עסק ביום | פיצ'ר

"בעל החנות ויתר לי על שכירות לאורך כל משבר הקורונה"

רביד גרמיאל מתל אביב היא בעלת סטודיו לקעקועים, שרוב הכנסותיו נסמכות על אמנים אורחים מחו"ל • "זאת הייתה תקופה לא פשוטה. המון הוצאות, בלי הכנסות" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

רביד גבריאל, הבעלים של סטודיו Different Pulses לקעקועים בתל אביב / צילום: טרז גוזטפסון
רביד גבריאל, הבעלים של סטודיו Different Pulses לקעקועים בתל אביב / צילום: טרז גוזטפסון

סטודיו הקעקועים של רביד גבריאל בתל אביב, Different Pulses, מארח מדי חודש אמנים מחו"ל. בימים אלה המקום נאלץ להתאים את עצמו לשמים הסגורים.

את חודש מאי, צפוי העסק לסיים עם 50 לקוחות בלבד. תפוסה דלה. בימי שגרה 75% מההכנסות של העסק נסמכות על אמנים אורחים מחו"ל. כעת, שמחה גבריאל על ההזדמנות להשקיע במקעקעות הישראליות, אך חוששת לאבד את הייחודיות של העסק שלה. "יש לי ארבע מקעקעות ישראליות בתחילת דרכן. בגלל שכל הפוקוס שלנו עליהן כרגע, יש שינוי חיובי. אם יהיה גל שני של קורונה, אנחנו עלולים לקרוס. גל שני יגרום לאנשים לעצור לגמרי את הכול. הסטודיו שוב יהיה סגור, ושוב לא נוכל לבנות על אמנים אורחים. אני לא רוצה להפוך לעוד סטודיו, בלי שום ייחוד. למרות הכול, אני אלחם בכל הכוח ואצליח בכל דרך אפשרית".

איך את מתמודדת כלכלית עם התקופה הזו?
"זאת הייתה תקופה לא פשוטה. המון הוצאות, בלי הכנסות. איכשהו הצלחתי לשרוד אחרי שביטלו את הארנונה, ועם המענק המצחיק של ה-4000 שקל שקיבלתי. זה לפחות כיסה לי חלק מהשכירות, למרות שהבנתי שאני אמורה עוד לשלם על זה מס.

"עשיתי שינוי בסטודיו כדי שאוכל להחזיק את העסק, לא יכולתי לעמוד בהוצאות. חילקתי את החלל לשני חלקים, והשכרתי חלק ממנו לספרית. הכנסתי גם שותפה לעסק. לקחתי הלוואה של 100 אלף שקל לפני שנה כדי לעבור לחלל העצום שאנחנו נמצאים בו, ואני לא אוכל עכשיו לעמוד לבד בכיסוי ההלוואה. למזלי, בעל החנות שלי הוא אדם מדהים, והוא ויתר לי על השכירות של העסק לאורך כל משבר הקורונה. אני לא יודעת מה הייתי עושה בלעדיו".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il