שינוי בצמרת קבוצת גיתם BBDO: עומרי הרוש, מנכ"ל חברת IM, פורש אחרי שנתיים

הרוש, שהגיע למשרד אחרי שכיהן כיועץ התקשורתי של האוצר לשעבר משה כחלון, מתעתד להקים חברת ייעוץ עצמאית שתתמחה ברגולציה ובניהול משברים

עומרי הרוש / צילום: אלעד מלכה
עומרי הרוש / צילום: אלעד מלכה

שינוי בצמרת קבוצת גיתם BBDO בישראל: ל"גלובס" נודע כי עומרי הרוש, מנכ"ל חברת IM, הודיע על פרישה מתפקידו, והוא צפוי לצאת לדרך עצמאית. הרוש מתעתד להקים לאחר סיום תפקידו חברת ייעוץ עצמאית שתתמחה בייעוץ אסטרטגי תקשורתי, תוך התמקדות בנושאי רגולציה, ניהול משברים והובלת קמפיינים ציבוריים.

בשלב הזה מי שינהל את IM הוא מנכ"ל הקבוצה עידו הר-טוב, שאומנם מנהל היום את הקבוצה כולה, אך במשך חמש שנים היה חלק מההנהלה שהקימה את החברה. הר-טוב ניהל בשנה האחרונה את קמפיין הבחירות של מפלגת כחול לבן במקביל לניהול קבוצת גיתם.

גיתם מזוהה אומנם על-ידי רבים כקבוצת פרסום, אך למעשה היתרונות המבדלים שלה לעומת קבוצות פרסום אחרות הם דווקא בתחום הייעוץ התקשורתי והתוכן, תחומים המשיקים לפרסום ולעתים מחוללים אותו, אך המתודולוגיות שלהן שונות לחלוטין. לקבוצה יש שתי חברות שפועלות בתחומים אלה: פיץ, שעוסקת בתחום יצירת והפקת תוכן; ו-IM, שעוסקת כאמור בייעוץ תקשורתי וניהול משברים. השתיים נחשבות למנוע הצמיחה המשמעותי של הקבוצה, וגם בשנים שבהן משרד הפרסום סופג מכות, פיץ ו-IM ממשיכות לגדול.

המשרד - בן-טיפוחו של מושיק תאומים

ההתפתחות של הקבוצה לתחום הייעוץ התקשורתי הייתה כמעט מתבקשת מאליה: הפורטה של מושיק תאומים, מייסד הקבוצה, הוא באזורים של ייעוץ וניהול משברים. במשך שנים הוא זה שלוחש על אזנם של פוליטיקאים ומנהלי חברות, וגם כשהיה חלק מניהול משרד הפרסום, יכולות אלה נוצקו לתוך העבודה הפרסומית - עיין ערך קמפיין תנובה בחלל (אחד הקמפיינים המיתולוגיים שנעשו בארץ שנוצר מתוך הצורך לשקם את תדמיתה של תנובה לאחר משבר החלב העמיד).

תאומים ומודי כידון, שחבר אליו בהמשך, לא צמחו בתחום הפרסום, ולכן למרות שמשרד הפרסום שלהם נמנה עם חמשת משרדי הפרסום הגדולים ה-DNA שלו בא ממקום אחר. כשמשרד הפרסום עבר לניהול מקצועי, זז תאומים הצידה מהניהול היומיומי וטיפח את IM, שהפכה כאמור עם השנים לזרוע עם השפעה גדולה גם על רווחיות הקבוצה וגם על היכולת שלה לגייס/לשמר תקציבים. משהו על החשיבות של IM ניתן ללמוד מזה שעידו הר-טוב, מי שמכהן כיום כמנכ"ל קבוצת גיתם, נחשב לבן-טיפוחיו של תאומים ועשה כאמור את השנים הראשונות שלו ב-IM.

חלק נכבד מפעילות IM נעשית מתחת לרדאר התקשורתי, בכל הקשור לרגולציה ולפעילויות מול הממשל. בקבוצה מתעקשים לכנות אותה "חברת בוטיק", זאת למרות שהיא מופקדת על הייעוץ של חלק מהחברות הגדולות במשק, כמו למשל בנק הפועלים, שופרסל, גט, סיסקו, תנובה ואחרים.

ליכולת של IM לחבר בין הון לשלטון ולמדיה יש חלק נכבד בתפקיד שהיא מחזיקה בקרב לקוחותיה, ולכן מינויו של הרוש לתפקיד מנכ"ל החברה היה כמעט מתבקש: הרוש הגיע למשרד אחרי שכיהן כיועץ התקשורתי של האוצר לשעבר משה כחלון, כשברזומה שלו גם הקמת המחלקה העסקית במשרד בן חורין-אלכסנדרוביץ.

פרישתו של הרוש אינה תורמת ליציבות של החברה, לא רק בגלל המרכזיות שיש מטבע הדברים למנכ"ל בחברה כזאת, אלא מעצם העובדה שזהו מנכ"ל שלישי בחברה שמתחלף בפרק זמן קצר יחסית. ב-2017 עזב את התפקיד אסף אזולאי לטובת תפקיד סמנכ"ל השיווק של בנק הפועלים - לקוח עוגן של המשרד. במקומו מונה גילי מאי, שכיהן לפני כן כראש מטה מנכ"ל משרד ראש הממשלה. החיבור לא צלח לאורך זמן, וכעבור למעלה משנה מונה הרוש לתפקיד. עתה, לאחר שנתיים, גם הוא פורש.

מומנטום לא פשוט לקבוצה

פרישתו של הרוש והעובדה שמי שחוזר לנהל את המשרד הוא הר-טוב עצמו, מתרחשת בתקופה שממילא איננה פשוטה לגיתם: בשנה האחרונה הר-טוב ניהל כאמור את הקבוצה תוך כדי שהוא גם מנהל את הקמפיין של כחול לבן, ואת ההשלכות של כך אפשר היה לראות בתפקודו של המשרד. רק לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי סלקום הפסיקה את ההתקשרות עם גיתם לאחר 15 שנה.

במקביל, קיימת עננת אי-ודאות גם בתקציבי עוגן נוספים של גיתם, למשל תקציב בנק הפועלים, שבענף מעריכים כי הוא צפוי לצאת למכרז בחודשים הקרובים. תקציב בנק הפועלים מתחלק בין אדלר-חומסקי לבין גיתם BBDO.

במקביל ישנם תקציבים חשובים בהם ינסה המשרד לזכות - למשל תקציבי תנובה ושירותי בריאות כללית.

הר-טוב אומנם אמור לנהל את הקבוצות מלמעלה, אולם השפעתו אמורה להיות רבה, וקשה להעריך את המשמעות של הצורך שלו כעת לנהל מקרוב יותר זרוע כה משמעותית בקבוצה.

עומרי הרוש מסר בתגובה: "אני מודה לקבוצת גיתם ולאנשים הנפלאים שמרכיבים אותה על הבית החם והאוהב ועל כך שאפשרו לי לנהל את החברה בצורה הטובה ביותר, לממש את מלוא הפוטנציאל שלה ולהביא אותה לתקופה הטובה ביותר מיום הקמתה. אחרי 10 שנים של פעילות בתחום, הגיע הזמן לצאת לדרך עצמאית".

עדו הר-טוב, מנכ"ל קבוצת גיתם, מסר: "אנחנו מודים לעומרי על תקופה נפלאה ומרובת-הישגים בה הוביל את החברה. עומרי הביא עימו הישגים יוצאי דופן יחד עם צוות החברה המופלא, אשר ימשיך להוביל את לקוחותיה. אנחנו מאחלים לעומרי הצלחה מכל הלב".