ההסתדרות לארקיע: צאו מהדממה וקבלו 1.5 מיליון דולר כהלוואה

ההצעה, מסביר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, נועדה "לעודד את ארקיע ולעזור לה להשתקם, והיא מותנית בחזרה לפעילות של החברה. כל עוד החברה לא מתחילה לפעול, היא לא תקבל את הכסף"

אבי חורמרו / צילום: קבוצת נקש
אבי חורמרו / צילום: קבוצת נקש

ההסתדרות מציעה לארקיע: צאו מהדממה וקבלו הלוואה של 1.5 מיליון דולר בתנאים מעולים. ההצעה, מסביר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, באה במטרה "לעודד את החברה ולעזור לה להשתקם, והיא מותנית בחזרה לפעילות של החברה. כל עוד החברה לא מתחילה לפעול, היא לא תקבל את הכסף".

כיום נמצאת ארקיע בהדממה. היא לא מפעילה טיסות מטען, לא מפעילה טיסות להשבת נוסעים ואפילו לא טיסות לאילת, קו שבו היא שלטה ב-70% מהפעילות שלו בימים שלפני הקורונה. "אנחנו מבקשים להפעיל את החברה ב-1 ביולי", אומר אדרי, כשמבחינתו גם הפעלת טיסות לאילת תספק, אם כי הציפייה היא שגם ארקיע תתחיל ליזום טיסות ליעדים "ירוקים".

"הציפייה היא להתחיל להחזיר מחל"ת עובדים כבר בחודש יוני, כשאנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהבנקים שעמם מצויה ארקיע בהתדיינות יזרימו לה כספים עד אז", אומר אדרי.

נזכיר כי ארקיע וישראייר קיבלו אישור להלוואה של 100 מיליון שקל בערבות מדינה בשיעור 75%. ישראייר כבר השיגה הסכם עם בנק מלווה למימון בהיקף 90 מיליון שקל ולהגדלת האשראי ל-115 מיליון שקל.

התאריך 1 ביולי סומן טנטטיבית כתאריך החזרה של הפעילות בישראל. בשלב זה וכל עוד קיימת חובת בידוד של 14 ימים לשבים מחו"ל, חברות התעופה אינן יכולות לתכנן את חזרתן לשגרה, אלא שהן לא נחות על זרי הדפנה ומתחילות לתכנן.

ישראייר, איסתא ופתאל מתכננות להציע חבילות נופש לקפריסין עם הבטחה ליישום "התו הסגול" במלונות איסתא ופתאל. אל על מבחינתה הודיעה כי לא תחדש את פעילותה בטיסות סדירות עד לסוף חודש יוני.

אנשי הענף מחכים גם להצהרה רשמית מטעם משרדי הממשלה לגיבוש הסכם מול המדינות "הירוקות" שאליהן תתאפשר החזרת הפעילות. מדינות אלה מאופיינות בשיעורי תחלואה נמוכים, והן כוללות את קפריסין, יוון, מונטנגרו, סלובניה ועוד. 

כך או כך, כדי לחזור לפעול בחודש יולי, ארקיע צריכה להתחיל להעיר בהקדם את המערכות שלה, להפעיל מנגנון שיווק ומכירות ולקום לתחייה. הודעה שמופיעה באתר האינטרנט שלה מבשרת לגולשים כי "בהתאם להנחיות של משרד הבריאות, מרכז ההזמנות של ארקיע סגור בימים אלה".

אדרי נשמע אופטימי: "אני מאמין שהפעלת מערכות השיווק תתרחש במהלך יוני". פרופ' ירון זליכה, שעומד בראש תאגיד עובדי ארקיע (תו"ת,) מסר בעניין זה: "אנו עושים ככל שנדרש על-מנת להשיב את ארקיע למעמדה הבכיר בענף התעופה והתיירות בישראל".

עובדי ארקיע, שמספרם עומד על כ-550, מחזיקים ב-30% מהחברה. ב-70% הנותרים מחזיקים האחים נקש. במסגרת הסדרי חוב והתחשבנות בין העובדים והבעלים לצד הכוונה להעמיד בטחונות של 5 מיליון דולר, סוכם כי ארקיע תעביר לידי קבוצת נקש שני בתי מלון שנמצאים בבעלות ארקיע כיום, מלון הוד בים המלח ומלון נוסף באמסטרדם. המהלך הזה, מנמק אדרי, הוא חלק מההתייעלות ומהסיוע להפעיל את ארקיע מחדש.

ומה לגבי מיזוג? בראיון שהעניק יו"ר ארקיע אבי חורמרו ל"גלובס" בסוף חודש מרץ השנה, הוא התייחס לאופציית מיזוג בין החברות הישראליות, אל על, ישראייר וארקיע, לכדי קבוצה אחת - או ארקיע וישראייר. חומרו אמר כי זו הדרך הנכונה לשרוד את משבר הקורונה, וכי אין הצדקה לקיומן של שלוש חברות תעופה בשוק הקטן בישראל. בימים אלה קיימים דיונים בין ארקיע וישראייר בנושא. "מיזוג תמיד נמצא על הפרק", מסביר אדרי, "גם זה חלק מההתייעלות שנבחנת".

בנוגע לשאיפת ההסתדרות לדחוף את ארקיע להחזרת הפעילות, מסר חורמרו: "אנחנו נמצאים בשיחות עם ההסתדרות ועושים הכול על-מנת להחזיר את הטיסות לכשהדבר יתאפשר. חשוב לציין כי החברה נכנסה להדממה, מאחר שהשמיים בעולם כולו סגורים. כשיבשילו התנאים, ארקיע תתחיל לטוס".