"אם הייתי פוסק כי פעולות אובר אינן חוקיות, הייתי צריך אבטחה"

תביעה בארה"ב: הבורר שפסק לטובת אובר בתביעת תיאום המחירים פעל מתוך פחד • הערעור כולל קטע מתמלול המשפט, בו אמר הבורר: "הפחד שלי הוא שאם הייתי פוסק כי פעולותיה של אובר אינן חוקיות, לא הייתי יכול ללכת ברחובות בלילה. היו רודפים אותי"

מונית של אובר / צילום: shutterstock
מונית של אובר / צילום: shutterstock

בסוף השבוע האחרון פנה לקוח של חברת אובר לבית המשפט הפדרלי במנהטן, ניו יורק, כדי לערער על ניצחונה של אובר בתיק של תיאום מחירים. בערעור נטען כי הבורר שנתן את ההחלטה לזכות את אובר בתביעה עשה זאת מתוך פחד, זאת לפי דיווח ברויטרס.

מאז 2015 התנהלה בארה"ב תביעת הגבלים עסקיים בעניין תיאום מחירים נגד חברת שיתוף הנסיעות אובר, תביעה שזכתה להד תקשורתי נרחב. הטענה יוצאת הדופן שעלתה אז בתביעה, אותה הגיש לקוח של החברה, הייתה שהנהגים והחברה תיאמו ביניהם מחירים גבוהים בזמנים של ביקושים גבוהים - באמצעות האלגוריתם של החברה, שמעלה את מחיר הנסיעה לפי עומסי הביקוש. התביעה דרשה לאסור על שיטת התמחור הזו בכל רחבי ארה"ב.

התביעה עברה מבית המשפט לבוררות בדלתיים סגורות, זאת בהתאם להסכם השירות של אובר מול לקוחותיה, שמחייב סודיות בתביעות נגדה. התביעה נדחתה בפברואר האחרון בהחלטה שניתנה בדלתיים סגורות גם היא. כעת נטען בערעור כי ההחלטה התקבלה במשוא-פנים. אובר תידרש להגיב לטענות עד לסוף השבוע.

הערעור שהוגש בסוף השבוע כלל קטע מתמלול המשפט, שמצטט את ההחלטה שניתנה על-ידי הבורר בתביעה, עורך הדין לס וויינשטין. הקטע, אשר נחשף בדיווח של רויטרס, מגלה כמה מהסיבות מאחורי הפסיקה לטובת אובר, וחלקן מטרידות במיוחד.

"אני חייב לומר שאני פועל מתוך פחד. הפחד שלי הוא שאם הייתי פוסק כי פעולותיה של אובר אינן חוקיות, הייתי צריך אבטחה. לא הייתי יכול ללכת ברחובות בלילה. אנשים היו רודפים אותי", נכתב בתמלול.

מלבד התבטאות זו, עורך הדין תהה גם לגבי סמכותו לאסור על "תמחור דינמי" ברחבי ארה"ב - שיטת תמחור לפיה המחיר עולה ככל שהביקוש עולה, באופן מיידי ואוטומטי באמצעות אלגוריתם. זוהי שיטת תמחור שמאפיינת פלטפורמות "שיתופיות" רבות ולא רק את אובר, והחלטה כזו הייתה עשויה להשפיע על כמה מחברות התוכנה הבולטות בארה"ב שמפעילות את הפלטפורמות שמאחורי "כלכלת החלטורה", כמו ליפט, אירביאנבי, ווינד ואחרות. תגובת אובר ותגובתו של וויינשטין לא הובאו ברויטרס.

לאובר יש היסטוריה של איומים והפחדה של אנשים שיצאו נגדה. כך, סוזן פאולר, שחשפה את פרשת ההטרדות המיניות בחברה לפני כשלוש שנים, דיווחה כי היא, משפחתה וחבריה הקרובים נמצאו תחת מעקב של חוקרים פרטיים מטעם אובר. לטענתה, הם חפרו בעברה, הטרידו את קרוביה והחלו לעקוב אחריה.

לפניה, גם ב-2016 עובדת לשעבר של אובר דיווחה כי חוקר פרטי מטעמה פרץ לביתה בחשד שהייתה מעורבת בהדלפת מידע פנימי על הטרדות מיניות בחברה. הנהלת אובר התחלפה מאז התקריות הללו.