הפרו - וישלמו: המשרד להגנת הסביבה פועל נגד נובל אנרג'י בעקבות הפרות באסדת לוויתן

חברת נובל אנרג'י הפרה את היתר הפליטה לאסדת לוויתן כאשר עיכבה את הליך החיבור הדיגיטלי של מערכות הניטור הרציף באסדה • כעת מצויה החברה בפני נקיטה בהליך אכיפה • נובל אנרג'י: "לומדים את המכתב שנשלח על ידי המשרד ושוקלים את צעדינו להמשך"

לפיד החירום דולק מעל אסדת לוויתן / צילום: איריס אשוח
לפיד החירום דולק מעל אסדת לוויתן / צילום: איריס אשוח

פחות מחצי שנה לאחר שהחלה לפעול, המשרד להגנת הסביבה מודיע היום (ג') כי חברת נובל אנרג'י הפרה את היתר הפליטה שלה והיא צפויה לשאת בקנס, לאחר שעיכבה את הליך החיבור הדיגיטלי של מערכות הניטור הרציף באסדה לאלו של המשרד להגנת הסביבה. לאור זאת, יחל כעת המשרד בנקיטת הליכי אכיפה כלפי החברה. באחרונה החל אמנם המשרד לקבל נתונים אלו, שחוברו למערך הנתונים הארצי של המשרד, אולם החברה לא מילאה אחר ההוראות במועד.

בנוסף, לאחר תקלות מרובות באסדה שלווו בהפעלת לפיד תכופה, המשרד להגנת הסביבה אף הודיע לחברת נובל אנרג'י כי הוא מבצע בדיקה של עמידת החברה בהיתרי הפליטה, בסיומה יקבל החלטה ויפרסם אותה לציבור. בשלב זה, בכדי שלא לפגוע בהליך, המשרד מנוע מלפרסם פרטים נוספים על הליכי אכיפה ובדיקה נוספים. למרות התקלות הרבות, מדגיש המשרד כי עד כה לא נרשמו ריכוזים חריגים של מזהמי אוויר בתחנות הניטור באזור החוף.

במסגרת היתר הפליטה לאוויר של חברת נובל אנרג'י עבור אסדת לוויתן, נדרשה החברה להתקין מערכות לניטור רציף ובקרה על פליטות מזהמים לאוויר בארובות וכן בלפידי האסדה. בהמשך להתקנת מערכות אלו, במסגרת ההוראה של המשרד להגנת הסביבה לחברה, היה עליה לחבר את הנתונים למערכות הארציות של המשרד, כדי לאפשר פיקוח מיטבי בזמן אמת ובאופן שוטף. ואולם, החברה לא מילאה אחר הוראות במועדים שקיבלה, ובכך עיכבה את הליך החיבור הנתונים לצפייה רציפה של המשרד. רק לאחרונה, החל המשרד לקבל נתונים אלו לצורך פיקוח. המשרד להגנת הסביבה העביר למנהלי החברה הודעה רשמית על כוונתו לנקוט בהליכי אכיפה בנוגע להפרות בהיתר הפליטה של אסדת לוויתן והוראות החוק בכך שלא נמסרו נתוני הניטור באופן שהמשרד דרש.

היתר הפליטה של אסדת לוויתן, הממוקמת כ-10 ק"מ מהחוף, ניתן לחברת נובל ב-6 בנובמבר 2019. הפרות החברה, כפי שהודיע לה המשרד, כוללות, בין היתר: עיכוב בהעברת נתוני מצלמת הווידיאו באופן רציף לאתר אינטרנט ייעודי; ועיכוב בחיבור נתוני הניטור הרציף של הפרמטרים המנוטרים בלפידים לבסיס נתונים ארצי. "המשרד להגנת הסביבה רואה הפרות אלו בחומרה ומדגיש, כי אי-קיום הוראות אלו מהווה הפרה של תנאי היתר הפליטה, ופוגע ביכולת המשרד לערוך בקרה ופיקוח יעיל על פליטות מזהמים לאוויר דרך הארובות והלפידים באסדה כדי לקבל תמונת מצב בזמן אמת על ההשפעה של פעילות האסדה על הסביבה", מדגישים במשרד להגנת הסביבה".

מחברת נובל אנרג'י נמסר בתגובה: "לאורך העבודות על פיתוח לוויתן ומיום שהחלה הפקת הגז הטבעי ממנו לא ארע ולו מקרה אחד שבו נגרם נזק סביבתי. נובל אנרג׳י מחוייבת ועומדת בכל דין ובכל דרישות ההיתרים השונים שהוענקו לה על ידי המשרד להגנת הסביבה. אנחנו לומדים את המכתב שנשלח על ידי המשרד ושוקלים את צעדינו להמשך. אנחנו ממשיכים להתמקד באספקה בטוחה ואמינה של גז טבעי נקי לשוק המקומי והאזורי". 

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", מסר בתגובה: "אנו מברכים על מהלך האכיפה של המשרד להגנת הסביבה. יש לטפל ביד קשה במזהמים ובפורעי החוק. יחד עם זאת, הודעת המשרד עמומה ולא מפורשת - האם מדובר בהשתת סנקציה פלילית נגד מנהלי החברה? האם מדובר בקנס? אם כן, מה היקפו? האם מדובר בהשבתת האסדה עד למילוי הוראה מסוימת? הציבור, למוד ניסיון מר מול חברות הגז, דורש שקיפות מוחלטת.

״לצערי, אך למחרת אירוע הדלקת הלפיד במוצ"ש האחרון, קיבלנו את הודעת מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה כי בקשתנו לחשיפת תחקירי אירועי הלפיד תידחה ב-60 יום נוספים, כך שנקבל התייחסות לבקשה פשוטה זו ביחס לנתונים שנמצאים בידי המשרד, רק בחלוף כחצי שנה ממועד הגשתה. לזה איננו קוראים שקיפות. מחד, אנו מחזקים את ידי המשרד כשהוא פועל נכונה. מאידך, אנו מצפים לראות מהלכים אמיצים, נחושים ושקופים, לרווחת הציבור הישראלי כולו".