ביהמ"ש דחה את בקשת נתניהו: ראש הממשלה חויב להתייצב לפתיחת משפטו ביום ראשון

שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים קבעו כי "בכל הנוגע לדיון הקראה - הכלל הוא כי נאשם מתייצב להקראה, שהיא פתיחת המשפט. לא מצאנו כי יש בנימוקי המבקש כדי להצדיק חריגה מכלל זה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו. יתייצב בבית המשפט ביום ראשון / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו. יתייצב בבית המשפט ביום ראשון / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום (ד') את בקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפטור אותו מהתייצבות לדיון הקראת כתב האישום שיפתח את משפטו ביום ראשון הקרוב.

בהחלטה נכתב כי אומנם "בהתאם לסעיף 128 לחוק, מותר לדון נאשם שלא בפניו אם ביקש שמשפטו יתנהל שלא בפניו, והוא מיוצג בו על-ידי סנגור, ובית המשפט סבור כי לא יהיה בשפיטתו שלא בפניו משום עיוות דין לנאשם, אולם רשאי בית המשפט, בכל שלב של המשפט, לצוות על התייצבות הנאשם".

השופטים קבעו כי "בכל הנוגע לדיון הקראה - הכלל הוא כי נאשם מתייצב להקראה, שהיא פתיחת המשפט. כך הדבר בכל הליך פלילי, וכך גם בהליך הפלילי הנוכחי, ולא מצאנו כי יש בנימוקי המבקש כדי להצדיק חריגה מכלל זה".

בית המשפט התייחס לטענת סנגורי נתניהו כי "נוכחותו אינה נחוצה למעמד ההקראה", שכן "תרומתו בדיון תתמצה בכך שהוא יאשר כי קרא את כתב האישום והבין את תכנו", ולדבריו הוא קרא את כתב האישום מספר פעמים והבין את תכנו. השופטים דחו את הטענה וקבעו "זו בדיוק התרומה הנדרשת ממנו - להתייצב לדיון ולאשר את הדברים כאמור. על המבקש, כמו על יתר הנאשמים, להתייצב ולומר את דברו בבית המשפט".

"לנוכחות הנאשם במשפטו יש חשיבות"

אתמול (ג') הגיבה הפרקליטות לבקשת נתניהו וטענה כי על ראש הממשלה להתייצב לפתיחת משפטו ביום ראשון ולא לקבל פטור מהדיון. בתגובה לפניית נתניהו בנושא, כתבה התובעת במשפט, עו"ד יהודית תירוש מפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, כי בהתאם לחוק, הנחת המוצא בהליך הפלילי היא כי נאשם נוכח במהלך ניהול המשפט בעניינו. הפרקליטות ציינה כי "לנוכחות הנאשם במשפטו יש חשיבות בהיבט של מראית פני הצדק ואמון הציבור בהגינות ובשוויוניות ההליך הפלילי ביחס לנאשמים כולם".

סנגוריו של נתניהו, עורכי הדין עמית חדד ומיכה פטמן, טענו כי "מדובר בדיון טכני, ואין שום צורך בנוכחותו של ראש הממשלה באולם בית המשפט. יתר על כן, בנסיבות מסוימות הפסיקה מתירה למי שמיוצג על-ידי עורך דין להיעדר מחלק ניכר מישיבות ההוכחות בהמשך המשפט. קל וחומר כשהדבר נכון כשמדובר בישיבה טכנית, בה ממילא לא יתרחש דבר שדורש עניינית את נוכחותו של ראש הממשלה בדיון. יש לכך מספיק תקדימים בעבר".

עוד מסרו סנגורי ראש הממשלה כי "אין מנוס מלקבוע כי תגובת הפרקליטות אינה נובעת ממניעים ענייניים, אלא באה לשרת את המסע התקשורתי להציג תמונה של ראש הממשלה נתניהו על ספסל הנאשמים, כהמשך לקמפיין 'רק לא ביבי'. למקרה שמישהו לא שם לב, הבחירות כבר הסתיימו, וראש הממשלה נתניהו פועל במרץ במסגרת ממשלת האחדות שהקים לטפל בבעיות הבוערות של הקורונה, הכלכלה והחזרת אנשים למעגל התעסוקה. הוא ימשיך לעשות זאת גם ביום ראשון, לפני ואחרי הדיון בבית המשפט".

בנוסף, לדברי סנגורי נתניהו, הגעתו של ראש הממשלה לדיון תחייב הצבת חמישה מאבטחים באולם בית המשפט, דבר שלא יאפשר למלא אחר הוראות משרד הבריאות בתקופת הקורונה.

כאמור, בית המשפט דחה את הבקשה וקבע כי נתניהו, כמו יתר הנאשמים, יחויב להיות נוכח בפתיחת משפטו.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.