גיימינג | ניתוח

הקורונה חיסנה את תעשיית הגיימינג העולמית

בזמן שהעולם טרוד במגפה, נהפך שוק הגיימינג הצומח, שמגלגל מיליארדי דולרים, לאחד התחומים החמים להשקעה • הנתח של משחקי הווידאו בתעשיית הבידור העולמית, שכבר מגיע לכ-30%, צפוי להמשיך ולגדול

סטודנטים משחקים במשחק "League of Legends" / צילום: Eric Seals, רויטרס
סטודנטים משחקים במשחק "League of Legends" / צילום: Eric Seals, רויטרס

הוראות הבידוד החברתי והשהייה המתמשכת בבתים בתקופת הקורונה פגעו באחרונה בפעילותן של תעשיות רבות בעולם. לעומתן, שבתעשיית הגיימינג (E-games) קרה בדיוק ההפך - והיא שברה את השיאים של עצמה. מרץ 2020 היה החודש הטוב ביותר בתולדות תעשיית משחקי הווידאו, עם הכנסות ומכירות בהיקף של כ-10 מיליארד דולר וכ-1.6 מיליארד דולר, בהתאמה.

האם מדובר בטרנד חולף בחסות משבר הקורונה? ממש לא. בשנים האחרונות נהפך הגיימינג לתעשייה שמגלגלת מיליארדי דולרים, ולאחד התחומים הצומחים והמעניינים ביותר להשקעה. הקורונה רק מאיצה את הפריחה המתמשכת בתעשיית משחקי הווידאו, שכבר מהווה יותר מ-30% מתעשיית הבידור העולמית וחלקה צפוי רק לגדול.

חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם כבר זיהו את הפוטנציאל של תעשיית הגיימינג, ומיהרו לייצר לעצמן דריסת רגל בתעשייה - כל אחת בתחומה. מיקרוסופט, למשל, התמקדה בקונסולות, טנסנט הסינית העמיקה את פיתוח המשחקים האינטראקטיביים, וגוגל בנתה פלטפורמה למשחקי גיימינג בענן. כעת, הן מתחילות לקצור את הפירות - והמגמה משתקפת כמובן בביצועיהן.

ביצועי החברות המובילות בתעשיית הגיימינג
 ביצועי החברות המובילות בתעשיית הגיימינג

הדבר נכון גם לגבי מניותיהן של חברות מובילות בתחום הגיימינג (הכולל משחקי מחשב, רשת, מובייל וספורט מקוון), שזינקו בשיעורים דו-ספרתיים, גם בזמן שהמדדים המובילים ירדו בחדות. כך למשל, בעוד שמדד S&P 500 צנח בכ-9% מתחילת השנה, מניותיהן של חברות הגיימינג Activision Blizzard ו-NetEase זינקו בכ-24% ו-30%, בהתאמה. בתקופות ארוכות יותר, הביצועים גדולים אף יותר: ב-12 החודשים האחרונים זינקו מניותיהן של שתי החברות האלה בכ-68% וכ-59%, בהתאמה, לעומת עלייה של 5% במדד S&P 500.

גדולה פי ארבעה מתעשיית המוזיקה

הכסף הגדול לצד התפתחותן של טכנולוגיות חדשות כמו AR (מציאות רבודה) ו-VR (מציאות מדומה), יצרו אפיק השקעה מסקרן: כלכלת גיימינג. זאת, לאור הגידול המתמשך במספר הגיימרים ובהיקף השעות (והכספים) שהם מקדישים לכך - מגמה שהתעצמה בשבועות האחרונים. מדי חודש, יותר ממיליארד איש משחקים במשחקי וידאו באינטרנט. במקביל, רבע מכלל גולשי האינטרנט צופים בהם.

המשמעות היא שכיום, תעשיית משחקי הווידאו גדולה פי שלושה מתעשיית הקולנוע העולמית ופי ארבעה מתעשיית המוזיקה - וקצב הצמיחה שלה גבוה ומהיר. והנה עוד נתון מפתיע: תעשיית הגיימינג כבר גדולה יותר מליגות ספורט אמריקאיות פופולריות, כמו ליגת הכדורסל NBA, ליגת הפוטבול NFL, ליגת הבייסבול MLB וליגת ההוקי NHL, כשמביאים בחשבון את ארבע הליגות יחד.

הקורונה הובילה לביטול ליגות הספורט בעולם והותירה את האצטדיונים שוממים, אבל קהל האוהדים מצא להם תחליף: eSports. מדובר בענף הכולל תחרויות ספורט וירטואליות, לרבות ליגות ושחקנים מקצועיים לכל דבר. תעשייה מתפתחת זו צברה פופולריות ונהנתה מהכנסות גבוהות של יותר ממיליארד דולר בשנה עוד לפני הקורונה. כיום, יש ליגות eSports מקצועיות כמו NBA ו-Nascar, ובאולימפיאדת טוקיו 2020 תוכנן להיערך גם טורניר משחקי וידאו. אחת הסיבות לכך היא העובדה שבגמר אליפות העולם של 2019 במשחק האסטרטגיה המצליח "League of Legends" צפו יותר אנשים מאשר בגמר הסופרבול בשנה שעברה.

התפרצות הנגיף העניקה לתעשייה דחיפה גדולה למיינסטרים של עולם הספורט, כשתחרויות ואליפויות הוחלפו בטורנירים וירטואליים בחסות ערוצי הספורט הפופולריים וספורטאים מוכרים. לפי הערכות, בסוף השנה הנוכחית ימנה קהל ה-eSports קרוב לחצי מיליארד צופים ושחקנים ברחבי העולם, ותעשייה זו תייצר הכנסות בהיקף של 1.1 מיליארד דולר - עלייה של 15.7% לעומת השנה הקודמת. הרוב המכריע של ההכנסות (822 מיליון דולר) ינבע מחסויות, שצפויות לצמוח בכ-17% לעומת 2019.

התעשייה תצמח ב-40% בשנים הקרובות

ומה הלאה? 2019 הייתה שנת שיא בתעשיית הגיימינג העולמית, עם הכנסות בהיקף של כ-139 מיליארד דולר. לפי הערכות, התעשייה תצמח בכ-40% לכ-200 מיליארד דולר בארבע השנים הקרובות, כשמשחקי המציאות המדומה (VR) יהפכו לאבן יסוד בתעשייה, ועד לסוף השנה הנוכחית שחקנים יוציאו עליהם 4.5 מיליארד דולר.

התחום הגדול ביותר מבחינת הכנסות בתעשיית הגיימינג הוא משחקים במובייל, שמשגשג בעקבות הקורונה. לפי הערכות, במהלך 2020 תגדל ההוצאה העולמית על משחקים במובייל בכ-12% (עלייה של 5% מתחזיות קודמות).

תעשיית הגיימינג צפויה להמשיך ולהעמיק את פעילותה גם בתחום הדיגיטל. גידול זה יישען, בין השאר, על התרחבות השימוש בטכנולוגיית הדור החמישי (5G) - מה שצפוי להוביל לצמיחה בקצב שנתי ממוצע של 7% בין השנים 2020-2024. 

הכותב הוא מנהל השקעות ומפתח מדדים במגדל ניהול תיקי השקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ונכסים פיננסיים, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותב ו/או למגדל ניהול תיקי השקעות ו/או תאגידים קשורים אליה יש עניין אישי בנושא.