פורסקאוט | פיצ'ר

השורטיסט שצהל והמנכ"ל שפספס אקזיט ענק: מאחורי הדרמה של פורסקאוט

מניית חברת הסייבר הישראלית-אמריקאית איבדה אתמול כמעט רבע משוויה בעקבות אי השלמת העסקה למכירתה תמורת 1.9 מיליארד דולר • אם תבוטל העסקה, עשויה הקרן שאמורה הייתה לרכוש אותה לשלם פיצוי של כ-112 מיליון דולר

מניית פורסקאוט צנחה ביום שני בנאסד"ק בכ-24%  ומחקה מעל 300 מיליון דולר משווי החברה, לאחר שפורסקאוט  דיווחה על כך שמכירתה לקרן הפרייבט אקוויטי Advent  מארה"ב תמורת 1.9 מיליארד דולר לא הושלמה כמתוכנן. שוויי השוק של החברה עומד כעת על 1.1 מיליארד דולר "בלבד".

מחזור המסחר במניה היה גדול מאוד ובסיום יום המסחר נקבע מחיר המניה על כ-22.6 דולר, לעומת מחיר של 33 דולר בעסקת המכירה. למעשה פורסקאוט חזרה לרמות שבהן נסחרה זמן קצר לאחר ההנפקה הראשונית שלה בנאסד"ק ב-2017 (ההנפקה בוצעה במחיר של 22 דולר, והנפקה משנית בוצעה לאחר מכן ב-29 דולר).

פורסקאוט הוקמה על-ידי ישראלים ומנוהלת כיום מארה"ב על-ידי מייקל דה-סזארה. החברה עוסקת באבטחה ושליטה על מכשירים מחוברים בארגונים ויש לה מרכז פיתוח בישראל. הדיווח של פורסקאוט אינו מדבר על ביטול הרכישה, אלא על "המשך דיונים בנוגע לתזמון ההשלמה ותנאי הרכישה".

נראה אם כך שגם אם העסקה לא תבוטל בסופו של דבר, היא תתבצע בתמחור נמוך יותר. במקרה כזה ייתכן שיתחיל תהליך חדש של בדיקות, וכי בעלי המניות של פורסקאוט יידרשו להצביע מחדש על ההצעה.

"ממשיכים להאמין שאדוונט היא השותף הנכון"

"זו תקופה של חוסר ודאות לכולם, כשעסקים וקהילות ברחבי העולם מנווטים את דרכם באתגרים שנוצרו על-ידי מגפת COVID-19", מסר מנכ"ל פורסקאוט, דה-סזארה. "אנחנו ממשיכים להאמין שאדוונט היא השותף הנכון לפורסקאוט ונשארים מחויבים להשלמת העסקה בטווח הקצר. אנו מודים לעובדים שלנו על מאמציהם הכבירים והמחויבות לפורסקאוט, וממשיכים להיות ממוקדים בחדשנות ובמעבר לענן".

נציין שבמקרים מסוימים, על ביטול העסקה תידרש הרוכשת לשלם לפורסקאוט פיצוי של כ-112 מיליון דולר.

קרן Advent תכננה אמור לרכוש את פורסקאוט תמורת 1.9 מיליארד דולר בעסקה שנחתמה בפברואר האחרון, עוד לפני שנגיף הקורונה התפשט ברחבי העולם.

במו"מ שנוהל הוצעו בתחילה סכומים גבוהים יותר והיו עוד מתעניינים ברכישת פורסקאוט, ולאחר שהיא נחתמה נתנו הרוכשות לחברה תקופה בת חודש למצוא הצעות טובות יותר ולבטל את העסקה ללא קנס.

לאחר שלא צצו הצעות משופרות, ולאחר שבעלי המניות אישרו את הצעת הרוכשת, העסקה הייתה אמורה להיסגר השבוע. אולם בשבוע שעבר השורטיסט בן אקסלר מ- Spruce Point Capital העלה טענות לפיהן פורסקאוט הפרה את התנאים להשלמת הרכישה, בכך שמשכה כסף מקו אשראי ובעקבות התוצאות החלשות ברבעון הראשון, שאותן נימקה החברה בהשפעת הקורונה.

בין היתר צייצו אנשי Spruce Point כי "פורסקאוט הולכת לשרוף השנה 60 מיליון דולר. התזרים מפעילות שוטפת צונח, פורסקאוט מושכת כסף מקו אשראי. יופי של הלוואה כשפורסקאוט מתנדפת לחוסר רלוונטיות", וכן כי "הפרשנות של פורסקאוט (על כך שהקורונה פגעה בעסקיה, ש'ח'ו) היא מסך עשן. פורסקאוט צריכה להסביר מה באמת קורה".

יש לציין כי עוד לפני המגפה ציינה פורסקאוט כי היא תצטרך לשנות מודל עסקי והעריכה שחולשה בצנרת המכירות עלולה להביא לתוצאות נמוכות מהצפוי ב-2020. החברה העריכה אז בפני יועציה הפיננסיים, מורגן סטנלי, שתשיג ברבעון הראשון הכנסות של 62 מיליון דולר, אך בסופו של דבר ההכנסות היו נמוכות יותר והגיעו ל-57.2 מיליון דולר, ירידה של 24% מהרבעון המקביל. ההפסד הנקי ברבעון צמח ב-79% ל-32.5 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP, נתון חלש משמעותית מתחזיות האנליסטים.

אקסלר ו-Spruce חגגו אתמול את הצלחתם - וכנראה את הרווח הנאה שגרפו מהשורט על החברה - בסדרה של ציוצים בטוויטר. בין היתר צייצו שם ששני אנליסטים המסקרים את המניה סבורים כעת שהיא צריכה להיסחר במחירים שנמוכים מ-20 דולר, וכתבו "תודה, Advent שהקשבתם לנו".

בעלי ההחזקה שהיו אמורים להרוויח

מי שהיו אמורים להיות המרוויחים העיקריים מהעסקה שלא הושלמה הן בין היתר חברות ההשקעה Wellington Management ובלקרוק, שנכון לדיווח האחרון החזיקו כל אחת ביותר מ-6% ממניות פורסקאוט, וכן הקרנות פיטנגו מישראל ואמדאוס מבריטניה, שמחזיקות במניות פורסקאוט עוד מלפני ההנפקה בוול סטריט ולכל אחת מהן היו מעל 5.5% מהמניות במועד הדיווח האחרון.

אם אכן תבוטל העסקה, מפסיד משמעותי יהיה המנכ"ל דה-סזארה, שהיה עשוי לקבל 34.5 מיליון דולר: 11.7 מיליון דולר שווי המניות שבידיו, כ-12 מיליון דולר אופציות שמבשילות עם המכירה ו"מצנח זהב" של 10.8 מיליון דולר.