רוב בלי אישור: פתאל לא קיבלה אישור לדחיית ההתניות הפיננסיות

כ-96% ממחזיקי סדרה ג' ו-61% מהמחזיקים בסדרה ב' הצביעו בעד דחיית הפעלת הקובננטים שקשורים לרווחיות • דוד פתאל: "בימים הקרובים נקיים שיחות עם המשקיעים ונתאם הצבעה נוספת שאותה אני מקווה יאשרו ברוב קולות. ניצנים של התאוששות כבר נראים במרבית המדינות בהן אנו פועלים. בישראל לדוגמא צפוי לנו חג שבועות מוצלח מאוד ובחודש יוני מלונות הנופש שלנו צפויים לתפוסות של למעלה מ-60%"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר
דוד פתאל / צילום: איל יצהר

בעלי האגח של חברת המלונות פתאל החזקות, אחת הנפגעות העיקריות והישירות ממשבר הקורונה, לא אישרו לה לשנות חלק מתנאי שטרי הנאמנות לאג"ח שלה, וזאת בשל הערכת החברה כי על רקע הפגיעה הקשה שספגה מהמשבר, במהלך השנה הנוכחית היא "לא תעמוד באחת או יותר מאמות המידה הפיננסיות" שלהן התחייבה .

מחזיקי האג"ח הצביעו באסיפת בעלי האג"ח שהתקיימה ביום חמישי האחרון לגבי ויתור זמני ( waiver ) על חלק מאמות המידה (בעיקר אלה הקשורים לרווחיות החברה) שבהן נדרשת פתאל לעמוד, כדי להימנע מהעמדה אפשרית של החוב לפירעון מיידי.

לפתאל החזקות שתי סדרות אג"ח (ב' ו-ג') בהיקף מצרפי של כ-1 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של 13%-7%. כ-96% ממחזיקי סדרה ג' ו-61% מהמחזיקים בסדרה ב' הצביעו בעד דחיית הפעלת הקובננטים (התניות פיננסיות) שקשורים לרווחיות. ואולם, החברה נזקקה לרוב של כ-67% בשתי הסדרות ולכן ההצעה שלה נפלה.

נגד ההצעה הצביעו, בין השאר, בית ההשקעות מיטב דש, אלטשולר שחם, הלמן אלדובי, פסגות וקרנות הנאמנות של מגדל.

נזכיר כי חברת מידרוג הודיעה לפני שבוע על הורדת דירוג המנפיק ודירוג האג"ח של פתאל מ- A1 ל- A3 והותרתו תחת בחינה ( Credit Review ) עם השלכות שליליות.

פתאל  מעוניינת לגייס בקרוב כ-100 מיליון שקל בהנפקת זכויות לבעלי המניות הקיימים, ומי שצפוי להזרים יותר ממחצית הסכום בהנפקה (57 מיליון שקל) הוא בעל השליטה ומייסד החברה, המכהן כיו"ר ומנכ"ל, דוד פתאל, בהתאם להחזקותיו בחברה .

מניית פתאל נסחרה היום בעלייה של 2.4% והשלימה התקדמות של 175% מאז רמת שפל אליה הגיעה ב-17 למרץ. עם זאת, מתחילת השנה רשמה המניה ירידה של 61% ושוויה של החברה בבורסה הצטמק לכ-3.1 מיליארד שקל.

בעדכון שהוציאה לאחרונה לבורסה העריכו בפתאל כי 73 מ-183 מלונות פעילים שלה (ב-18 מדינות) ייפתחו עד לסוף הרבעון השני, ו-110 מהם "יישארו סגורים בשלב זה". עוד העריכו בפתאל כי "ברבעונים השלישי והרביעי של 2020 שיעורי התפוסה במלונות הקבוצה, שייפתחו, יהיו נמוכים באופן משמעותי מאוד ביחס לשיעורי התפוסה ברבעונים המקבילים ב-2019".

בסך הכל בידי פתאל כ-17 אלף חדרים במלונות שבהם היא בעלת הזכויות (חלק עם שותפים) וכ-26 אלף חדרים במלונות שהיא שוכרת או מנהלת. בישראל לחברה כ-9,000 חדרים .

עוד העריכה פתאל כי הפעולות שנקטה ותנקוט כדי להתמודד עם המשבר, במטרה לצמצם את הוצאות החברה יחד עם מהלכי מימון מחדש לנכסים, הכנסת שותפים ומכירת מלונות (באירופה) וקבלת הלוואות בערבות מדינה, יחד עם הנפקת הזכויות המתוכננת, יאפשרו לה "לעמוד בכל התחייבויותיה בשנה הקרובה".

דוד פתאל ציין היום כי " הירידה ברווח של החברה (ה - EBITDA) לא נוצרה בעקבות התנהלות לא נכונה של החברה, היא נוצרה בשל נגיף הקורונה בלבד שהפך לבעיה כלל עולמית. בשיחות שקיימנו עם מחזיקי האג"ח הבנו שהם מאמינים בחברה, בפעילותה בהנהלתה ובעובדיה ויודעים שהחברה עשתה כל שביכולתה כדי להתמודד עם המשבר, אבל זה לא הפריע לאחדים לנצל את ההזדמנות לשפר את הרווחים" .

"בואו נזכור, הכסף הנוסף שהם מבקשים, הוא הכסף של אותו עובד שיכול להיות מפוטר מחר, כי הם לא נתנו יד להצלת המשק. אני חושב שבעיתות משבר, כולם צריכים לשים יד להמשך צמיחתה של הכלכלה ומקור פרנסתם של אלפי עובדים. אין לי ספק שאחרינו חברות נוספות יודיעו על אי עמידה בקובננטים השנה וכולי תקווה שעם החברות הסולבנטיות, המשקיעים יהיו מצד אחד סובלניים יותר ומצד שני יפעלו באחריות כלפי כספי החוסכים".

עוד הוא הוסיף: "אני רוצה להדגיש, לא ביקשנו הנחה (תספורת) ולא ביקשנו דחייה של התשלומים בשנה הקרובה. ביקשנו דבר אחד בלבד, שלא יבקשו פירעון של האג"ח בגלל אי עמידה באחד מהתנאים - ירידה ברווח, ובתמורה העלנו את הריבית בהתאם להסכם של החברה עם המחזיקים, שמסתכמת בעוד כ - 11 מיליון שקל בשנה הקרובה. בימים הקרובים נקיים שיחות עם המשקיעים ונתאם הצבעה נוספת שאותה אני מקווה יאשרו ברוב קולות. אציין בשמחה שניצנים של התאוששות כבר נראים במרבית המדינות בהן אנו פועלים. בישראל לדוגמא צפוי לנו חג שבועות מוצלח מאוד ובחודש יוני מלונות הנופש שלנו צפויים לתפוסות של למעלה מ-60%".