרם לו לשנות ממנהגו.

"להירוקסיכלורוקווין שימוש קליני חשוב לטיפול במלריה ובמחלות אוטואימוניות, אך החולים עוברים ניטור מוקפד כי לתרופה יכולות להיות תופעות לוואי חמורות, כולל על מערכת הלב וכלי הדם - ובתחום הזה יש לנשיא היסטוריה רפואית. אנשים שילכו אחרי הדוגמא של הנשיא, עלולים לא רק לסכן את עצמם אלא למנוע תרופות מאחרים שזקוקים לתרופות האלה.

"עבור קורונה, המחקרים האחרונים מראים שהתרופה היא לא יעילה ועם פוטנציאל לתופעות לוואי. הדוגמא של הנשיא טראמפ עלולה בסבירות גבוהה יותר להוסיף לנטל המחלה העולמי , ולא להפחית ממנו".

תופעות הלוואי של הידרוקסיכלורוקווין - הדגשים של בכירי תעשיית הביומד בארה"ב / צילום: צילום מסך
 תופעות הלוואי של הידרוקסיכלורוקווין - הדגשים של בכירי תעשיית הביומד בארה"ב / צילום: צילום מסך

בכירי תעשיית הביומד בארה"ב הפיצו היום את רשימת תופעות הלוואי של התרופה. בניגוד לטענתו של טראמפ כי המוצר, גם אם לא יועיל לא יזיק, נראה כי רשימת תופעות הלוואי האפשריות ארוכה. הבכירים סימנו כמה תופעות באדום, ככל הנראה כאלה שכדאי שטראמפ יהיה מודע להן במיוחד, כגון: הבעות פנים מוזרות, פרנויה, הזיות וגוון עור צהבהב.