החוב הכולל של חברות התעופה יזנק ל-550 מיליארד דולר עד סוף השנה

ארגון התעופה העולמי יאט"א מעריך כי בלון ההלוואות של חברות התעופה יצמח ב-28% להיקף של 550 מיליארד דולר עד סוף 2020, גידול של 120 מיליארד דולר לעומת היקפי המימון שעמם פתחו החברות את השנה

מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מטוסי אל על מושבתים בשדה התעופה / צילום: Oded Balilty, Associated Press

חברות התעופה ברחבי העולם משוועות להלוואות כדי לשרוד את התקופה, שכבר זכתה לתואר משבר התעופה העמוק בתולדות הענף. חלקן כבר קיבלו הלוואה, מממשלותיהן או מגופים מסחריים, וחלקן עדיין בהמתנה - בהן גם אל על.

מחד, הזרמת כספים היא מהלך שיאפשר לחברות התעופה לעבור את התקופה שבה ההכנסות שלהן ירדו כמעט לאפס. מצד שני, חברות שממילא ממונפות יעמיסו על עצמן הלוואות שאותן הן יצטרכו להחזיר.

ארגון התעופה העולמי יאט"א מעריך כי בלון ההלוואות של חברות התעופה יצמח ב-28% להיקף של 550 מיליארד דולר עד סוף 2020, גידול של 120 מיליארד דולר לעומת היקפי המימון שעמם פתחו החברות את 2020, במצב אחר לגמרי עם תנופה עולמית בתעופה.

מתוך החוב הנצבר, 67 מיליארד דולר יצטרכו החברות להחזיר לממשלות; החלק הארי, 50 מיליארד דולר, עבור הלוואות, והשאר על ריבית וערבויות. 52 מיליארד דולר יצטרכו החברות להחזיר למקורות מימון אחרים.

הסכום הכולל שהממשלות העניקו או התחייבו להעניק לחברות התעופה עומד על 123 מיליארד דולר, ומתוך זה הסכום שהחברות יידרשו להחזיר הוא 67 מיליארד דולר. היתרה כוללת תחשיב של סבסוד שכר (באמצעות תשלום חל"ת למשל), הקלות במיסוי וכדומה. 

"הסיוע שמציעות הממשלות מסייע לחברות התעופה להרים את הראש מעל למים", מסר מנכ"ל יאט"א, אלכסדר דה ז'וזניאק, "אלא שהאתגר הבא יהיה למנוע את שקיעת החברות תחת עומס של חובות". ההערכות של יאט"א הן שחברות התעופה "ישרפו" מזומנים בהיקף של 60 מיליארד דולר ברבעון השני של 2020 לבדו.

המחזור הכולל של חברות התעופה ב-2019 הסתכם ב-838 מיליארד דולר. יותר מרבע מזה שיקף שוק התעופה בצפון אמריקה, כלומר מחזור של 264 מיליארד דולר בשנת 2019, שעבור רוב חברות התעופה בארה"ב הייתה שנת שיא ברווחים. היקף הסיוע לחברות התעופה בשוק בצפון אמריקה הגיע ל-66 מיליארד דולר.

חברות התעופה באירופה הגיעו ב-2019 למחזור כולל של 207 מיליארד דולר, והיקף הסיוע שהובטח לחברות עומד על 30 מיליארד דולר. חברות התעופה באסיה והפסיפיק הגיעו למחזור של 257 מיליארד דולר ב-2019, והסיוע שהובטח להן מסתכם ב-26 מיליארד דולר. באפריקה ובמזרח התיכון חברות התעופה הגיעו למחזור כולל של 72 מיליארד דולר, והיקף הסיוע שהובטח להן מסתכם ב-800 מיליון דולר.

עם זאת, ביאט"א ממשיכים להתריע כי הפער בין העזרה שלה זקוקות חברות התעופה לעומת מה שהן קיבלו או שהובטח שיקבלו - הוא גדול. "במדינות שבהן הממשלות לא הגיבו מהר לסייע לחברות, כבר ראינו פשיטות רגל", אמר דה ז'וניאק ומנה את אוסטרליה, איטליה, תאילנד, טורקיה ובריטניה.