בשל גל החום: עטיית מסכה רק במבנה סגור ובהתקהלות

תוקפן של ההנחיות החדשות הוא עד לסוף השבוע, ולאחר מכן, החל מ-22 במאי, ייאלץ הציבור לשוב לעטות מסכות בכל יציאה מחוץ לבית

אישה שעוטה מסכה מטיילת עם הכלבה שלה בכיכר דיזינגוף בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס
אישה שעוטה מסכה מטיילת עם הכלבה שלה בכיכר דיזינגוף בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס

נוכח המלצות הדרג המקצועי, שר הבריאות יולי אדלשטיין הנחה אמש את מנכ"ל משרדו, משה בר סימן טוב, לחתום על היתר להסרת מסכות בכיתות הלימוד ובמרחב הציבורי, כל עוד לא נוצרת התקהלות. תוקפן של ההנחיות החדשות הוא עד לסוף השבוע, ולאחר מכן, החל מ-22 במאי, ייאלץ הציבור לשוב לעטות מסכות בכל יציאה מחוץ לבית.

ההחלטה מתקבלת בשל גל החום הארוך והחריג הפוקד את ישראל, ולאור המלצת הדרג המקצועי במשרד. "יש לקחת ברצינות את ההגנה מהקורונה", אומר אדלשטיין, "אבל גל החום עשוי להיות מסוכן בפני עצמו. נוכח המלצות הדרג המקצועי, החלטתי להתיר את הסרת המסכות כאשר אין התקהלות".

ההנחיות בנושא עטיית מסכה במרחב הציבורי הוחמרו על ידי הממשלה בסוף חודש אפריל, וזאת בניגוד לעמדת הדרג המקצועי. בישיבת הממשלה בה הוחלט שהחובה לעטות מסכה תורחב ולא תוגבל רק לחללים סגורים ולהתקהלויות לא נכח גורם רפואי או אפידימיולוגי מקצועי וההחלטות התקבלו על ידי הדרג הפוליטי מבלי שגורם מקצועי ייתן את הטון, ובניגוד להצעה המקורית של משרד הבריאות, הממליץ על נשיאת מסכה ושימוש בה במקומות סגורים בלבד.

ההחלטה התקבלה בתמיהה בקרב הקהילה המדעית, כאשר להחמרה בנושא המסכות אין סיבה רפואית. השימוש במסכה בהליכה דינמית או של מספר דקות ברחוב, מצב שבו לא נוצרת התקהלות או מגע הדוק המעודד הדבקה, היא חסרת משמעות לדעת מומחים, גם במשרד הבריאות עצמו. יתר על כן, מסכה עלולה לייצר תחושת ביטחון מזויפת, כאשר היא איננה מגנה באופן מלא על המשתמשים, ויכולה לבוא על חשבון צעדי מנע מוכחים דוגמת ריחוק חברתי והימנעות מאירועים רבי-משתתפים. 

תגובת משרד הבריאות: "ההמלצות מתקבלות בתמיכת הדרגים המקצועיים, ולראיה - גם ההמלצה על אי עטיית מסכות בסוף השבוע השרבי, נתמכה על ידי איגוד רופאי הילדים שהוציא הודעה בנושא. החלטות מתקבלות גם על סמך המלצות מקצועיות ועל ידי דרג נבחר, שר הבריאות שנכנס לתפקידו, כפי שצריך להיות".